راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نهاد ناظر مجوز ازکی را موقتاً تعلیق کرد / حضور بیمه مرکزی در موضوعی اجتماعی مغایر وظایف یک تنظیم‌گر است

خبرگزاری تسنیم از تعلیق مجوز ازکی به دلیل کشف حجاب کارمندان شرکت خبر داد و اعلام کرد که این تعلیق تصمیم کارگروه حجاب و عفاف وزارت امور اقتصادی و دارایی در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. به گفته معاون نظارت بیمه مرکزی، مجوز این شرکت به‌ عنوان کارگزار و واسط بین بیمه‌گزاران و شرکت‌های بیمه‌گر تا اطلاع ثانوی تعلیق شده است. رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران معتقد است حضور بیمه مرکزی در موضوعی اجتماعی مغایر رفتار یک تنظیم‌گر است؛به‌ویژه زمانی که این حکم در راستای اجرای حکم قاضی نباشد.

تسنیم از روز گذشته، موضوع تعلیق مجوز فعالیت شرکت خریدوفروش آنلاین بیمه ازکی را مطرح و امروز در خبری اعلام کرد که این احتمال به حقیقت پیوست و مجوز فعالیت شرکت تا اطلاع ثانوی غیرفعال است: «طی روزهای گذشته تصاویری از ازکی (خرید بیمه‌نامه) منتشر شد و در پی این هنجارشکنی، نهاد ناظر ورود کرده و پس از بررسی همه جوانب این ماجرا تصمیم گرفت که فعالیت این شرکت تا بررسی نهایی موضوع متوقف شود.»

به گفته ‌علی استاد هاشمی، معاون نظارت بیمه مرکزی به خبرگزاری فارس، روز گذشته در جلسه کمیته کشف حجاب در بیمه مرکزی مقرر شد با رأی کمیته انضباطی حکم این کارگزاری تعلیق شود تا مرجع قضایی در مورد آن حکم دهد. به‌زودی این پرونده به مراجع قضایی ارسال می‌شود. او صراحتاً عنوان کرد تا زمانی که موانع رفع نشود، حکم تعلیق فعالیت به قوت خود باقی می‌ماند.


مردم به سایر کارگزاری‌ها مراجعه کنند


معاون نظارت بیمه مرکزی همچنین به مردم توصیه کرد برای خرید بیمه‌نامه به شرکت‌های بیمه‌ای یا کارگزاری‌های مجوزدار دیگر مراجعه کنند: «کارگزاری «از‌کی» فقط یک پلتفرم بود که مردم می‌توانستند از طریق آن بیمه‌نامه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شرکت‌های بیمه‌ای خریداری کنند و کسانی که تاکنون از این پلتفرم خریداری کرده‌اند، مشکلی در بیمه‌نامه‌هایشان ایجاد نمی‌شود.»

ازکی هم در اینستاگرام خود اعلام کرد که محتوای مذکور، موضع رسمی ازکی نیست و تصویر بدون اجازه شرکت منتشر شده است: «در روزهای اخیر محتواهایی منتسب به شرکت ازکی در فضای مجازی به‌صورت غیررسمی در حال انتشار است. محتوای این موارد که بدون اطلاع و اجازه شرکت منتشر شده، بیان‌کننده مواضع رسمی ازکی نیست. ازکی همچنین خود را به‌عنوان یک کسب‌وکار پیشرو ایرانی ملزم به رعایت قوانین رسمی کشور می‌داند.»


واکنش علنی نشان خواهیم داد


هنوز اطلاعیه شفاف و دقیقی روی سایت بیمه مرکزی در این باره قرار نگرفته و ازکی هم جز اعلام غیررسمی بودن تصویر، جزئیاتی عنوان نکرده است. پیش‌ از این تصاویری از کارمندان دیجی‌کالا و طاقچه نیز منتشر شده بود و به همین دلیل دفتر اداری آنها پلمب شد؛ اما این اولین‌بار است که رگولاتور مجوز فعالیت یک شرکت را به دلیل مسئله حجاب تعلیق می‌کند.

حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران در مورد تعلیق یا پلمب کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به دلیل کشف حجاب در توییتی تصریح کرد که سکوت کافی است و صنف واکنش علنی خواهد داشت: «ضمن تأکید بر تبعیت از قانون – و نه نظرات شخصی ، این نحوه برخورد با کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال به‌ هیچ‌ وجه منطقی و قابل‌ قبول نیست. سکوت در فضای رسانه‌ای بیش از این دیگر جایز نیست. واکنش علنی نشان خواهیم داد.» او می‌گوید آیا با کسب‌وکارهای غیر از حوزه اقتصاد دیجیتال هم به همین شکل برخورد می‌شود؟

رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران به «راه پرداخت» درباره عملکرد نهاد ناظر صنعت بیمه به عنوان رگولاتور گفت که حضور بیمه مرکزی در موضوعات اجتماعی مغایر رفتار یک تنطیم‌گر است.


موضوعات اجتماعی در حیطه اختیارات نهاد ناظر نیست


او ادامه داد: «موافق شکست قانون نیستیم، اما این نحوه برخورد در شرایط فعلی به تمام اعضای کسب‌وکارها آسیب خواهد زد. اگر ماجرا به همین عکس محدود باشد باید در نظر بگیریم که عکس در هیچ‌ یک از شبکه‌های رسمی کسب‌وکار منتشر نشده است. قبل‌ترها کسب‌وکار و اعضا حرمت داشتند و با تذکر از سمت فراجا و… موضوع حل می‌شد. کسب‌وکارهای بزرگ کارمندان بیشتری دارند و واقعاً با چه منطقی موقعیت شغلی آنها را در خطر قرار می‌دهیم؟

اسلامی با بیان اینکه امیدوار است این تعلیق موقت به‌زودی رفع شود تصریح کرد: «این نحوه برخورد تا به امروز کم‌نظیر بوده،  اما آیا بیمه مرکزی در راستا اجرای حکم قاضی این مجوز را تعلیق کرده است؟ حضور بیمه مرکزی در موضوعی اجتماعی مغایر رفتار یک تنظیم‌گر است.»

رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران تصریح کرد که وظیفه تنظیم‌گر بررسی تخلف‌های مندرج در مفاد مجوز است و فقط در این شرایط اجازه دارد آن را تعلیق کند.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    باید برای همیشه تعطیل بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.