راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری سازمان نصر تهران درباره روز فناوری اطلاعات و نمایشگاه الکامپ مطرح شد / طراحی متفاوت سازمان نصر برای ساختار الکامپ ۱۴۰۲

نشست خبری روز فناوری اطلاعات، نمایشگاه الکامپ و گزارش عملکرد سازمان نصر تهران در سال جاری با حضور حسین اسلامی، رئیس سازمان نصر تهران؛ صادق فرامرزی، نایب‌رئیس سازمان نصر تهران؛ حسن هاشمی، رئیس سازمان نصر کشور و سایر اعضای هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران برگزار شد. حذف آوردگاه سرمایه و پیچ، تمرکز بر الکامپ‌تاکز یا استیج، حذف سالن دولت الکترونیک، معرفی نرم‌افزار برای تبادلات B2B شرکت‌های داخلی و خارجی و بخش ویژه الکامپ برای آشنایی دانش‌‌آموزان با اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور از جمله برنامه‌های سازمان نصر تهران برای نمایشگاه الکامپ امسال است.

در ابتدای این نشست اعضای هیئت‌مدیره به بیان گزارش عملکرد سازمان نصر تهران پرداختند. حسین اسلامی، رئیس سازمان نصر تهران با بیان اینکه بخشی از نشست خبری امروز سازمان نصر تهران گزارش‌دهی درباره اقدامات و عملکرد سازمان نصر است، گفت: «از این منظر امروز به دنبال ارائه یک گزارش صادقانه هستیم؛ چه در مواردی که موفق عمل کردیم و چه در مواردی که با وجود تلاش‌مان موفق نبودیم. اینکه دسترسی به اینترنت به حالت قبل برگردد یکی از مواردی است که نتوانستیم در آن با وجود مذاکرات بسیار به توفیق برسیم؛ اما با رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهوری جلسات و نشست‌هایی با محوریت رفع مشکلات اقتصادی برای کسب‌وکارها برگزار کردیم.» 

او در ادامه با اشاره به جلسه فعالان اقتصاد دیجیتال با رئیس‌جمهور، بیان کرد: «اینکه معاون اول رئیس‌جمهور بیان کردند که رفع مشکلات فعلی بدون حمایت فعالان اقتصاد دیجیتال ممکن نیست و بیشترین کمک به رشد تولید ناخالص داخلی را فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال خواهند داشت، امیدوارکننده است و نگاه متفاوتی با باقی دولتمردان نسبت به حوزه اقتصاد دیجیتال داشتند.»

حسین اسلامی، رئیس سازمان نصر تهران

تشکیل دو کمیسیون نرم‌افزار در سازمان نصر تهران


مجید اورعی، رئیس رسته توسعه نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در ادامه این نشست به بیان گزارشی از عملکرد رسته توسعه نرم‌افزار سازمان نصر تهران پرداخت و در این‌ خصوص اظهار کرد: «علاوه بر بزرگداشت روز فناوری اطلاعات، در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادی در حوزه نرم‌افزار در تاریخ 23 شهریور امسال با هدف گفت‌وگو درباره مسائل و موضوعات مختلف چه از سمت فعالان و بازیگران این حوزه و چه از سمت مصرف‌کنندگان هستیم. موضوع دومی که در رسته توسعه نرم‌افزار دنبال می‌کنیم، دعوت و مشارکت بیشتر از فعالان حوزه نرم‌افزار برای بهره‌گیری از نظرات آنهاست. همچنین به دنبال این هستیم که در حوزه‌های نرم‌افزارهای کاربردی هم‌صنف کمیسیون تشکیل دهیم که دو کمیسیون نرم‌افزاری در حال شکل‌گیری است.»

