پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نگاهی به گزارش سال 1401 متریکس / سهم 37درصدی اپلیکیشنهای مالی و کسبوکاری از نصب روی موبایل
متریکس یک پلتفرم آنالیز تبلیغات موبایلی است که کسبوکارها با استفاده از آن میتوانند عملکرد کمپینهای تبلیغاتیشان را بر اساس دادههای دقیق و واقعی و در قالب گزارشهایی شفاف، رصد و با هم مقایسه کنند تا بتوانند در مورد سهم بودجههای تبلیغاتی در هریک از کانالها تصمیمات هوشمندانهتری بگیرند.
در واقع کسبوکارها با رصد و اندازهگیری شاخصهای بازاریابی موبایلی مانند تعداد نصب اپلیکیشن، تعداد کاربران فعال و… میتوانند میزان موفقیت کمپینهای بازاریابیشان را بسنجند و متوجه شوند که نتیجه این کمپینها چقدر به اهداف و KPIهای تیمشان نزدیک بوده است! میتوان گفت رصد و اندازهگیری کمپینهای تبلیغاتی موبایلی، یکی از مهمترین عناصر در اجرای آنهاست و بدون این رصد و اندازهگیری، تیمهای بازاریابی تصویر واضحی از نحوه عملکرد و میزان موفقیت استراتژی بازاریابی خود نخواهند داشت.
مثلاً شاخصی مانند تعداد دانلودهای اپلیکیشن، به اندازهگیری میزان دسترسی و محبوبیت یک اپلیکیشن کمک میکند، یا تعداد کاربران فعال و میانگین زمان نشست کاربران در یک اپلیکیشن، درباره میزان ارتباط کاربرانتان با اپلیکیشن شما اطلاعاتی ارائه میدهد.
در سال گذشته بیش از 1000 اپلیکیشن منتشرشده در استورهای معتبر، از متریکس استفاده کردهاند که یکسوم آنها را اپلیکیشنهای بازی و دوسوم آنها را برنامهها تشکیل دادهاند.
گزارش پیش رو، نحوه عملکرد شبکههای تبلیغاتی و آمار مربوط به رفتار کاربران موبایلی را بر اساس 225 میلیون نصبی که متریکس در سال 1401 شمارش کرده، نشان میدهد.
نسبت نصبهای ارگانیک و غیرارگانیک
نزدیک به ۹۰ درصد از نصبهای بازیها در سال 1401 به صورت ارگانیک رخ داده، این در حالی است که در دستهبندی برنامهها، نصبهای ارگانیک 80 درصد از کل نصبها را تشکیل داده است.
نصب ارگانیک و غیرارگانیک در دستهبندی بازیها
در سال 1401 در بازیها، اپلیکیشنهای حوزه کودکانه، بیش از 70 درصد از نصبهایش، غیرارگانیک بوده است؛ این در حالی است که حوزههای آموزشی، کارتی، پازل، ماجراجویی، نقشآفرینی و دانستنیها، تمام نصبهایشان را به صورت ارگانیک به دست آوردهاند.
نصب ارگانیک و غیرارگانیک در دستهبندی برنامهها
در سال 1401 در برنامهها، حوزه موسیقی و صدا، بیش از نیمی از نصبهایش، غیرارگانیک بوده است. اما حوزههای کتاب، عکاسی، نقشه، ورزشی، مراجع و ابزار، بالای 95 درصد از نصبهایشان را به صورت ارگانیک به دست آوردهاند.
نرخ تبدیل کلیک به نصب
شبکههای تبلیغاتی در تبدیل کلیک به نصب در دستهبندی برنامهها بهتر از بازیها عمل کردهاند؛ زیرا طبق آمار متریکس، در سال 1401 در دسته برنامهها دو درصد از کل کلیکها منجر به نصب اپلیکیشن شدهاند، در حالی که نرخ تبدیل کلیک به نصب در بازیها 1.5درصد بوده است.
نرخ تبدیل کلیک به نصب در دستهبندی برنامهها
با توجه به نمودار پایین، اپلیکیشن حوزه ابزار در دستهبندی برنامهها، بیشترین نرخ تبدیل کلیک به نصب را داشته است.
