راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل هیتوبیت از مأموریت این پلتفرم هوشمند معاملات رمزارز می‌گوید / بررسی قابلیت‌های کلیدی هیتوبیت

هیتوبیت، پلتفرم هوشمند معاملات رمزارز است و در حوزه فناوری‌های نوین مالی ازجمله بلاکچین، رمزارز، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فعالیت دارد.

این شرکت به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ تجارت الکترونیک اول (سهامی خاص) که پرداخت‌یار رسمی بانک مرکزی و دارای رتبه یک تولید نرم‌افزار شورای ‌عالی انفورماتیک بوده و با تکیه‌ بر دانش و تجربه ۱۲ساله خود در زمینه تولید نرم‌افزارهای سازمانی و مالی، در حوزه فین‌تک و بلاکچین فعالیت می‌کند.

قابلیت‌های کلیدی پلتفرم معاملات رمزارز هیتوبیت عبارت است از:

  • هسته و بازارساز هوشمند معاملات (Smart Engine & Market Maker)
  • امنیت ۳۶۰ درجه دارایی‌های دیجیتال، کلیدهای خصوصی و مدارک کاربران در اتاق‌های امن
  • توسعه و بومی‌سازی آخرین نسل مدیریت کلیدها (MPC)
  • بازارهای معاملاتی فعال با بهترین قیمت و کمترین شکاف قیمتی
  • استفاده از کیف‌پول‌های هیبریدی
  • ارائه نسخه ویژه فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین (Whitelabel)
  • امکان معامله در بازارهای آزمایشی (Testnet)
  • برنامه کسب درآمد دلاری (Referral) استاندارد
  • مرکز آموزش و راهنمای جامع و چندرسانه‌ای پلتفرم
  • زیرساخت مقیاس‌پذیر و Always-On
  • سیستم مانیتورینگ بر پایه هوش مصنوعی
  • کارمزد تخفیفی پلکانی بر اساس سطح کاربر به تفکیک تمامی بازارهای ریالی و تتری
  • اپلیکیشن اندروید و نسخه PWA

 در همین راستا صالح خواجه‌دلویی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره هیتوبیت در گفت‌وگو با رمزارز به معرفی این پلتفرم و ویژگی‌های آن پرداخته است.

صالح خواجه دلویی مدیر عامل هیتوبیت

هیتوبیت به دنبال خلق تجربه‌ای مطابق با استانداردهای جهانی است


توسعه زیرساخت‌های هیتوبیت از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در زمستان ۱۴۰۱، این پلتفرم به‌صورت محدود شروع به فعالیت کرد. خواجه‌دلویی در ارتباط با علت معرفی یک پلتفرم مبادله رمزارز جدید به اکوسیستم ایران گفت: «کاربران ایرانی بازار رمزارزها، لایق تجربه معاملاتی سریع، امن و در کلاس جهانی هستند.»

مدیرعامل هیتوبیت ادامه داد: «با توجه ‌به ضعفی که در بازار داخلی مشاهده کردیم و با توجه به نیازهای کاربران و فاصله معنادار بازار داخلی با پلتفرم‌های جهانی، بر آن شدیم تا با ارائه پلتفرم خریدوفروش رمزارز هیتوبیت، سطح بازی را تغییر دهیم و استانداردها و انتظارات را ارتقا بخشیم.»

خواجه‌دلویی در خصوص انگیزه‌های ایجاد و توسعه این سکوی مبادله رمزارز اضافه کرد: «ما در هیتوبیت سعی کرده‌ایم با شناخت عمیق و درک صحیح نیازهای کاربران ایرانی، تمامی خدماتی که یک سرمایه‌گذار و تریدر بین‌المللی از آنها بهره‌مند است را با استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها پیاده‌سازی کنیم تا تمامی اعضای جامعه رمزارز ایران از مبتدی تا حرفه‌ای، معاملات خود را با تجربه و کیفیت بهتری تجربه کنند. معتقدیم که فناوری، تفاوت‌ها را رقم می‌زند و آن را به‌عنوان ارزش کلیدی هیتوبیت در نظر گرفته‌ایم.»