او ادامه داد: «از ابتدای تشکیل دوره ششم سازمان نصر تهران، نزدیک به ۳۰ مورد از مشکلات شرکت‌ها را احصا کردیم. این مشکلات را در حوزه‌های تنظیم‌گری، ساماندهی کسب‌وکارها و تقویت شرکت‌ها تقسیم‌بندی کردیم. در حوزه تنظیم‌گری موفق شدیم ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشروع شرکت‌ها را به سرانجام برسانیم و موضوع توثیق نرم‌افزار را به‌صورت یک ماده‌واحده به کمیسیون اقتصاد دیجیتال پیشنهاد دادیم. در حوزه ساماندهی کسب‌وکارها نیز بحث استانداری است. در حوزه نرم‌افزار، مشکل در ارجاع کار نرم‌افزار و تولید نرم‌افزار وجود دارد که ظرف شش ماه اسناد را در این زمینه بازنگری کردیم. برای رفع این مشکل در دوره قبل صرفاً نرم‌افزارهای سفارشی مد نظر نبود، اما در این دوره از سازمان نصر تهران، هم نرم‌افزارهای محصولات آماده و هم نیمه‌آماده را مد نظر قرار دادیم.»

مجید اورعی، رئیس رسته توسعه نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

تعدد گواهینامه؛ چالش فعالان حوزه نرم‌افزار


اورعی تعدد گواهینامه برای فعالیت شرکت‌ها در حوزه نرم‌افزار را یکی از مشکلات این صنف دانست و در این زمینه بیان کرد: «در این راستا، رسته توسعه نرم‌افزار به دنبال تجمیع گواهینامه‌ها از گرفتن داده‌های تکراری از شرکت‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین، پرهیز از ایجاد هرگونه گواهینامه غیرضروری را از دیگر اولویت‌های خود قرار دادیم.»

همچنین، آیدین عدالت، رئیس رسته سخت‌افزار و ارتباطات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره فعالیت این رسته در سازمان نصر تهران با بیان اینکه جمع واردات در حوزه آی‌تی به دو میلیارد دلار نمی‌رسد، اظهار کرد: «یکی از چالش‌های بازار سخت‌افزار که همواره با آن درگیر است، تخصیص ارز برای کالاهای آی‌تی است. در بانک مرکزی تشخیص اولویت‌های تخصیص ارز به‌درستی صورت نمی‌گیرد و تخصیص نیم تا یک میلیارد دلار ارز به‌سختی تأمین می‌شود. چالش در تخصیص ارز به حوزه فناوری اطلاعات باعث شده عرضه کالای آی‌تی از تقاضا عقب بیفتد و اقلام این حوزه دچار حباب قیمتی شده است. حباب قیمتی اقلام حوزه آی‌تی فقط به‌خاطر تعرفه‌های قیمتی نیست، بلکه ناشی از کمبود عرضه و سیاست‌های بانک مرکزی است؛ بنابراین، کمبود ارز و گرفتاری‌های سامانه‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی تخصیص ارز را کند کرده و چرخش نقدینگی برای سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود. از سوی دیگر، نبود کالا، عدم دسترسی به پهنای باند و از دست‌ رفتن زیرساخت فناوری اطلاعات از دیگر تبعات کندی تخصیص ارز واردات به حوزه آی‌تی است.»

آیدین عدالت، رئیس رسته سخت‌افزار و ارتباطات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

تخصیص ارز واردات؛ مهم‌ترین چالش حوزه سخت‌افزار


او در ادامه با درخواست از دولت و بانک مرکزی برای اولویت‌دهی به تخصیص ارز به حوزه آی‌تی، از بخشنامه جدید بانک مرکزی برای نحوه تخصیص ارز به کالاهای وارداتی انتقاد کرد و در این زمینه گفت: «حدود سه هزار کسب‌وکار و فعال اقتصادی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد که با این بخشنامه منحل می‌شود و ما در این زمینه با وزارت صمت و رئیس‌جمهور نامه‌نگاری کردیم تا از ادامه این روند جلوگیری شود.»