نرخ تبدیل کلیک به نصب در دستهبندی بازیها
با توجه به نمودار پایین، اپلیکیشنهای حوزه کودکانه و رانندگی در دستهبندی بازیها، بیشترین نرخ تبدیل کلیک به نصب را داشتهاند؛ یعنی تبلیغات در این نوع اپلیکیشنها کارآمد بوده است.
میزان تعامل کاربران با اپلیکیشنهای مختلف
همانطور که در نمودار پایین میبینید، میزان تعامل کاربران در دستهبندی بازیها بیشتر از برنامهها بوده است؛ به این معنا که کاربران علاوه بر تعداد سشن (نشست) بیشتر، مدت زمان طولانیتری هم داخل اپهای بازی میمانند. این میزان به طور میانگین حدود 11 سشن به طول 6 دقیقه است.
میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن در دستهبندی برنامهها
بر اساس آمار متریکس در سال 1401، در اپلیکیشنهای برنامه، دسته نقشه بیشترین تعداد سشن (27 سشن) و دسته سرگرمی طولانیترین میانگین زمان سشن (10 دقیقه) را به خود اختصاص دادهاند.
میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن در دستهبندی بازیها
بر اساس آمار متریکس در سال 1401، در دسته بازی، اپلیکیشن حوزه «کلمات» بیشترین تعداد سشن (14 سشن) و دسته «ماجراجویی» طولانیترین میانگین زمان سشن (18 دقیقه) را به خود اختصاص دادهاند.
سهم هر دسته از مجموع تعداد نصبهای بازیها
همانطور که نمودار زیر نشان میدهد، در دسته بازیها، بیشترین تعداد نصب ایجادشده متعلق به اپلیکیشنهای حوزه «تفننی» و «کلمات» بوده است (در مجموع بیش از 60 درصد از کل نصبها را تشکیل دادهاند).
سهم هر دسته از مجموع تعداد نصبهای برنامهها
همانطور که نمودار زیر نشان میدهد در دسته برنامهها، بیشترین تعداد نصب ایجادشده متعلق به اپلیکیشنهای حوزه «کسبوکار» و «مالی» بوده است (در مجموع بیش از 37 درصد از کل نصبها را تشکیل دادهاند).
نرخ تقلب در برنامهها و بازیها
در سال 1401، تقلب در اپلیکیشنهای دسته بازی 2.35 درصد و در برنامهها 1.08 درصد بوده و این یعنی وقوع تقلب در بازیها تقریباً بیشتر از دوبرابر برنامهها بوده است.
سهم انواع تقلب شناساییشده
همانطور که در نمودار زیر مشخص است، بیشترین تقلب شناساییشده در نصب اپلیکیشنها در سال 1401، از نوع تعامل غیرعادی کاربر با اپلیکیشن (Too Many Engagement) بوده است؛ این نوع تقلب زمانی اتفاق میافتد که در گزارشهای اپلیکیشن، منابع تبلیغاتی مختلف یک کلیک یکسان را چندین بار پیش از یک نصب ارسال کنند.
نرخ تقلب به ازای دستهبندیهای برنامه
در برنامهها، بیشترین تقلب رخداده، در اپلیکیشنهای حوزه سرگرمی و بهرهوری، و کمترین آن مربوط به مراجع و عکاسی بوده است.
نرخ تقلب به ازای دستهبندیهای بازی
در سال 1401 در دسته بازیها، بیشترین تقلب رخداده در اپلیکیشنهای حوزه «کلمات» و «استراتژی» بوده است.
روند تغییرات نصبهای ارگانیک و غیرارگانیک نسبت به فصل پیشین
در سال 1401، نصبهای ارگانیک بیشتر در فصل تابستان و نصبهای غیرارگانیک بیشتر در فصل زمستان رخ دادهاند. اما باید به این نکته توجه داشت که اعداد این نمودار نسبی محاسبه شده؛ یعنی شروع فصل بهار صفر در نظر گرفته شده و روند تغییرات هر فصل نسبت به فصل پیشین آن محاسبه شده است.
