راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارنگ نودوچهارم منتشر شد

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به نودوچهارمین شماره خود رسید. جدیدترین شماره کارنگ با عکس جلدی از هاشم آقازاده، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری منتشر شده که همراه با گفت‌وگویی مفصل است.

آقازاده معتقد است روند اکوسیستم روبه‌رشد است و تقریباً تمام جهت‌گیری‌ها به این سمت است که واحدهای فناور روزبه‌روز رشد و توسعه پیدا کنند. او می‌گوید: «واقعیت این است که هنوز قدوقواره واحدهای فناور و نیازهای مالی و طرح‌هایشان متناسب با اندازه‌ای نیست که از بازارهای بزرگ تأمین مالی شود، اما رفته‌رفته اصلاح خواهد شد. ما در این‌ خصوص نگران نیستیم، زیرا معتقدیم وقتی ما بخش تأمین‌کنندگان را ایجاد کرده باشیم و آنها اعلام آمادگی کرده باشند، خود اکوسیستم به آن سمت حرکت خواهد کرد تا بتواند منابع مالی را دریافت کرده و رشد کند.»

آقازاده درباره مأموریت‌های معاونت علمی نیز توضیح می‌دهد و می‌گوید: «یکی از مأموریت‌های ما در معاونت، متصل‌کردن عرضه‌کنندگان منابع مالی و تقاضاکنندگان است. این تقاضاکنندگان شرکت‌های دانش‌بنیانی که از معاونت علمی تأییدیه گرفته‌اند و شرکت‌های خلاق و نوآور و شرکت‌هایی هستند که با ستادهای تخصصی معاونت علمی کار می‌کنند. به‌علاوه شرکت‌های فناوری که در مراکز رشد و پارک‌ها مستقر هستند و حتی فناوران و نوآورانی که در مناطق محروم و کم‌برخوردار ساکن هستند، در دسته تقاضاکنندگان قرار می‌گیرند.»

امسال قرار است اولین دوره رویداد بین‌المللی تأمین مالی نوآوری و فناوری در ایران با نام «فینوتکس» برگزار شود تا بستری برای آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران با اکوسیستم نوآوری کشور فراهم آورد. در دوره‌های پیشین «اینوتکس» بخش‌هایی مانند «کافه‌سرمایه» سعی در ایجاد چنین فضایی داشتند، اما امسال با توجه‌ به اهمیتی که موضوع جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای نوآور پیدا کرده، فینوتکس به‌عنوان رویدادی اختصاصی در این حوزه هم‌زمان با اینوتکس کار خود را آغاز خواهد کرد. به همین دلیل در این شماره به سراغ امیرحسین صادقی، عضو تیم اجرایی رویداد فینوتکس رفتیم و با او گفت‌وگویی در این‌ خصوص داشتیم.

در شماره نودوچهارم کارنگ گزارشی از افزایش هزینه‌های صنعت لجستیک و تأثیر آن بر قیمت نهایی کالاها تهیه شده است. بابک عقیلی‌نسب، مدیرعامل شرکت «پستک» باور دارد تورم بزرگ‌ترین چالشی است که صنعت لجستیک در سال ۱۴۰۲ با آن مواجه خواهد شد. اینکه تورم چه تأثیری بر شرایط تولید خواهد گذاشت و قیمت جابه‌جایی محصول چقدر خواهد بود، مسائلی هستند که ناگزیر لجستیک را تحت تأثیر خود قرار خواهند داد. بزرگ‌ترین پاشنه آشیل در حوزه لجستیک ایران این است که تأثیر لجستیک بر قیمت تمام‌شده کالا، حدود ۱۳ تا ۲۰ درصد قیمت تمام‌شده آن است که درصد بالایی به‌ حساب می‌آید و باعث می‌شود این صنعت در برابر تغییرات آسیب‌پذیر باشد.

در صفحه زنان نوآور این شماره کارنگ نیز گفت‌وگویی با زهرا سلطانی‌فر، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ «نوروکید» داشتیم. نوروکید نرم‌افزاری است که با هدف کمک به تشخیص زودهنگام اختلال طیف اوتیسم و برطرف‌کردن نیازهای ضروری خانواده‌ها در بستر آنلاین تولید شده و هدفش ایجاد لحظات لذت‌بخش همراه با آموزش برای فرزندان دارای این اختلال است. در اپلیکیشن نوروکید، چهار بخش پیاده‌سازی شده است.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ نودوچهارم بخوانید.

منبع هفته‌نامه کارنگ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.