راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق‌العاده آسان‌پرداخت پرشین برگزار شد / فروش سخت‌افزار و کارت‌خوان؛ بزرگ‌ترین محل سود غیرعملیاتی

مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق‌العاده شرکت آسان‌پرداخت پرشین با حضور ۸۶درصدی سهام‌داران برگزار شد. در جریان این مجمع صورت‌های سال مالی شرکت اصلی و گروه و معاملات ۱۲۹ قانون تجارت، با رعایت ماده کامل توسط سهام‌داران تأیید شد. بزرگترین بخش سود غیرعملیاتی آسان‌پرداخت پرشین در سال ۱۴۰۱ مربوط به بخش فروش سخت‌افزار به‌ویژه کارت‌خوان بوده و بنا شد از ۹۹۱.۳۰۶ میلیون ریال سود خالص شرکت ۱۰ درصد به ازای هر سهم، یعنی ۱۸ ریال سود به سهام‌داران تخصیص داده شود.

۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۲، مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق‌العاده منتهی به سال ۱۴۰۱ شرکت آسان‌پرداخت پرشین برگزار شد. در ابتدای مجمع علی‌اکبر فراهانی، مدیرعامل آپ با نگاهی به عملکرد شرکت در سال مالی گذشته به بیان وضعیت و عملکرد مالی شرکت و پروژه‌های آتی پرداخت و گزارشی از فعالیت‌های شرکت در سال ۱۴۰۱ و چشم‌انداز این مجموعه ارائه داد.

بر اساس گفته‌های فراهانی بزرگ‌ترین بخش سود غیرعملیاتی شرکت مربوط به مسیر درآمدی جدیدی است که در سال ۱۴۰۱ تثبیت شده و مربوط به فروش سخت‌افزار و به‌ویژه کارت‌خوان است. این شرکت در نظر دارد با تمرکز بر درآمدزایی از داده‌ها با حفظ قوانین و حدود، توسعه همکاری با شرکا و ایجاد فرصت توسعه و تحول سرمایه انسانی موجب افزایش بهره‌وری شرکت و در نهایت افزایش درآمد شرکت شود.

درآمد‌ خالص
۷۳.۱۳۸.۲۳۰
سود عملیاتی
۶۲۹.۳۴۲
درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی۸۱۳.۴۲۱
سود قبل از مالیات۱.۱۴۵.۷۲۶
مالیات اعمال‌شده در سود و زیان دوره۱۵۴.۴۲۰
سود خالص پس از کسر مالیات
۱.۷۳۹.۶۴۶
سود خالص
۹۹۱.۳۰۶
نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی۲.۴۹۲.۸۴۴
سود هر سهم – ریال۱۷۹
صورت سود و زیان سال ۱۴۰۱ به میلیون ریال

این شرکت در نظر دارد در افق بلندمدت با تمرکز بر ارائه راهکار‌های نوآورانه در حوزه پرداخت الکترونیک به یکی از مورد اعتماد‌ترین و نوآورترین برندهای صنعت پرداخت در ایران مبدل شود.

بر اساس گفته‌های مدیرعامل آپ، این اپلیکیشن در حال حاضر بیش از ۱۳۰ سرویس فعال و ۲۱ میلیون کاربر فعال و یک میلیون کاربر فعال روزانه روی کیف پول دارد و به طور مستقیم با ۱۸ بانک کار می‌کند. همچنین کارت‌خوان‌های آپ به‌واسطه قراردادهایی که با بانک‌ها دارند به‌ویژه بانک کشاورزی در ۱۱۲۸ شهر و ۴۹ هزار روستا فعال هستند و با توجه به این قراردادها ۳.۶ میلیارد تراکنش در شاپرک در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است.

فراهانی در این مجمع گفت: «۴۸ درصد تراکنش‌‌های پرداخت اینترنتی کشور برای آپ است و در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رشد ۱۳درصدی در حوزه درآمدهای عملیاتی در شرکت اصلی و رشد ۳۶درصدی در شرکت‌های تابعه داشته‌ایم و در حوزه سود خالص هم با وجود ۱۳ درصد افزایش درآمد اما بیشتر از ۴.۱۳ درصد سودآوری نداشتیم که امیدواریم در سال ۱۴۰۲ سودآوری بیشتری داشته باشیم.»