روند تغییرات نصبهای ارگانیک و غیرارگانیک نسبت به فصل پیشین در برنامهها
همانطور که در نمودار میبینید، نصب ارگانیک و غیرارگانیک برنامهها از بهار تا تابستان یک روند افزایشی را طی کرده است، از تابستان به بعد این روند کاهشی شده تا جایی که در پاییز 1401 به پایینترین میزان خود رسیده و پس از آن دوباره افزایش یافته است.
روند تغییرات نصبهای ارگانیک و غیرارگانیک نسبت به فصل پیشین در بازیها
در سال 1401 در دسته بازیها برخلاف دسته برنامهها، از تابستان تا پاییز، یک شیب تند افزایش در نصب غیرارگانیک اپلیکیشنها را شاهد هستیم.
با توجه به آمار دو سال گذشته متریکس، همیشه بیشترین تعداد نصب غیرارگانیک ایجادشده برای اپلیکیشنها در فصل پاییز رخ داده! اما در سال 1401، با توجه به محدودیتهای اینترنتی ایجادشده، این مقدار به پایینتر میزان خود رسید و در فصل پاییز، شاهد کمترین تعداد نصب غیرارگانیک ایجادشده برای اپلیکیشنها بودیم. اما نکته جالب اینجاست که اپلیکیشنهای بازی مانند تمام سالهای گذشته در پاییز سال 1401هم با وجود تمام محدودیتهای اینترنتی، بالاترین میزان نصب را در این فصل داشتهاند.
سهم شبکههای تبلیغاتی در نصبهای غیرارگانیک
در سال 1401 سهم نصبهای غیرارگانیک گوگلادز بین شبکههای تبلیغاتی فعال در ایران، به 29.5 درصد کاهش پیدا کرده است! در حالی که سهم این شبکه تبلیغاتی در سال گذشته چیزی حدود 40 درصد بوده است!
توجه: در این نمودار شبکههای تبلیغاتی برتر از نظر حجم تبلیغات آمده و از شبکههای تبلیغاتی با سهم کوچکتر صرف نظر شده است.
توزیع جغرافیایی کاربران اپلیکیشنهای مختلف
بیشترین درصد (حدود ۴۰ درصد) از کل نصبهای ایجادشده برای اپلیکیشنها در سال 1401، در استان تهران بوده است، پس از آن استانهای اصفهان، فارس، خوزستان و خراسان رضوی در رتبه دوم قرار میگیرند (هر کدام حدود هفت درصد از کل نصبها را تشکیل میدهند).
توزیع اپراتورهای تلفن همراه بین کاربران
کاربران برای کار با اپلیکیشنها، بیشتر از اینترنت اپراتورهای همراه اول (51%) و ایرانسل (41%) استفاده کردهاند.
توزیع نوع اتصال به اینترنت بین کاربران به تفکیک برنامه و بازی
استفاده از دیتای موبایل در بین کاربران اپلیکیشنهای برنامه نسبت به کاربران اپلیکیشنهای بازی بیشتر بوده است، در صورتی که استفاده از وایفای در بین دو دستهبندی اختلاف چندانی ندارد. همچنین برخلاف برنامهها که اتصال آفلاین چندان سهمی از کل ندارد، در دستهبندی بازی حدود 30 درصد کاربران به صورت آفلاین با اپلیکیشن تعامل داشتهاند.
سهم برند دستگاههای مورد استفاده بین کاربران
همانطور که در تصویر پایین میبینید، بیشتر کاربران اپلیکیشنها (62 درصد آنها) از گوشیهای سامسونگ استفاده میکنند.
سهم نسخههای مختلف سیستم عامل اندروید بین کاربران
نسخه سیستم عامل بیش از 35 درصد کاربران اپلیکیشنهای اندرویدی11 بوده است، 19 درصد آنها از نسخه 12 استفاده میکنند و تنها 3.5 درصد از کاربران سیستم عامل گوشی خود را به نسخه 13 ارتقا دادهاند.
برای خواندن گزارش کامل سال 1401 متریکس به این لینک مراجعه کنید.