به گفته خواجه‌دلویی، این شرکت با بهره‌گیری از تجربه ۱۲ساله تیم فنی‌ متخصص خود در تولید نرم‌افزارهای سازمانی و مالی، ویژگی‌ها و سرویس‌های متمایزی را در این پلتفرم تبادل رمزارزی پیاده‌سازی کرده است.


چالش‌های بازار داخلی، انگیزه ایجاد و توسعه هیتوبیت بوده است


یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پلتفرم‌های معاملات رمزارز، ایجاد بازارهای متعدد و فعال خریدوفروش رمزارز است که کاربران ایرانی در بازار داخلی رمزارزها با آن مواجه هستند. مدیرعامل هیتوبیت در این خصوص عنوان کرد: «در پلتفرم‌های ایرانی با افزایش پشتیبانی از رمزارزها، به دلیل ناتوانی در مدیریت بازار و نبود نقدینگی لازم جهت عملیات بازارگردانی به‌ناچار به ارائه سرویس OTC برای آن بازار روی می‌آورند که این امر باعث افزایش ریسک و از دست‌دادن بخش قابل‌ توجهی از سود کاربران می‌شود که این موضوع در حال حاضر چالش جدی پلتفرم‌های معاملاتی ایرانی است.»

به گفته خواجه‌دلویی، یکی دیگر از چالش‌های پلتفرم‌های موجود، رویکردی پایه‌ای و عمومی به مقوله امنیت است. او اضافه کرد: «امنیت دارایی‌های دیجیتال، فراتر از امکان فعال‌سازی کد دوعاملی گوگل و زیرساخت سرد و گرم نگهداری کیف پول است. ما در هیتوبیت با نگاهی یکپارچه به لایه سرویس و زیرساخت، امنیت دارایی‌های دیجیتال و کلیدهای خصوصی را به‌واسطه سازوکار Threshold MPC در مدیریت کلیدهای خصوصی و زیرساخت اتاق امن به‌صورت 360 درجه تضمین می‌کنیم.»

خواجه‌دلویی در این‌ خصوص اضافه کرد: «هیتوبیت سعی دارد با ویژگی‌های منحصربه‌فردی از جمله هسته و بازارساز هوشمند معاملاتی، امنیت ۳۶۰ درجه کلیدهای خصوصی و دارایی‌های دیجیتال، بازارهای شبیه‌ساز، معاملات کاغذی، نسخه WhiteLabel و پشتیبانی از رمزارزهای برتر دنیا در بیش از ۱۶۰ بازار فعال، بالاترین سرعت انجام معاملات را با بهترین قیمت و کمترین گپ معاملاتی به کاربران ارائه کند.»

به گفته مدیرعامل هیتوبیت، در این پلتفرم به کمک توسعه و بومی‌سازی آخرین نسل KMS، رمزنگاری اطلاعات و داده‌های کاربران، پیاده‌سازی لایه‌های سرویس امن و اتاق‌های امن، سازوکار کیف پول هیبرید، Whitelist برداشت رمزارز و مدیریت دستگاه‌های متصل، امنیتی یکپارچه برای کاربران ایجاد شده است.

هیتوبیت قابلیت‌های متعدد دیگری از جمله تخفیف کارمزد پلکانی برای هر دو بازار ریالی و تتری، روش معاملاتی OCO (با هدف کاهش ریسک و افزایش سود)، معاملات تعهدی (کسب سود در شرایط ریزش بازار)، استیکینگ (کسب سود از سپرده‌گذاری رمزارزها)، برنامه دعوت (Referral) پیشرفته و مرکز راهنمای چندرسانه‌ای را نیز در طول دو سال توسعه خود به همراه دارد.

