راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کارگروه پرداخت‌سازی کمیسیون فین‌تک نصر تهران مطرح کرد / مدل تسهیم کارمزد کارت‌به‌کارت باید اصلاح شود

رئیس کارگروه پرداخت‌سازی کمیسیون فین‌تک نصر تهران ضمن بیان اینکه باید مدل تسهیم کارمزد کارت به کارت اصلاح شود، انتقاداتی مبنی بر نبود مدل درآمدزایی برای پرداخت‌سازها مطرح کرد و گفت: «باید مدلی برای درآمدزایی و توسعه بازار پرداخت‌سازها طراحی شود.»

علیرضا هوشمند، رئیس کارگروه پرداخت‌سازی کمیسیون فین‌تک نصر تهران در قسمت چهاردهم اتاق آبی به بیان اهمیت اصلاح نظام کارمزد به نفع پرداخت‌سازها پرداخت. او در ابتدا با بیان اینکه پرداخت‌سازها از سال 1396 اولین خدمات انتقال وجه را خارج از فضای بانکی ارائه دادند، اظهار کرد: «پرداخت‌سازها دسترسی کاربران خود به خدمات مالی و بانکی را افزایش دادند و خدمات مورد نیاز روزانه کاربران را یکپارچه‌سازی کردند. با توجه به اینکه همچنان بانک‌ها برای افتتاح حساب، مشتریان را مجبور به مراجعه حضوری به شعبه می‌کنند، پرداخت‌سازها علاوه بر عملیات کارت‌به‌کارت، امکان افتتاح غیرحضوری حساب‌ها را تسهیل کردند.»

او در ادامه بیان کرد: «پرداخت‌سازها به این موضوع علاقه دارند تا گستره حوزه فعالیت و خدمات را افزایش دهند؛ اما بانک‌ها تاکنون به جز سرویس کارت‌به‌کارت، سرویس دیگری را در اختیار پرداخت‌سازها قرار نداده‌اند. این در حالی است که ما می‌توانیم یک سرویس انتقال وجه هوشمند داشته باشیم. البته، این موضوع نیازمند این است که سرویس‌های پل، پایا و ساتنا در اختیار پرداخت‌سازها قرار بگیرد که بانک‌ها این اجازه را نمی‌دهند.»

هوشمند با انتقاد از شیوه احراز هویت در دایرکت‌دبیت، معتقد است که ضعف احراز هویت در این زمینه از سمت بانک‌هاست و به پرداخت‌سازها نیز اجازه ورود به این موضوع داده نمی‌شود.

طبق گفته رئیس کارگروه پرداخت‌سازی کمیسیون فین‌تک نصر تهران، در حال حاضر، پرداخت‌سازها معادل 52 میلیون کاربر فعال دارند و سهم آنها از کل تراکنش‌های انتقال وجه کارتی نیز 40 درصد است. هوشمند ضمن اعلام این مطلب به بیان هزینه‌های موجود برای پرداخت‌سازها پرداخت.


راهکارهایی برای بهره‌مندشدن از کارمزد کارت‌به‌کارت


او در این زمینه با بیان اینکه یک میلیارد و ۸۰۰ تراکنش از طریق پرداخت‌سازها در سال ۱۴۰۱ انجام شده است، گفت: «طبق آمار بانک مرکزی، تا مهرماه ۱۴۰۱ معادل ۷۰ هزار دستگاه خودپرداز در سطح کشور فعال بوده که با فرض اینکه برای پشتیبانی هر دستگاه دو میلیون تومان پرداخت می‌شود، حدود ۱۶۸۰ میلیارد تومان در سال هزینه بانک‌ها برای پشتیبانی از خودپردازهاست.»

هوشمند ادامه داد: «با فرض اینکه پرداخت‌سازها تراکنش‌های کارتی یک‌میلیون‌تومانی را انجام دهند، حداقل ۹۵۰۰ میلیارد ریال درآمد برای بانک‌ها ایجاد می‌کنند و هزینه‌های بانک‌ها در این زمینه را کاهش می‌دهند. درحالی‌که پرداخت‌سازها برای بانک‌ها درآمدزایی می‌کنند، نه‌تنها سودی از کارمزدها نمی‌برند، هر یک کارت‌به‌کارت حدود 250 تا 300 تومان برای آنها هزینه دارد.»

رئیس کارگروه پرداخت‌سازی کمیسیون فین‌تک نصر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود مدل کارمزد در نظام پرداخت را اشتباه ارزیابی کرد و در این زمینه انتقاد کرد که چرا بانک مرکزی پرداخت‌سازها را ایجاد کرده؛ اما مدلی برای درآمدزایی و توسعه بازار آنها پیش‌بینی نکرده است؟

او در ادامه با بیان اینکه پرداخت‌سازها در صورت پرداخت کارمزد انتقال وجه کارتی، تمایل دارند تا در شرایط مساوی با بانک‌ها رقابت کنند، گفت: «در انتقال وجه کارتی، بانک مبدأ  پذیرنده کارمزد می‌گیرد؛ اما پرداخت‌سازها، کارمزد پذیرندگی تراکنش را دریافت نمی‌کنند که در این زمینه لازم است مدل تسهیم کارمزد اصلاح شود.»

طبق گفته هوشمند، در دنیا استانداردهایی برای توسعه کسب‌وکارها وجود دارد؛ اما در ایران، مدلی برای رسمی‌سازی و درآمدزایی پرداخت‌سازها تدوین نشده است. او ضمن بیان این مطلب ادامه داد: «ما چند پیشنهاد یا راهکار برای بهره‌مندشدن پرداخت‌سازها از کارمزد کارت‌به‌کارت داریم. یکی اینکه بسته خدمات ارزش‌افزوده برای بانک‌ها ارائه بدهیم و بانک‌ها در ازای آنها به ما کارمزد کارت‌به‌کارت را بدهند. یک رویکرد دیگر این است که یک دوره گذار تعیین شود و کارمزد پرداخت‌سازها را پرداخت کنند.»

رئیس کارگروه پرداخت‌سازی کمیسیون فین‌تک نصر تهران این انتظار را دارد که با پیگیری‌ها صورت‌گرفته نهایتاً تا یک سال دیگر پرداخت‌سازها بتوانند از کارمزد کارت‌به‌کارت بهره‌مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.