راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شاپرک اطلاع داد / طرح اصلاح نظام کارمزد برای ۲۳۹ صنف به اجرا در آمد

فرهاد فائز، مدیرعامل شرکت شاپرک در گفت‌وگو با رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران در حاشیه الکامپ بیست‌وششم در خصوص آخرین وضعیت اصلاح نظام کارمزد ضمن بیان اینکه شرکت شاپرک همه تمرکز خود را برای اجرای درست و بهینه این طرح به کار گرفته عنوان کرد که این طرح هم‌اکنون در حال اجرا برای ۲۳۹ صنف در سراسر کشور است و فقط صنف جایگاه‌داران سوخت به فهرست اصناف مستثنی از این طرح اضافه شده است. پیش از این نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و صنف خواربارفروشی از اجرای این طرح در مراحل اولیه مستثنی شده بودند. او همچنین به استقبال بی‌سابقه بازدیدکنندگان و کسب‌وکارها از نمایشگاه الکامپ اشاره کرد و آن را متفاوت با همه دوره‌های قبل دانست.

به گزارش راه پرداخت، اصلاح نظام کارمزد در حالی از روز یکشنبه اجرا شده که از اسفندماه گذشته موضوعات مربوط به اجرای این اصلاحات ساختاری در نظام پرداخت الکترونیک کشور بسیار داغ شده و مورد بحث‌وبررسی کارشناسان قرار گرفت و درنهایت طبق اعلام مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی طرح اصلاح نظام کارمزد از روز یکشنبه، چهارم تیرماه اجرایی شده است. راه پرداخت اوایل خردادماه گذشته خبر داد نظام کارمزد جدید بانک صادرکننده کارت، بانک پذیرنده و خود پذیرنده به ازای هر تراکنش‌ مشمول کارمزد می‌شوند و مدل کارمزد کارت‌به‌کارت از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی که با نام هاب فناوران شناخته می‌شود، هم تغییر می‌کند. تا قبل از این بخشنامه، هزینه کارمزد کاربر برای تراکنش (انتقال وجه) زیر یک میلیون تومان ۶۰۰ تومان بود و حالا بر اساس این بخشنامه باید به ازای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان ۷۲۰ تومان کارمزد پرداخت شود.

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با فرهاد فائز، مدیرعامل شرکت شاپرک در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ در استودیو الکامپ ضمن اشاره به عملیاتی‌شدن طرح اصلاح نظام کارمزد از روز چهارم تیرماه بیان کرد که هم‌زمان با الکامپ یک جراحی و اصلاح بزرگ در ساختار پرداخت الکترونیک کشور انجام شد و آن اصلاح نظام کارمزد بود. اتفاقی که از اسفندماه گذشته در مورد آن صحبت شد در نهایت نیز در این هفته این طرح عملیاتی شد. قربانی با طرح این موضوعات از مدیرعامل شرکت شاپرک جویای آخرین وضعیت روند اجرای طرح نظام کارمزد شد.

فائز با بیان اینکه با عملیاتی‌شدن طرح اصلاح نظام کارمزد بعد از حدود ۹ سال شبکه پرداخت کشور شاهد تغییرات زیادی در نظام کارمزد خواهد بود گفت که از روز چهارم تیرماه قسمتی از هزینه‌های ارائه خدمات پرداخت توسط پذیرندگان که به نظر می‌رسد ذی‌نفعان اصلی این شبکه هستند تقبل می‌شود.

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران با اشاره به اصنافی که از پرداخت کارمزد مستثنی شدند اشاره کرد و عنوان کرد که تعداد این اصناف مستثنی شده به تدریج افزایش یافت. اوایل اردیبهشت‌ماه گذشته نیز راه پرداخت در گزارشی ضمن ارائه جزئیاتی از نحوه اجرای طرح اصلاح نظام کارمزد اعلام کرد آن‌گونه که مدیران بانک مرکزی اعلام کرده‌اند بعد از نهایی‌شدن این طرح، اجرای آن به صورت مرحله‌به‌مرحله خواهد بود و در ابتدای پیاده‌سازی برخی اصناف مانند سوپرمارکت، خواربارفروشی و نانوایی‌ها استثنا خواهند بود.

فائز در پاسخ به این پرسش عنوان کرد که فقط صنف جایگاه‌داران سوخت به استثنائات اجرای این طرح در مراحل اولیه افزوده شده‌اند. بنابراین به غیر اصناف مذکور، ۲۳۹ صنف از روز چهار تیرماه در قالب نظام جدید فعالیت می‌کنند.