جمع دارایی‌ها۱۹.۷۹۲.۴۱۴
جمع‌ بدهی‌ها۱۰.۱۴۷.۰۷۱
سرمایه ثبت‌شده۵.۵۵۰.۰۰۰
جمع حقوق مالکانه۹.۶۴۵.۳۴۳
نرخ بازده حقوق صاحبان سهام۰.۱۰ درصد
نرخ بازده دارایی‌ها۰.۰۵ درصد
اطلاعات وضعیت مالی پایان دوره به میلیون ریال

فراهانی با اشاره به فعالیت‌های حوزه عملیاتی گفت: «در حوزه عملیاتی تکالیفی داشتیم که عمده آن تکمیل شد و استراتژی پنج‌ساله شرکت نیز به تصویب رسید. در حوز مالی سه رویکرد را در پیش گرفتیم؛ مدیریت ریسک و ارتقای شفافیت و بهبود سلامت. همچنین در رتبه‌بندی ممیزی شاپرک در سال ۱۴۰۱ آپ رتبه اول را بین ۱۲ پی‌اس‌پی کسب کرد و با سهم ۵۰درصدی از بازار، رتبه اول تراکنش‌های اینترنتی و رتبه دوم تعداد ابزارهای پذیرش موبایل سیستمی فعال در کشور و رتبه سوم در نسبت کمترین خطای پذیرندگی به کل تراکنش‌ها و همچنین در شاخص اثربخشی مبلغی کارت‌خوان‌های فروشگاهی را به‌ دست آورد.»

به گفته فراهانی ساختمان جدید آسان‌پرداخت پرشین پس از چند سال ساخت در پارک فناوری پردیس، تا پایان تابستان امسال به اتمام می‌رسد و قابل بهره‌برداری است.

آسان‌پرداخت پرشین ۵۴۱ پرسنل دارد که ترکیب نسبت خانم‌ها و آقایان متوازن است و میانگین سنی نیمی از آنها زیر ۳۵ سال است و ۴۹ درصد از آنها دارای مدرک کارشناسی و هشت درصد از آنها فوق دیپلم، ۱۸ درصد از آنها دیپلم و ۲۰ درصد از آنها دارای مدرک دکترا و ارشد هستند.

در چهار سال گذشته آپ رشد درآمدی خود را از ۵۲۰۰ میلیارد تومان به ۷۳۰۰ میلیارد تومان رسانده و توانسته با کنترل سود عملیاتی سود خالص شرکت را حفظ کند. همچنین در حوزه بدهی‌های غیرجاری در تسهیلات مالی شش درصد کاهش را تجربه کرد و در حوزه دریافتی‌های نقدی حاصل از عملیات افزایش ۱۳۲درصدی داشته است.

آپ در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی توانست با صرفه‌جویی در کاغذ، حضور در پویش‌های خیریه، افزایش دسترسی مردم به سلامت از طریق اپلیکیشن حال ایفای نقش کند.

در این مجمع اعضای هیئت‌مدیره دوره پیشین؛ محمدعلی گوکانی به نمایندگی از سامانه‌های نرم‌افزاری دنیز دو؛  محمدرضا اسکندریون، سامانه‌های نرم‌افزاری دنیز یک؛ آرمان فرج‌زاده، سامانه‌های نرم‌افزاری دنیز سه؛ مسعود فتحی، صندوق رفاه و تأمین آتیه؛ مصطفی ثابتی، گسترش فناوری‌های نوین به‌عنوان اعضای هيئت‌مدیره دوره جدید به مدت دو سال ابقا شدند و روزنامه اطلاعات به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

دستور جلسه مجمع دوم آسان‌پرداخت پرشین، تطابق اساسنامه شرکت با اساسنامه سازمان بورس بود و سه مورد به شرح ذیل اصلاح و تصویب شد.

مطابق مصوبه ۱۴۰۱/۰۴/۲۹ تعداد اعضای هیئت‌مدیره اگر کمتر از حد نصاب مقرر شود و عضو علی‌البدل تعیین نشده باشد هیئت‌مدیره موظف است بلافاصله مجمع عادی برای تکمیل اعضای هیئت‌مدیره برگزار کند که این مورد ظرف یک‌ ماه انجام شد. دوم مطابق مصوبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ هیئت‌مدیره سازمان بورس مقرر شد عبارت «آسان‌پرداخت پرشین مقرر است پس از  برگزاری مجمع عمومی راجع به تقسیم سود، ظرف حداکثر چهار ماه پرداخت کامل به صاحبان سهام را انجام دهد» به‌عنوان تبصره دو به ماده ۱۸ اساسنامه شرکت الحاق کند.

و طبق تبصره ماده ۱۴ اساسنامه، گواهینامه حق تقدم باید توسط پست سفارشی قبل از شروع پذیره‌نویسی به آخرین آدرس اعلام‌شده سهام‌داران نزد شرکت یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال شود و اعلامیه پذیره‌نویسی سهام جدید باید در روزنامه کثیرالانتشار شرکت یا سامانه کدال درج شود و به اطلاع سهام‌داران برسد و در صورت انجام افزایش سرمایه از محل آورده‌های نقدی و مطالبات حال‌شده سهام‌داران، رعایت روش ابلاغ‌شده الزامی است.

«الوان» در سال ۱۳۸۸ با مسئولیت محدود تأسیس شد و در سال ۱۳۸۹ نام شرکت به آسان‌پرداخت پرشین تغییر یافت و در نهایت شرکت در سال ۱۳۹۵ در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد و در سال ۱۴۰۱ نماد معاملاتی آپ از بازار دوم به تابلوی فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار منتقل شد. در حال حاضر اپلیکیشن آپ یکی از پرکاربردترین اپ‌های حوزه خدمات مالی در کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.