ارائه پیشنهادهای صنف آی‌تی برای درج در برنامه هفتم توسعه، تعامل بیشتر سازمان نصر تهران با مجلس و بیمه‌شدن فریلنسرها برای دومین‌بار از جمله موارد اعلام‌شده از سمت علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نصر تهران است.

علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نصر تهران

حضور 480 شرکت در نمایشگاه الکامپ


در بخش دوم نشست خبری سازمان نصر تهران، به بیان جزئیاتی از برگزاری نمایشگاه الکامپ پرداخته شد. صادق فرامرزی، نایب‌رئیس سازمان نصر تهران در این زمینه با بیان اینکه نمایشگاه الکامپ امسال بعد از چهار دوره کنسل‌شدن قرار است برگزار شود، اظهار کرد: «به‌رغم همه مشکلات کشور در حوزه آی‌سی‌تی، استقبال خوبی برای حضور در این نمایشگاه صورت‌ گرفته است. نمایشگاه الکامپ در یک فضا با پوشش ۴۰ هزارمتری و حضور ۴۷۰ تا ۴۸۰ شرکت از جمله اپراتورها، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی که تقریباً ۲۳ هزار متر فضای اختصاصی به آنها داده شده، برگزار خواهد شد. در این مدت کوتاه، از نزدیک به 10 کشور همچون روسیه، ازبکستان، چین، کنیا، سوریه، روسیه، عراق، ترکیه و ارمنستان معادل 60 کشور و 70 مهمان بین‌المللی داریم.»

او با بیان اینکه تفاوت کلیدی نمایشگاه الکامپ امسال در زمینه محتواست، گفت: «معتقدیم زمان گفت‌وگو است و شرکت‌ها باید در این نمایشگاه شرایط تعامل بیشتر را داشته باشند. موضوع جدید دیگر در این نمایشگاه، این است که بخش ویژه‌ای برای دانش‌آموزان به‌منظور آشنایی با اکوسیستم در نظر گرفته‌ایم. حضور و استقبال استارتاپ‌ها قابل‌ توجه بوده که در سالن‌های ۸ و ۹ نمایشگاه حضور خواهند داشت. دو استیج و استودیو ویژه هم در نمایشگاه تعبیه شده که محتوای نمایشگاه را تدوین و ارائه می‌کند.»


محتوا و شبکه‌سازی؛ تمرکز نمایشگاه الکامپ


طبق گفته نایب‌رئیس سازمان نصر تهران، در نمایشگاه الکامپ امسال قرار است نرم‌افزاری برای تبادلات B2B  شرکت‌های داخلی و خارجی معرفی شود. همچنین در نمایشگاه امسال، سالن دولت الکترونیک نداریم و شرکت‌های دولت در سالن‌های پردیس حضور دارند.

فرامرزی در پاسخ به سؤال «کارنگ» درباره انتقاد شرکت‌ها از هزینه بالای خریداری غرفه در نمایشگاه الکامپ و تأثیر این موضوع بر انصراف از حضور در نمایشگاه، پاسخ داد: «قیمت‌گذاری غرفه‌های شرکت‌های متقاضی حضور در الکامپ بر عهده شرکت نمایشگاه است و سازمان نصر نقشی در این زمینه ندارد و برگزاری نمایشگاه الکامپ برای سازمان نصر نیز هزینه زیادی داشته است. قوانین جدیدی نیز در زمینه عودت وجه برای کرایه غرفه وضع نشده و درباره اینکه تعدادی از شرکت‌ها از حضور در نمایشگاه منصرف شده باشد، موردی مشاهده نشده است.»


