پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در گفتوگو با محمدمهدی تقیپور مطرح شد / بررسی نقش بهپرداخت ملت در صنعت پست و لجستیک
اولین نمایشگاه بینالمللی پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته (پست اکسپو) طی روزهای 8 الی 11 خردادماه در مصلای امام خمینی تهران با رویکرد تحول دیجیتال و با حضور بهپرداخت ملت برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی بهپرداخت ملت، در این نمایشگاه جدیدترین فناوریها، دستاوردها و خدمات زنجیره تأمین در صنعت پست با رویکرد تحول دیجیتال و هوشمندسازی معرفی میشود.
محمدمهدی تقیپور، مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت با اشاره به فعالیتها و دستاوردهای این مجموعه گفت: «صنعت پست در حال پیشرفتهای چشمگیری است؛ بهطوریکه هم استارتاپها در حال ورود به این صنعت هستند و هم خدمات جدیدی ارائه میشود که بخشی از آنها ذیل شرکت ملی پست است و بخشی هم در قالب شرکتهای خصوصی مشغول به فعالیت هستند.»
او ادامه داد: «در حوزه صنعت پست، شرکت بهپرداخت زیرساختهایی را برای ارائه سرویسها و روشهای خاص به شرکتها ارائه میدهد که اولین مورد آن، تعداد 6500 دستگاه کارتخوان اندرویدی بود که به شرکت پست ارائه دادهایم.»
مدیرعامل بهپرداخت ملت با بیان اینکه طبیعتاً بقیه شرکتهای پستی مرتبط با این حوزه نیز به چنین سرویسهایی نیاز دارند، ادامه داد: «ما چنین فعالیتهایی را قبلاً هم در حوزه شرکتهای پخش انجام دادهایم و هماکنون بسیاری از شرکتهای پخش خدمات خود را از راهکارهای بهپرداخت ملت دریافت میکنند.»
نقش سرویسهای آنلاین در حوزه پست
تقیپور همچنین در خصوص نقش سرویسهای آنلاین در حوزه پست گفت: «با توجه به حجم درخواستها و حجم ارسال مراسلات، نقش سرویسهای آنلاین هرساله خود را بیشتر نشان میدهد. همین امر موجب شده که 6500 دستگاه کارتخوان اندرویدی بهپرداخت ملت، تقریباً در بالای 95 درصد پستها توزیع شده و در کل کشور شروع به استفاده از آن کردهاند.»
او با اشاره به اهداف حضور شرکت بهپرداخت در این نمایشگاه گفت: «در این نمایشگاه با هدف جذب شرکتها و مشتریان جدید و نیز شناسایی شرکتهای دانشبنیان و استارتاپها حضور پیدا کردهایم که امیدواریم شرکت بهپرداخت و بانک ملت نقش مؤثری در حوزه پست و ارسال مراسلات کشور ایفا کنند.»
تحویل 6500 دستگاه اندرویدی به شرکت پست
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت افزود: «طبق درخواست اولیه شرکت ملی پست قرار شد 6500 دستگاه اندرویدی به شرکت پست تحویل دهیم و افزایش این تعداد بر اساس نیاز شرکت پست خواهد بود.»
او در خصوص نوع سرویسهای این دستگاههای اندرویدی تشریح کرد: «اصلیترین سرویسهایی که روی این کارتخوانها پیادهسازی شده، سرویس پرداخت و تسهیم بوده است. با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت ملی پست با تأمینکنندهها و فروشندگان زیادی همکاری میکند، یکی از دغدغهها این است که بسیاری از مشتریان تمایل دارند در محل و پس از مشاهده کالا از نزدیک، هزینه آن را پرداخت کنند؛ بنابراین پیش از این، امکان پرداخت آنلاین وجود نداشت که این امر باعث میشد مشتری از خرید خود منصرف شود.»
تقیپور تأکید کرد: «مشکل بعدی این بود که تسویه پول با تأخیر زمانی صورت میگرفت، چون مأمور پستی باید پول آن کالا را دریافت میکرد و سپس در مرکز پستی، صورتحساب صادر و با فاصله زمانی تسویه انجام میشد. از طرفی اخیراً هم بسیاری از شرکتها با توجه به بالا رفتن هزینهها دچار مشکل سرمایه در گردش شدهاند و از این رو هرچه این سرمایه در گردش زودتر به دست آنها برسد، به نفع آنهاست.»
قابلیت کارتخوانهای هوشمند
او ادامه داد: «ما در بهپرداخت اولین سرویس را روی این اصل ارائه دادهایم و به مرور میتوانیم سرویسهای بیشتری نیز ارائه دهیم؛ ازجمله اینکه در نظر داریم سرویس امضا و تحویل مشتری، اسکن مدارک و سرویسهای دیگر را هم روی این کارتخوانها پیادهسازی کنیم؛ چراکه این کارتخوانها هوشمند هستند و این هوشمندی برای ارائه خدمات ارزش افزوده مهم است.»
