راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل فردابانک از فشار نهاد ناظر برای ایجاد چسبندگی بیشتر بین بانک و شعبه دیجیتال می‌گوید / اگر بانک در بانک تأسیس شود، نئوبانک نیست

اگر در گذشته قصد افتتاح حساب داشتید باید مدارک خود را جمع‌آوری می‌کردید و به بانک‌ها می‌رفتید تا افتتاح حساب کنید، اما حالا نئوبانک‌ها به میدان آمده‌اند تا از این اتفاقات جلوگیری کنند.

نوید رجایی‌پور، مدیرعامل فردابانک در گفت‌و‌گو با میثم سلیمانی در برنامه اتاق آبی از فردابانک و مدل کسب‌وکار این نئوبانک می‌گوید.

رجایی‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا فردابانک نئوبانک است یا تنها بانک دیجیتال بانک ایران‌زمین گفت: «در تلاش هستیم که نئوبانک باشیم. اگر بانک در بانک تأسیس شود، نئوبانک نیست. شاید موبایل‌بانک‌هایی باشند با رویکردی متفاوت، اما از آنجا که بخشی از فردابانک از صنعت تلکام امده است، این ادعا را دارد و می‌خواهد که صرفاً یک بانک دیجیتال نباشد.»

به عقیده رجایی‌پور، نئوبانک فقط افتتاح حساب نیست. او همچنین معتقد است که تاکنون هیچ ضوابطی در حوزه نئوبانک منتشر نشده و اگر بخواهند در یک اکوسیستم حضور جدی داشته باشند باید رگولیشن آن را هم رعایت کنند و درصدد آن هستند که به‌عنوان یک صنعت تلکام مجوزی در نئوبانک داشته باشند یا حتی مجوز یک بانک مجازی.

مدیرعامل فردابانک می‌گوید در چهارچوب ضوابطی که وجود دارد به شعبه‌های دیجیتال بانک‌ها تأیید می‌دهند تا با یک برند دیگر وارد بازار شوند و ما نیز از این مسیر و فرصت استفاده کردیم و قطعاً اگر در آینده رگولیشن و ضوابطی صورت بگیرد، ما این مسیر را تغییر خواهیم داد؛ هرچند فشارهای واحد نظارت نسبت به گذشته بیشتر شده تا چسبندگی میان بانک‌ و شعبه دیجیتال افزایش پیدا کند و ضوابطی وجود دارد که سهم بیشتر کسب‌و‌کار باید متعلق به یک بانک باشد.

او در پاسخ به این سؤال که با توجه به توضیحاتی که قبل‌تر بیان شد، عملاً در ایران نئوبانکی شکل نخواهد گرفت، این‌گونه گفت: «با تعاریف نئوبانک چه در بخش خصوصی یا انجمن‌ها اختلاف نظرهایی با نهاد ناظر و حاکمیتی داریم، اما مجبوریم از ظرفیت‌های موجود با عناوینی که وجود دارد استفاده کنیم و با تعاریف کسب‌وکاری‌ آن تغییراتی ایجاد کنیم نه الزاماً بانکی‌بودن آن.»


اهمیت ابزار به دیزاین نیست


رجایی‌پور در توضیح علت شباهت فردابانک با بلوبانک می‌گوید: «در مجموعه، خیلی وقت‌ها به دلیل تعلل و صبری که داشتیم برای کامل‌بودن محصول به رقبا باختیم. احتمالاً یک چیزهایی یادآوری چیز دیگری باشد. اگر در دنیا بگردید، نئوبانک‌ها را می‌بینید که هر کدام در حال نوآوری هستند اما در نهایت انتظار می‌رود بسته‌ای که به دست مخاطب می‌رسد خارق‌العاده باشد. اهمیت ابزار به دیزاین و لوگو نیست. از نظر دو دیزاینر کلی اختلاف ممکن است وجود داشته باشد، اما از نظر مردم چنین نیست. شما باید به این بپردازید که چه محصول و سرویسی می‌توانیم ارائه دهیم که متفاوت باشد و چه مشکلی از مردم حل می‌کند.»

رجایی‌پور درباره جذابیت و ویژگی برتر فردابانک نسبت به سایر نئوبانک‌ها گفت: «به خاطر محدودیت‌ها و مشکلات اجرایی که امسال نهاد ناظر به ما وارد کرد و با توجه به پیچیدگی‌های لایحه‌ها و سطح‌ بالای سختگیری که در سیستم وجود داشت این مسیر نسبتاً با سرعت خیلی زیادی طی شده، اما در زمان‌بندی امسال ما یکسری ارزش‌هایی به کاربر پیشنهاد می‌دهیم. مهم‌ترین موردی که فردابانک روی آن تمرکز دارد بحث باندل‌کردن خدمات بوده است. به عبارتی کاربر با احراز هویت از یک اپلیکیشن خدمات متنوعی را که در طول روز به آن نیاز دارد دریافت می‌کند. از ساده‌ترین موارد که در تلکام هم وجود داشته و در ایران هم خیلی خوب اجرا نشده، موضوع باندل‌کردن خدمات موبایل با بانک است.

مدیرعامل فردابانک می‌گوید که در آینده حتماً به بحث ارائه تسهیلات و خدمات اعتباری خواهد پرداخت، زیرا برای طرفین سودآور است و در حال حاضر بخش بزرگی از نیاز جامعه خرید اعتباری است.


رفع مشکل عدم تطابق عکس کارت ملی با چهره


یکی از چالش‌ها و نقدهایی که به فردابانک وارد بوده در بخش عدم تطابق عکس کارت ملی با چهره افراد است که این موضوع بیشتر در خانم‌ها شایع بوده است. رجایی‌پور درباره این موضوع گفت: «یکی از تفاوت‌هایی که ما داشته‌‌ایم و داریم، این است که اگر مدارک و اطلاعات کاربران کامل باشد در عرض سه الی چهار دقیقه افتتاح حساب کاربر انجام می‌شود. برای پردازش تصویر و طی‌کردن مسیر احراز هویت از هوش مصنوعی استفاده می‌شود و اپراتور نقشی در آن ندارد. با توجه به گزارش‌هایی که به مرکز پشتیبانی داده شد، فهمیدیم که این مشکل برای خیلی از افراد به‌ وجود آمده و این موضوع باعث ناراحتی ما هم شد و در نهایت در نسخه آزمایشی تغییراتی در قسمت احراز هویت ایجاد کردیم که البته این نسخه هنوز منتشر نشده است. در این نسخه در هر مرحله از ثبت‌نام اگر اختلالی وجود داشته باشد اطلاعات بیشتری به کاربر داده می‌شود تا کاربر بتواند آن را رفع کند و اگر در هر مرحله از احراز هویت مانند تشخیص چهره، مانند گذشته اختلالی به‌ وجود بیاید، اپراتور مرکز تماس شعبه دیجیتال به موضوع رسیدگی و آن را حل می‌کند.

در پایان از نوید رجایی‌پور، مدیرعامل فردابانک پرسیده شد که آیا می‌توان به ضوابطی که بانک مرکزی برای نئوبانک‌ها در خصوص رگولیشن در حال نوشتن است امیدی داشت و او پاسخ داد: «حتماً باید امید داشت؛ احتمال دارد که شبیه به ضوابط پی‌اس‌پی‌ها یا کیف‌پول‌ها باشد و تمامیت کل صنف را در نظر نگرفته باشند که باید با مذاکره تغییر ایجاد کرد. این ضوابط هنوز به دست من نرسیده و تنها کلیات آن را شنیده‌ام.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.