دلیل نبود الکام‌استارز در الکامپ


او همچنین درباره سؤال دیگر کارنگ درباره دلیل عدم حضور الکام‌استارز در نمایشگاه امسال الکامپ نیز بیان کرد: «در این نمایشگاه، با تمرکز بر محتوا، الکام‌استارز نیز دیده شده، اما اگر منظور شما پیچ است، در کمیته‌ها به این نظر رسیدیم که موقعیت زمانی مناسب نیست که به سمت برگزاری مسابقه برای شرکت‌ها برویم و با وجود زمان محدود، تمرکز خود را بر محتوا گذاشتیم.»

 در ادامه، رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران درباره برگزاری روز فناوری اطلاعات و نمایشگاه الکامپ توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران با بیان اینکه نمایشگاه الکامپ رویدادی نیست که تمام مقدمات برگزاری آن در مالکیت سازمان نصر باشد، اما با این‌ حال در این دوره امکانات رفاهی مناسبی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است، درباره برگزاری روز فناوری اطلاعات اظهار کرد: «در ادامه رویداد سال گذشته که به یک دورهمی شبیه و فرصتی برای دیدوبازدید فعالان حوزه فناوری بود، امسال در برج میلاد تهران یک رویداد نصفه‌روزه از ساعت 14 تا 20 برگزار خواهد شد. تمرکز روز فناوری اطلاعات در امسال بر محتوا و شبکه‌سازی است و جمعیت قابل‌ توجهی از افراد صنفی و غیرصنفی در این روز حضور خواهند داشت‌.»

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران

او با بیان اینکه شرکت ملی انفورماتیک، جیبیت، ایرانسل و نوبیتکس از حامیان برگزاری نمایشگاه الکامپ هستند، گفت: «آخرین نمایشگاه الکامپ چهار سال پیش برگزار شده و در این چهار سال همه چیز تغییر کرده است و نباید این انتظار را داشته باشیم که با همان ساختار و ویژگی قبلی برگزار شود؛ بلکه با تغییر شرایط کشور و اکوسیستم آی‌‌تی کشور طبیعتاً تغییراتی در ساختار برگزاری این نمایشگاه ایجاد شده و نباید انتظار داشت همان استارتاپ‌هایی که پیش‌ از این حضور داشتند، امسال هم حضور داشته باشند؛ به همین دلیل بخش‌هایی همانند آوردگاه سرمایه و پیچ در الکامپ وجود ندارند.»


خبری از هیاهوی استارتاپ‌ها نیست


رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران با اعلام اینکه خبری از هیاهوی استارتاپ‌ها در نمایشگاه الکامپ امسال نیست، ادامه داد: «در سالن ۸ و ۹ نمایشگاه امسال شرکت‌هایی حضور دارند که در همین پنج سال اخیر شکل‌ گرفته‌اند. در کنار اینکه به‌صورت سنتی شرکت‌هایی همچون ایرانسل، همراه اول و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری حضور دارند، اکنون با الکامپی مواجه هستیم که برندهایی در آن حضور دارند که تقریباً طول عمر آنها به پنج سال نمی‌رسد، که اتفاق بزرگی است؛ بنابراین انتظار نداشته باشید در نمایشگاه امسال، همان مطالب، شرکت‌ها و ساختار قبلی را ببینید.» 

قربانی همچنین در ارتباط با تفاوت‌های الکامپ امسال با الکامپ گذشته با بیان اینکه هسته اصلی این نمایشگاه، الکامپ‌تاکز یا همان استیج خواهد بود، گفت: «تمرکز امسال الکامپ روی محتوا خواهد بود، چون حوزه فناوری اطلاعات برای به‌روزشدن به داده‌‌ها و محتوای به‌روز نیاز دارد. الکامپ امسال می‌خواهد تصویر درستی از امروز جامعه بدهد، جدا از خوب یا بد بودن، واقعی بودن است که شرایط را به همه ما نشان می‌دهد. اینکه کدام حوزه‌های آی‌سی‌تی پررنگ‌تر شده‌اند، کدام‌ها کم‌رنگ شده یا محو شده‌اند، همه در آینه الکامپ خود را نشان می‌دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.