مدیر عامل هیتوبیت

موفقیت کاربران، اولویت هیتوبیت است


به گفته صالح خواجه‌دلویی، هیتوبیت بر این اصل استوار است که افزایش دانش و مهارت کاربران یکی از وظایف اصلی است؛ بنابراین فعالیت بلاگ، شبکه‌های اجتماعی و تولیدات رسانه‌ای مانند پادکست، ویدئوکست، گفت‌وگوها و… در همین راستا و با اولویت افزایش موفقیت کاربران در این بازر مالی نوین برنامه‌ریزی‌ شده است.

او ادامه داد: «کار ما در هیتوبیت به همین‌جا ختم نمی‌شود و در آینده سرویس‌های مختلفی ارائه خواهیم کرد که همگی در حوزه راهکارهای نوین پرداخت، سرمایه‌گذاری و پیاده‌سازی یک اکوسیستم هوشمند بر پایه فناوری بلاکچین خواهند بود.»

هیتوبیت مأموریت خود را تسهیل روند استفاده از رمزارزها، تحقق آزادی مالی جهانی و بهبود سطح زندگی عموم جامعه می‌داند و در عصری که تعامل افراد با فضای بلاکچین و بازار رمزارزها روبه‌رشد است، در نظر دارد تجربه‌ای امن، دست‌اول، هوشمند، سریع و ساده را به کاربران ایرانی ارائه دهد و شعار خود را «تجربه معاملات هوشمند» معرفی می‌کند.


هیتوبیت در نظر دارد بازی داخلی فضای ارز دیجیتال را تغییر دهد


به گفته خواجه‌دلویی، این شرکت در طراحی و توسعه هیتوبیت، بزرگ‌ترین پلتفرم‌های معاملات رمزارز دنیا یعنی بایننس را الگوی خود قرار داده‌ است. با نگاهی به سال ۲۰۱۷، متوجه می‌شویم که بازار معاملات رمزارز در اختیار پلتفرم‌های برتری مانند کوین‌بیس بود که بایننس در کمتر از دو سال، با پشتوانه فناوری و تنوع سرویس‌های خود توانست به جایگاه اول از نظر بیشترین سهم بازار در دنیای مبادلات رمزارز دست یابد.

خواجه‌دلویی ادامه داد: «استراتژی هیتوبیت نیز برگرفته از بایننس بوده و تلاش دارد به کمک فناوری و با پاسخ‌دهی بهینه و سریع به پرسوناهای مختلف و پوشش چالش‌ها و نقاط ضعف رقبا، یک Game Changer در بازار مبادلات رمزارز ایران باشد.»


دانش فنی و تجربه پشتیبانی و سطح امنیت از مزایای هیتوبیت است


به گفته مدیرعامل هیتوبیت، «یکی از مهم‌ترین دارایی‌ها و مزیت‌های ما، حضور تیم فنی قوی و به‌روز است.» خواجه‌دلویی با تأکید بر هوشمند بودن این پلتفرم ادامه داد: «قلب هیتوبیت از یک هسته هوشمند معاملاتی و معماری ۳۶۰ درجه امن تشکیل شده که صفر تا صد آن از جمله بازارساز هوشمند و سیستم مدیریت کلیدهای خصوصی توسط تیم فنی مجموعه طراحی و تولید شده است.

هسته معاملاتی هوشمند هیتوبیت بر اساس رفتار هر بازار و KPIهای تعریف‌شده عمل می‌کند. بازارسازی هوشمند در هسته معاملاتی هیتوبیت به‌گونه‌ای عمل می‌کند که با تزریق خودکار و مدیریت‌شده نقدینگی و سفارش‌بردار (Taker)، سرعت انجام معاملات را بالا برده و در هر بازار سعی دارد بهترین قیمت خریدوفروش را ارائه داده و تجربه‌ای سریع، متمایز و پرسود از انجام معاملات ارائه دهد.

