راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روز فناوری اطلاعات اتحاد صنفی را تقویت می‌کند

مازیار نوربخش، عضو هیئت مدیره سازمان نصر تهران/ امروز شاهد این هستیم که کسب‌وکارهای سنتی به مرور جای خود را به کسب‌وکارهای فناوری محور می‌دهند و گسترش فناوری اطلاعات همه حوزه‌ها را در برگرفته است. با توجه به تحولی که کسب‌وکارها به واسطه استفاده از این فناوری داشته و دارند، مهم‌ترین موضوعی که باید در روز فناوری اطلاعات به آن پرداخته شود جلب توجه سایر صنایع به این حوزه و ارزش‌هایی است که می‌توانند به واسطه آن به دست بیاورند.

همچنین نمایان کردن اهمیتی که فناوری اطلاعات در شکل جدید اقتصاد کشور به صورت بالفعل و بالقوه دارد،  از دیگر مواردی است که به بهانه این روز باید به اطلاع بخش‌های مختلف جامعه اعم از کسب‌وکارها و عموم مردم برسد.

در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا، مجموعه‌های فناوری‌محور به ویژه شرکت‌های آی‌تی جایگاه بسیار خوبی دارند و تعدادی از آن‌ها جزو ۱۰۰ شرکت برتر دنیا به شمار می‌آیند. متاسفانه از این منظر شرایط شرکت‌های این حوزه در ایران خوب نیست و بزرگ‌ترین مجموعه‌های فناوری اطلاعات ما در مقایسه با سایر صنایع، به لحاظ بزرگی کسب‌وکار، حرفی برای گفتن ندارند. این مقایسه نیاز به ایجاد یک توجه ویژه به این فضا را نشان می‌دهد؛ منظور از توجه، حمایت و ایجاد رانت خاصی برای فعالان این حوزه نیست بلکه تنها خواسته ما، ایجاد تسهیل بیشتر در فضای فناوری اطلاعات کشور است.

روز فناوری اطلاعات همچنین می‌تواند بستری مناسب برای برقراری ارتباط میان بازیگران مختلف این حوزه با یکدیگر باشد و به نوعی اتحاد صنفی را تقویت کند.

ما همیشه در صنف این رویکرد را داشتیم که با تعامل بتوانیم مشکلات‌مان را به ویژه با بخش دولتی حل و فصل کنیم. از جمله این مشکلات می‌توان به مسائل مرتبط با مالیات، بیمه، واردات، نیروی انسانی و … اشاره کرد. صنف به دنبال این است که از مسیر تعامل با بخش‌های دولتی و تصمیم‌گیر بتواند شرایط کسب‌وکارها را بهبود بخشد. حاکمیت باید این موضوع را در نظر بگیرد که با زیاد شدن موانع به ویژه موانعی که از سوی خودش ایجاد شده، شرایط کار کردن برای کسب‌وکارها دشوار می‌شود، ناامیدی افزایش می‌یابد و در نتیجه نیروهای متخصص بیشتری از کشور مهاجرت می‌کنند.

بخش قابل توجهی از مشکلاتی که کسب‌وکارها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند قابل حل است اما متاسفانه گاهی صنف در مسیر تعامل از بخش‌های دولتی پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کند و حتی در مواردی طرف مقابل پای میز مذاکره نمی‌نشیند که ما بتوانیم مسائلمان را مطرح و حداقل روی حل برخی از آن مشکلات توافق کنیم.

تقویت اتحاد میان فعالان حوزه فناوری اطلاعات و همچنین آگاهی‌رسانی درباره اهمیت نقشی که این حوزه امروزه در اقتصاد جهان بازی می‌کند، می‌تواند در مسیر تعامل برای حل بسیاری از مشکلات موجود تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.