تقیپور یادآور شد: «حتی سرویسهای احراز هویت برای پست، اسکن مدارک و سرویسهایی از این دست، خود بهعنوان سرویسهای پایه برای سرویسهای دیگر کاربرد دارند. به طور نمونه ما چنین سرویسی را برای بانک ملت روی سامانه فرابانک ارائه کردهایم که در این سامانه، امکان درخواست تسهیلات به صورت غیرحضوری فراهم است که اسکن و جمعآوری مدارک از طریق این سامانه انجام میشود.»
او اظهار داشت: «حتی شرکتهای دیگر هم میتوانند از این سرویس بهصورت پیمانکاری و روی کارتخوان استفاده کنند و حتی کارمزد خدمات را هم از مشتری بگیرند.»
برنامههای توسعهای بهپرداخت ملت
او همچنین در خصوص برنامههای سال جاری شرکت بهپرداخت ملت برای حفظ و توسعه بازار با توجه به تغییر مدل کارمزد گفت: «از تاریخ 21 خرداد امسال اگر تغییر کارمزدها اجرایی شود، یکی از بخشهایی که تحت تأثیر قرار میگیرد، پیاسپیها هستند.»
تقیپور با اشاره به اینکه تاکنون تمرکز پیاسپیها بر اساس تعداد تراکنشها بود، گفت: «اما اکنون مبلغ تراکنش نقش بسیار مهمتری ایفا میکند و این مبلغ میتواند حتی در مواردی جایگزین تعداد تراکنشها شود. البته منظور این نیست که تعداد تراکنشها مهم نیست، اما نقش مبلغ در کارمزد مهمتر است. این مسئله مزیتی را برای ما ایجاد میکند و موجب میشود اهداف بانکها و پیاسپیها همراستاتر شود و چالش همیشگی بین آنها هم رفع میشود.»
او با تأکید بر اینکه موضوع قرارداد هر پیاسپی با بانکها باید حل شود، گفت: «یکی از چالشهای ما این بود که با توجه به کارمزدهایی که به خاطر تراکنش به بانکها تحمیل میشد، بعضی از بانکها تمایل نداشتند با پیاسپیهای متعددی قرارداد ببندند و تمایل داشتند با یک یا دو پیاسپی همکاری کنند.»
رفع چالش بین بانکها و پیاسپیها
تقیپور با بیان اینکه اکنون با تغییر مدل کارمزد، این مشکل برطرف میشود و این به معنای توسعه بازاری بزرگ برای بهپرداخت است، اضافه کرد: «درواقع بهپرداخت که پیش از این نمیتوانست با چند بانک بزرگ همکاری کند، در سال جاری از این امکان برخوردار میشود؛ پس طبیعتاً میتواند به مشتریان بزرگتری دست پیدا کند.»
او همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته پیشرفت خوبی در حوزه کارتخوان فروشگاهی کسب کردیم و امسال هم با همان رویکرد پیش میرویم، گفت: «در این راستا به احتمال زیاد تمرکز ما روی مشتریان با منابع بیشتر خواهد بود.»
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت، تعداد کارتخوان این مجموعه را در حال حاضر یک میلیون و 40 هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: «اما با توجه به قدمت بهپرداخت و عمر دستگاهها، نیاز به نوسازی بیشتری هم نسبت به پیاسپیهای دیگر داریم. اما امسال برنامهریزی کردهایم که از دو کانال مختلف، یعنی خرید کارتخوانهای جدید توسط خود شرکت و همچنین فروش دستگاههای کارتخوان، تعداد ناوگان خود را افزایش دهیم.»
او با بیان اینکه امسال فروش دستگاه کارتخوان را با پنج برند مختلف شروع میکنیم، در خصوص وضعیت این برندها گفت: «این برندها نهایی شده و ما آنها را به شاپرک معرفی کردهایم و اکنون در حال اخذ مجوز آن از شاپرک هستیم.»
اقدامات اثربخش در حوزه IPG و اینترنتی
تقیپور در پایان با اعلام اینکه در حوزه IPG و اینترنتی نیز دو حرکت خوب را شروع کردهایم، بیان کرد: «از ابتدای امسال همکاری بسیار ویژهای را با رویکرد جدیدی با پرداختیارها و شرکتهای استارتاپی و فیلدهایی که در این حوزه فعالیت میکنند شروع کردهایم. در سال گذشته تعامل خوبی با اسنپ و دیجیپی داشتیم و در حال گسترش تعامل با آنها هستیم.»
او خاطرنشان کرد: «به طور بسیار جدی برنامهریزی کردهایم که در حوزه IPG نیز اختلاف خود را با شرکت اول کاهش دهیم. هرچند در این بخش نوساناتی وجود داشته، اما ممکن است که رشد ما در بخش IPG حتی از کارتخوانها نیز بالاتر برود.»