به گفته خواجه‌دلویی، پلتفرم مبادلات رمزارز هیتوبیت از ابتدای زمستان ۱۴۰۱ به‌صورت محدود و تنها برای هلدینگ و خانواده آن راه‌اندازی شده و برنامه بازاریابی و تبلیغات خود را از تابستان ۱۴۰۲ هم‌زمان با نمایشگاه الکامپ آغاز خواهد کرد.

طبق گفته مدیرعامل هیتوبیت، سیستم کشف تقلب این پلتفرم، رفتار افراد را به طور پیوسته رصد می‌کند و با هشدار موارد غیرعادی و رفتارهای مشکوک در تلاش است ریسک کاربران را کاهش دهد و از بروز ضررهای مالی و امنیتی پیشگیری کند.

خواجه‌دلویی در خصوص قیمت‌ها در این پلتفرم به رمزارز گفت: «ما در هیتوبیت، به‌خاطر وجود هسته هوشمند معاملاتی، قیمت‌های مناسبی را در تمام بازارها ارائه می‌دهیم و به‌واسطه فناوری‌ای که در اختیار داریم، کمترین شکاف قیمتی را بین بالاترین خرید و پایین‌ترین فروش تضمین می‌کنیم.»

در حال حاضر هیتوبیت بیش از ۸۰ رمزارز را پشتیبانی می‌کند. مدیرعامل هیتوبیت در این مورد گفت: «ما هیچ محدودیتی در پشتیبانی از رمزارزها، شبکه‌ها و راه‌اندازی بازارهای آنان نداریم و بر اساس رودمپ لیستینگ نسبت به راه‌اندازی بازارهای جدید اقدام می‌کنیم. لازم به ذکر است هر رمزارز برای اضافه‌شدن به بازارهای هیتوبیت باید از یک ارزیابی سختگیرانه عبور و نمره قبولی را دریافت کند.»

صالح خواجه دلویی مدیرعامل صرافی رمزارزی هیتوبیت

خواجه‌دلویی با اشاره به فعالیت هیتوبیت با جفت‌ارز ریال و تتر اضافه کرد: «ما در هیتوبیت برای همه ارزهای پشتیبانی‌شده، بازار تتری و بازار ریالی آن ارز را هم‌زمان در اختیار کاربران قرار می‌دهیم و به‌زودی بازارهایی بر پایه BTC و ETH ارائه خواهیم کرد.»

خواجه‌دلویی در خصوص امنیت گفت: «در بحث امنیت دارایی‌های دیجیتال، پایمان را از روش‌های جاری و نسل قبلی کیف‌ پول‌های Hot و Cold که در کار سایر رقبا مطرح است فراتر قرار داده‌ایم و معماری کیف پول‌های هیبریدی را در کنار فناوری Threshold MPC در KMS خود پیاده‌سازی کرده‌ایم.»

سیستم مدیریت کلیدهای خصوصی هیتوبیت به‌گونه‌ای است که هر کلید خصوصی به تکه‌های مختلف شکسته شده و با دریافت تأیید از Approverها، تکه‌های مختلف این کلیدها ساخته شده و در نهایت درخواست برداشت کاربران امضا و تأیید می‌شود. در راستای افزایش سطح امنیت KMS، نگهداری آنها در اتاق‌های امن خواهد بود که معماری آن توسط تیم فنی هیتوبیت طراحی و پیاده‌سازی شده است.

خواجه‌دلویی درباره احتمال اختلال در زیرساخت‌های هیتوبیت هنگام مواجهه با افزایش ناگهانی کاربران با اشاره به تجربه پشتیبانی هزاران کاربر در زیرمجموعه‌های هلدینگ تجارت الکترونیک اول گفت: «ما در گروه شرکت‌های خود، تجربه پردازش و نگهداری حجم بالایی از دیتا و کاربر را در سرویس‌های ابری داریم و همچنین در حوزه پشتیبانی کاربران نیز از سرویس‌های مختلف و زیرساخت XRM (پیام‌گستر) و Call Center (الوویپ) منطبق با تجربه‌های برتر دنیا استفاده خواهیم کرد. در هیتوبیت از معماری میکروسرویس و kubernetes استفاده کردیم و متناسب با افزایش تعداد کاربران، سرورها و زیرساخت‌های ما دچار مشکل سرویس‌دهی نخواهند شد.»

