راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به حضور شرکت ارتباطات مبین‌نت در بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ / از نمایش دستاوردهای فیبر نوری تا توسعه هوشمندسازی

رضا امیرزاده / محصولات و خدمات اپراتورهای ارتباطی با توجه به نقش زیرساختی‌شان، در روند کلی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال تاثیر به سزایی دارند.

از سویی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان با سرعت چشمگیری در حال رشد است و هر روز در این حوزه شاهد فناوری‌های جدیدی هستیم که امکانات بیشتری را در اختیار کاربران در حوزه‌های مختلف قرار می‌دهد. با توجه به گسترش تاثیر این صنعت در جنبه‌های مختلف زندگی و اقتصاد، ارائه محصولات تازه از سوی اپراتورها، موجب ایجاد تحول در همه بخش‌های جامعه، از زندگی کاربران معمولی گرفته تا رشد شرکت‌ها، صنایع کوچک و بزرگ و همچنین بخش‌های دولتی می‌شود.

در نمایشگاه الکامپ نیز یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین بخش‌های این رویداد مربوط به اپراتورها بود. در این گزارش و در  گفت‌وگو با رئیس هیئت‌مدیره مبین‌نت و سایر مدیران این مجموعه، به بررسی نحوه حضور این شرکت در الکامپ و سرویس‌های جدیدی که ارائه کرده، پرداخته‌ایم.

«مهدی غیناقی»، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات مبین‌نت با اشاره به اینکه این مجموعه موفق به اخذ مجوز UNSP از سازمان تنظیم و مقررات شده به کارنگ می‌گوید: «در حال حاضر مبین نت پروژه فیبر نوری خود را آغاز کرده است. همچنین مبین‌نت علاوه بر ارائه وایرلس، وایرد با پهنای باند بالا را نیز به سرویس‌های خود اضافه کرده‌ایم. در زمینه فیبر نوری با همراه اول همکاری مشترک داریم تا بتوانیم این پروژه را براساس تعهدی که از سوی سازمان تنظیم و مقررات به ما اعلام شده انجام داده و به مرحله پیاده‌سازی برسانیم.»


راه اندازی سرویس حریق «الرت» در حوزه هوشمندسازی


او درباره سرویس‌های دیجیتالی که مبین‌نت در حوزه B2B در نمایشگاه ارائه کرده است، اعلام می‌کند: «یکی از حوزه‌های دیگری که مبین‌نت وارد آن شده، هوشمند سازی است. در حال حاضر در این زمینه پروژه اپراتور حریق با نام «الرت» را با همکاری شهرداری و سازمان آتش‌نشانی تهران به عنوان اولین اپراتور تجاری هوشمند کشور انجام داده‌ایم؛ این محصول که در مرحله تجاری‌سازی است در این دوره از الکامپ ارائه شده است. همچنین خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند از دیگر حوزه‌هایی است که مبین‌نت در آن فعالیت می‌کند.»


امضای تفاهم‌نامه مبین‌نت با موننکو در زمینه هوشمندسازی


رئیس هیئت‌مدیره مبین‌نت با اشاره به اینکه در رویدادهایی مانند الکامپ علاوه بر اینکه شرکت‌ها دستاوردهای خود را عرضه می‌کنند، ارتباط خوبی نیز میان کسب‌وکارها برقرار می‌شود، اضافه می‌کند: «شرکت‌ها در نشست‌هایی که طی این رویداد برگزار می‌شود، از آخرین دستاوردهای یکدیگر با خبر می‌شوند و با هم تبادل تجربه می‌کنند و در این میان شبکه‌سازی خوبی شکل می‌گیرد. هر چند در این نمایشگاه باید محل مناسب و مستقلی نیز برای چنین نشست‌ها و ارتباطاتی در نظر گفته شود تا این شبکه‌سازی و اکوسیستم سازی که یکی از نیازهای کشور است در فضای بهتری اتفاق بیفتد.»

غیناقی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که مبین‌نت با شرکت موننکو (فعال در حوزه نیرو) در حوزه هوشمندسازی صنایع در نمایشگاه الکامپ امضا کرده‌، ادامه می‌دهد: «به صورت کلی ما هوشمندسازی را در دو بخش حریق و شهر هوشمند (خانه و سازمان) شروع کرده‌ایم. در زمینه هوشمندسازی صنایع با شرکت موننکو که در حوزه انرژی، ارتباطات و فناوری فعالیت می‌کند، تفاهم‌نامه‌ای را در حاشیه نمایشگاه الکامپ به امضا رسانده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این نهضت هوشمندسازی را در حوزه‌های مختلف صنعت مانند معدن، فولاد، نفت، پتروشیمی و … توسعه دهیم. در این حوزه از همکاری با شرکت‌های دیگر به ویژه شرکت‌های استارتاپی استقبال می‌کنیم. در حال حاضر نیز در همین رویداد الکامپ تولید محصول ما در حوزه ساختمان هوشمند به صورت صددرصد توسط یک شرکت استارتاپ داخلی انجام شده است.»

به گفته او در حال حاضر بیشتر اپراتورها به ویژه اپراتورهای موبایل، مشکل عدم همخوانی درآمدهای ریالی و هزینه‌های دلاری خود را دارند. به این صورت که هزینه‌ها به شدت افزایش یافته، اما درآمدها متناسب با آن با رشد همراه نبوده است. به گفته او مذاکراتی در حال انجام است که بتوانند  این مسئله را حل کنند.