قربانی به مقاومت‌های زیادی که از سمت اصناف برای اجرای این طرح دیده می‌شد اشاره و این پرسش را مطرح کرد که تا به این لحظه چه چاره‌ای برای مقابله با این موضوع اندیشیده شده است.

اصلاح نظام کارمزد با هدف حمایت از مصرف‌کننده نهایی، صاحبان دستگاه‌های کارت‌خوان را مشمول پرداخت کارمزد خرید کرده، اما اعلام برخی از منابع خبری به «راه پرداخت» نشان می‌دهد درحالی‌که این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده، تمایل برخی از اصناف برای استفاده از خودپرداز غیرنقدی افزایش‌ یافته است.

راه پرداخت در گزارشی که اواخر خردادماه منتشر شد اعلام کرد فعالان شبکه پرداخت ضمن هشدار به شکل‌گیری شبکه‌ای با شعار «اگر می‌خواهی مالیات و کارمزد ندهی، این ترمینال را نصب کن»، انتقاد می‌کنند که اگر قرار بر تحمیل هزینه بالای کارمزد کارت‌به‌کارت است، همان کارمزد خرید را بر گردن مردم می‌انداختید. این در حالی است که به اعتقاد این فعالان استفاده از خودپردازهای غیرنقدی برای دورزدن نظام کارمزد جدید و حواله‌کردن هزینه کارمزد به مصرف‌کننده نهایی به مرحله خطرناکی نرسیده است.

فائز در این خصوص توضیح داد که رسیدن به این نقطه یک فرایند بسیار طولانی بود که حدود سه سال به طول انجامید. او اعلام کرد که در این خصوص هماهنگی‌های لازم با نهادهای مختلفی که می‌توانند تأثیرگذار باشند انجام‌شده و علاوه بر این با خود اصناف هم مشورت‌های لازم صورت گرفته است. مدیرعامل شبکه پرداخت عنوان کرد که شرایط فعلی شبکه پرداخت برای آن‌ها توضیح داده شده و مسائل و مشکلاتی که باید با اصلاح نظام کارمزد برطرف شود برای آن‌ها کاملاً جاافتاده و اجماع خوبی تا به این لحظه انجام شده است.

در ادامه این گفت‌وگو رضا قربانی با توضیح اینکه جایگاه و فعالیت‌های شرکت شاپرک برای فعالان شبکه پرداخت و متخصصین این حوزه جاافتاده است بیان کرد که ممکن است مردم شناخت کمتری از شرکت شاپرک داشته باشند. رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران در ادامه سؤالاتی را در خصوص موضع شرکت شاپرک و فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده این شرکت با محوریت توسعه شبکه پرداخت مطرح کرد.

فرهاد فائز در پاسخ به این سؤالات عنوان کرد شرکت شاپرک بازوی اجرایی رگولاتور در شبکه پرداخت کشور است و خود را در کنار شرکت‌های فعال در شبکه پرداخت کشور می‌داند. او ادامه داد که شرکت شاپرک در کنار همه کسب‌وکارها و فعالان این خوزه تلاش می‌کند که شبکه پرداخت کشور فرم و عملکرد مناسب‌تری داشته باشد.

فائز گفت که شرکت شاپرک طی دو سال گذشته همه انرژی خود را برای نظام‌مندکردن فعالیت‌های شبکه پرداخت کشور صرف کرده و طی یک سال گذشته هم بیشتر تمرکز شرکت شاپرک برای اصلاح نظام کارمزد به کار گرفته شده است.

در ادامه این گفت‌وگو رضا قربانی ضمن اشاره به برگزاری بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ بعد از چهار سال وقفه و بروز موضوعات حاشیه‌ای عنوان کرد که به  نظر می‌رسد الکامپ امسال مورد استقبال قابل قبول بازدیدکنندگان و کسب‌وکارها قرار گرفته باشد. او در ادامه از فائز در خصوص نمایشگاه الکامپ نحوه برگزاری آن پرسید.

فائز نیز ضمن بیان اینکه استقبال از نمایشگاه الکامپ فراتر از تصور او بوده است گفت که  در صحبت با غرفه ها نیز متوجه شدم فضای نمایشگاه بسیار تخصصی‌تر شده و با دوره‌های قبل قابل قیاس نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.