به گفته صالح خواجه‌دلویی، این مجموعه تمرکز خود را بر ارائه بالاترین سطح کیفی خدمت‌رسانی و پشتیبانی کاربران معطوف کرده است. او در این‌ خصوص گفت: «ما به دنبال موفقیت کاربران‌مان هستیم. این مهم، امری پیچیده و سخت بوده و هدف تمامی تیم‌ها، رقم‌زدن آن است.»

خواجه‌دلویی ادامه داد: «ما با برخورداری از یک سامانه مرکز ارتباط یکپارچه (OmniChannel Contact Center) تمامی ارتباطات کاربران از تمامی کانال‌هایی ارتباطی از قبیل تماس، ایمیل، پیامک، چت و… را در سوابق هر کاربر ثبت می‌کنیم تا بتوانیم با شناخت سریع‌تر و دقیق‌تر پرسونای هر کاربر، پاسخ‌دهی مطلوب‌تری داشته باشیم. این رویکرد منجر به کاهش زمان پشتیبانی، ارتقای دانش کاربر و موفقیت او خواهد شد. همچنین در تلاشیم حتی در فرصت کوتاه پشتیبانی، با ارسال لینک‌های مرتبط آموزشی از مرکز راهنمای چندرسانه‌ای هیتوبیت، آمار رضایت و موفقیت کاربران را بالا ببریم.»


فرایند KYC چهارلایه هیتوبیت، مطابق با الزامات فتاست


KYC مخفف «Know Your Customer» است و به احراز هویت مشتریان و کاربران اشاره دارد. مؤسسات مالی موظف به تبعیت از قوانین KYC هستند. این تبعیت به‌منظور شناسایی هویت مشتریان خود جهت مقابله با خطرات احتمالی و همچنین برای جمع‌آوری دانش از فعالیت‌های مالی است.

خواجه‌دلویی در ارتباط با مراحل  KYC به رمزارز گفت: «مواردی که ما در هیتوبیت برای KYC از کاربر دریافت می‌کنیم، کاملاً و بدون هیچ کم‌وکاستی مطابق با الزامات پلیس فتا است. فرایند KYC در هیتوبیت سریع بوده و به‌واسطه همکاری با مجموعه‌های مختلف، در بخش‌هایی تمام‌اتوماتیک است.»

به گفته خواجه‌دلویی، سطوح احراز هویت هیتوبیت در چهار سطح تعریف شده و هر سطح کاربری نیز دارای قابلیت‌ها و محدودیت‌هایی است.

قابلیتواریز تومانیبرداشت تومانیمعامله تومانیواریز رمزارزیبرداشت رمزارزیمعامله رمزارزی
سطح صفربدون محدودیتنداردبدون محدودیتبدون محدودیتنداردبدون محدودیت
سطح یکبدون محدودیتروزانه ده میلیون ریالبدون محدودیتبدون محدودیتروزانه ۵۰۰.۰۰ USDTبدون محدودیت
سطح دوبدون محدودیتروزانه سیصد میلیون ریالبدون محدودیتبدون محدودیتروزانه ۱۰ هزار USDTبدون محدودیت
سطح سهبدون محدودیتروزانه یک میلیارد ریالبدون محدودیتبدون محدودیتروزانه ۴۰ هزار USDTبدون محدودیت
سطح دسترسی به معاملات در هیتوبیت با توجه به احراز هویت کاربران

خواجه‌دلویی تأکید کرد که فرایند KYC برای شرکت‌های حقوقی روند متفاوتی دارد و در جلسات حضوری و پس از عقد قرارداد صورت می‌گیرد.


