پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
10 ویژگی اساسی یک شهروند الکترونیک
شهروند الکترونیک کسی است که از حداقل دانش لازم درباره مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار است، توانایی برقراری ارتباط با اینترنت و ارسال و دریافت پیامهای الکترونیکی از طریق پست الکترونیک (Email) را دارد و همچنین اطلاعات، خدمات، کالاها و نرمافزارهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو میکند.
حتما برای شما این سوال پیش میآید که خوب این شهروند الکترونیک به چه دردی میخورد. شهروندان الکترونیک برای انجام کارهایشان از امکانات الکترونیک استفاده میکنند به همین دلیل در زمان صرفه جویی خواهند کرد. به علاوه در هزینههایشان هم صرفه جویی خواهند کرد.
استفاده از خدمات الکترونیک فقط برای افراد مفید نیست، برای جامعه هم بسیار سودمند است بروکراسی را کاهش میدهد، استفاده از منابع طبیعی چون درختان و مصرف کاغذ کاسته میشود، ترافیک شهری روان میگردد و تعداد مسافرتهای درون شهری به شکل چشمگیری کاهش مییابد و در نهایت مدیریت امور و کارها در این سیستم راحتتر میباشد.
.
اما ویژگیهای یک شهروند الکترونیک تمام عیار عبارت است است از:
۱. شهروند الکترونیک فارغ از سن، تحصیلات و محل زندگی مهارت استفاده از کامپیوتر در سطح مهارتهای اولیه ICDL را داراست و به استفاده از خدمات الکترونیک سازمانها و نهادها، فروشگاهها و… علاقمند است.
۲. شهروند الکترونیک کالای باکیفیت و اصل را از فروشگاههای الکترونیک تهیه میکند و بیشتر خریدهایش را اینترنتی انجام میدهد. به این ترتیب مراجعهاش به بازار در سطح وسیعی کاهش مییابد.
۳. شهروند الکترونیک بهروز و مطلع است چرا که در مورد هر مسالهای از تعمیر لوازم خانه تا فوریتهای پزشکی و مسائل بهداشتی و تغذیه اطلاعات دارد و در هر زمینه که علاقه داشته باشد از طریق فضای مجازی کسب اطلاعات مینماید.
۴. شهروند الکترونیک نسبت به تامین امنیت شخص و خانواده در برابر آسیبهای اینترنتی آگاهی داشته و میتواند امور مختلف زندگی خود را تا حد امکان از طریق شبکههای اینترنتی انجام دهد.
۵. شهروند الکترونیک از طریق نرم افزارها و اپلیکشینهای مختلف ارتباطی با دوستان و آشنایان خود در ارتباط است و در اغلب ساعات شبانه روز آنلاین و در دسترس است.
۶. شهروند الکترونیک از تمامی خدمات نوین بانکها، وزارتخانهها، شهرداری و سازمانهای مورد نیازش آگاه است و از آنها نهایت استفاده را میبرد.
۷. شهروند الکترونیک در مسافرت از همه یک قدم جلوتر است چرا که از تمام خدمات اینترنت استفاده کرده و برای لحظهلحظه سفرش برنامهریزی مینماید، او از همه جاذبههای گردشگری منطقه آگاه است و سایرین را راهنمایی میکند.
۸. شهروند الکترونیک از زمان نهایت استفاده را میبرد و اوقات فراغت بیشتری دارد تا در کنار خانواده استفاده کند.
۹. شهروند الکترونیک از حقوق خود آگاه است و از این رو اجازه نمیدهد حقوق شهروندیاش محدود و یا خدشهدار شود.
۱۰. استخدام شهروند الکترونیک بسیار ساده است چرا که او از امکانات اینترنت و سایتها برای یافتن موقعیتهای شغلی استفاده میکند و به جدیدترین موقعیتهای شغلی دسترسی دارد.
پیام پنهان در استاندارد شهروند الکترونیکی این است: «به زودی اگر یک شهروند الکترونیک نباشید، اساسا شهروند به حساب نمیآیید.» البته این به شرطی است که ابتدا شهر الکترونیک پدید بیاید و خدمات الکترونیک مختلف در جامعه فراهم باشد.
منبع: بانکی دات آی آر