در چند سال اخیر کسب‌وکارها دست‌خوش تغییر شده‌اند


محمدحسین افتخاری، معاون بازاریابی و فروش انبوه بخش B2C شرکت مبین‌نت در حاشیه نمایشگاه الکامپ به کارنگ می‌گوید: «در این چند سال که نمایشگاه الکامپ برگزار نشده، صنایع و کسب‌وکارها دست‌خوش تغییراتی شده‌اند که می‌توان به تقویت بحث‌هایی مانند دورکاری و فریلنسری در این حوزه اشاره کرد. به همین دلیل ما اخیرا روی محصول‌های جدیدی کار کرده‌ایم و تلاش داشتیم برای کسب‌وکارها به ویژه آن‌ها که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند، زیرساخت‌های قوی‌تری مانند خدمات جدید کلود بیس را فراهم کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «سال پیش سرویس ابری «مبینیو» که یک راهکار نظارت تصویری ابری است را ارائه کردیم؛ این محصول شامل حافظه ابری دوربین‌های مدار بسته و پنل مدیریت دوربین‌ها به زبان فارسی است. یکی از ویژگی‌های مهم سرویس ابری مبینیو این است که به همه دوربین‌های مداربسته‌ موجود در بازار متصل می‌شود. در چندسال گذشته شاهد بودیم که حوادث مرتبط با موضوع نظارت تصویری با افزایش همراه بود. متاسفانه وقتی جایی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، در برخی موارد دوربین‌ها و حافظه‌ها از بین می‌روند یا مورد سرقت قرار می‌گیرند. با راهکاری که مبین‌نت ارائه کرده، کاربران با چند کلیک ساده و بدون نیاز به تجهیزات خاصی می‌توانند دوربین‌های خود را قوی‌تر، هوشمند و مبتنی بر فضای ابری کنند. تصاویر این دوربین‌ها به شکل رمزنگاری شده در محیط ابری نگه‌داری ‌می‌شود و خود این پنل هم قابلیت‌های زیادی را به مشتری می‌دهد.»

افتخاری ادامه می‌دهد: «محصول بعدی ما در حوزه B2C تمرکز روی خدمات مبتنی بر ابر بوده است. ما چند سال است که سرویس «مبیکلود» و بحث زیرساخت ابری را به شکل فضای پردازشی در اختیار کاربران‌مان که شامل فریلنسرها، توسعه‌دهندگان، استارتاپ‌ها، سازمان‌های بزرگ و … می‌شوند، قرار داده‌ایم. در حال حاضر این سرویس ارتقا داده شده و کاربرانی که به شکل پیشرفته می‌خواهند از خدمات بیشتری در حوزه ابری استفاده کنند، می‌توانند این خدمات را از دیتاسنترهای قوی و معتبر مبین‌نت با پهنای باند بسیار بالا دریافت کنند.»


انجام تست واقعی فایبرلینک مبین‌نت در نمایشگاه


به گفته او در زمینه ارائه خدمات اینترنت به مشترکان خانگی که بخش اصلی کسب‌وکار مبین‌نت به شمار می‌آید، این شرکت امسال سرویس فایبرلینک مبین‌نت را ارائه کرده است که در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ مشترک دارد و این تعداد رو به افزایش است. 

معاون بازاریابی و فروش انبوه مبین‌نت می‌گوید: «تست واقعی این سرویس که روش جدید برای ارائه اینترنت بر بستر فیبرنوری است در نمایشگاه انجام شد. پینگ بسیار پایین (زیر ۸ میلی ثانیه)، سرعت دانلود تا ۱۰۰ مگا بیت و سرعت آپلود بالای ۵۰ از ویژگی‌های این سرویس است. این سرویس دوره جدیدی از ارائه اینترنت به کاربران خانگی است که مبین‌نت در این مسیر پیشگام شده است.»


نوسانات برق یکی از مشکلات غرفه‌داران در الکامپ


سپیده عابدینی، مدیر ارتباطات بازار مبین‌نت نیز در حاشیه این نمایشگاه با اشاره به این موضوع که امسال بیش از ۴۰۰ کسب‌وکار در رویداد الکامپ شرکت کرده‌اند، می‌گوید: «این شرکت‌ها با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد با سختی تلاش می‌کنند تا مسیر خود را ادامه دهند و در این میان نیاز به رویدادی مانند الکامپ دارند تا با حضور در آن دستاوردهای خود را ارائه دهند و طی آن مذاکرات و تبادلاتی را با دیگر شرکت‌ها داشته باشند.»

او اعلام می‌کند: «در مجموع برگزاری الکامپ اتفاق مثبتی است و امیدوارم روی همین نظم در سال‌های آتی نیز شاهد برگزاری آن باشیم. اما در این نمایشگاه برخی مسائل و محدویت‌ها نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها مشکل برق است. این مسئله که  مشکلاتی را در مراسم افتتاحیه به وجود آورد و شاهد خبرساز شدن آن بودیم طی برگزاری نمایشگاه نیز به شکل نوسانات جریان برق ادامه داشت که باعث وارد شدن آسیب به تجهیزات‌مان در غرفه شد. امیداریم در دوره‌های بعدی شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.»

او با اشاره به شعار «حرکت در مسیر سبز تحول دیجیتال» مبین‌نت در نمایشگاه الکامپ ادامه می‌دهد: «ما سعی کرده‌ایم در غرفه مجموعه خود، فضایی ایجاد کنیم که بازدیدکنندگان در بخش B2C و همچنین B2B علاوه بر خدمات پایه اینترنتی ما در زمینه سایر محصولات مانند فایبرلینک، سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری کلودبیس، هوشمندسازی و سایر راهکارهایی مبین‌نت، تحول دیجیتال را در جنبه‌های مختلف زندگی به صورت ملموس شاهد باشند. خوشبختانه بازخوردهای خوبی در هر دو بخش B2C و B2B از سوی بازدیدکنندگان و سایر شرکت‌های حاضر در الکامپ داشته‌ایم.»

منبع کارنگ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.