هیتوبیت علاوه بر تجارت الکترونیک اول با سایر پرداخت‌یاری‌ها همکاری می‌کند


خواجه‌دلویی در خصوص تعامل هیتوبیت با پرداخت‌یارها به رمزارز گفت: «هلدینگ تجارت الکترونیک اول، پرداخت‌یار رسمی بانک مرکزی است و ما بخشی از سرویس‌های مورد نیازمان را از زیرساخت هلدینگ و بخش دیگر را از تعامل با دیگر پرداخت‌یارهای مطرح دریافت کرده‌ایم.»

مدیرعامل هیتوبیت درباره ارائه نسخه ویژه فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین (Whitelabel) به رمزارز گفت: «الگوی این نسخه در هیتوبیت، Binance Cloud با شعار ساخت کسب‌وکار رمزارزی در چند دقیقه است. طبق برنامه‌‎ای که تعریف کرده‌ایم نسخه وایت‌لیبل خود را صرفاً در اختیار فعالان این حوزه مانند تحلیلگران، اشخاص صاحب کامیونیتی و فعال در حوزه رمزارز قرار خواهیم داد. این افراد پس از احراز صلاحیت توسط تیم توسعه کسب‌وکار هیتوبیت، امکان بهره‌برداری از این سرویس را خواهند داشت.»


اعتبار 12ساله هلدینگ، اولین لایه برای اعتماد کاربران به هیتوبیت است


صالح خواجه‌دلویی معتقد است که به‌واسطه خوشنامی و اعتبار 12ساله هلدینگ تجارت الکترونیک اول، هیتوبیت نیز مورد اعتماد کاربران قرار می‌گیرد. او در این‌ خصوص افزود: «این مهم لازم است؛ اما کافی نیست! اعتماد و قابل‌ اتکا بودن یک پلتفرم مالی به پارامترهای مختلفی از جمله سابقه موفق، تجربه تیم‌ها، زیرساخت‌ها، شفافیت اجرایی و ممیزی امنیتی آن مجموعه برمی‌گردد. دارابودن رتبه یک شورای‌ عالی انفورماتیک در حوزه تولید و توسعه نرم‌افزار و مجوز پرداخت‌یاری از سوی بانک مرکزی نیز در کسب اعتماد کاربران مؤثر است.»

او تأکید کرد: «معماری، پروتکل‌ها و زیرساخت نرم و سخت امنیتی تعریف‌شده در این پلتفرم، مطابق با شاخص‌ها و استانداردهای جهانی هستند و تست‌های نفوذ توسط برترین مجموعه‌ها انجام شده و ممیزی دوره‌ای امنیتی توسط تیم امنیتی ما در حال انجام است.»


چشم‌انداز پلتفرم هوشمند معاملات رمزارز هیتوبیت


به گفته مدیرعامل هیتوبیت، چشم‌انداز این مجموعه، قرارگرفتن در میان سه پلتفرم برتر تبادل رمزارز است که کاربران ایرانی در آن نقدینگی دارند و به معامله می‌پردازند. خواجه‌دلویی در این‌ خصوص تأکید کرد: «دغدغه هیتوبیت، خلق تجربه امن و متمایز سرمایه‌گذاری و معامله رمزارزها در پلتفرمی هوشمند، کاربرمحور، قابل‌ اتکا، مقیاس‌پذیر و در کلاس جهانی است»

منبع ramzarzmedia
2 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    با کلمات قلمبه فقط خواستند مردم رو گیج کنند. من به طور اتفاقی با سایتشون آشنا شدم. پشتیبیانی ضعیف و کندی دارند. هیتوبیت یک کپی بد و ناقض از صراقی بایننس هست و تجربه بسیار بدی در کار کردن با اون داشتم.
    باگ های متنوع و تاخیر در تایید تراکنش های مالی از ویژگی های این سیستم هستند.

  2. محمدرضا می‌گوید

    پول گرفتین و تبلیغ زدین؟ پلتفرمشون آشغاله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.