پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آنچه کاربران ارزهای دیجیتال باید درباره بازیابی تراکنشهای اشتباه در نوبیتکس بدانند
انتخاب شبکه انتقال درست نکته مهمی است که کاربران بازار ارزهای دیجیتال هنگام جابهجایی و انتقال رمزارز باید به آن دقت داشته باشند. برای انتقال دارایی رمزارزی، کاربران باید دقت کنند که بهعنوان مثال اگر تتر آنها در کیف پولشان بر بستر شبکه ترون(TRC20) است، برای انتقال این دارایی به صرافی، آدرس شبکه ترون را از پروفایلشان در صرافی انتخاب و کپی کنند. شبکه انتقال، هم در کیف پول و هم در صرافی ارز دیجیتال مشخص شده است. همچنین کاربران باید توجه داشته باشند که آدرس کیف پول مقصد، آدرس همان توکنی باشد که میخواهند انتقال دهند و آدرس کیف پول توکن دیگری را برای یک توکن انتخاب نکنند.
زمانی که شبکه یا توکن اشتباه انتخاب میشود و به دنبال آن، تراکنش اشتباه رخ میدهد، کیف پول مقصد باید فرایند بازیابی را انجام دهد. مادامی که مقصد، کیف پول معمولی اعم از نرمافزاری یا سختافزاری باشد، بازگشت وجه دریافتشده به کمک کیف پول مورداستفاده یا حتی اکسپورت کلید خصوصی از کیف پول مورد استفاده به کیف پول دیگر، کار سادهای است. اما درصورتیکه فرایند ذخیرهسازی و ایجاد تراکنش آفلاین و جدا از کیف پولهای واسط باشد، فرایند تخلیه و بازیابی متفاوت و پیچیده خواهد بود. اضافهکردن امکان ساخت و امضای تراکنش بهصورت آفلاین در کنار زمانبر بودن انجام پروسه بهصورت امن، هزینه زیادی به سیستم تحمیل میکند.
ازآنجاییکه صرافی نوبیتکس از هیچگونه پلتفرم واسط برای ساخت و نگهداری کیف پول استفاده نمیکند و همچنین اغلب ولتهای نوبیتکس بهصورت کاملاً سرد (که نیازمند ساخت و امضای تراکنش بهصورت آفلاین است) و چند امضایی نگهداری میشوند، برای بازیابی داراییهای بهاشتباه ارسال شده، فرایند پرهزینه و زمانبری باید طی کند.
تلاش نوبیتکس برای راحتتر شدن فرایند بازیابی تراکنشها
فرایند بازیابی تراکنش اشتباه شامل درخواست کاربر به پشتیبانی، ثبت اطلاعات اولیه، ارسال ایمیل استعلام و تایید آدرس، ارسال ایمیل اعلام هزینه، انجام تراکنش، اطلاعرسانی در صورت نبود موجودی کافی، در حال حاضر نیز پیگیری میشود و نوبیتکس در نظر دارد با ایجاد امکان رصد مراحل مختلف، ضمن کاهش مدتزمان انجام فرایند بازیابی، تجربه کاربری بهتری برای فرایند بازیابی تراکنشهای اشتباه ارائه دهد. بهبود فرایند ثبت درخواست بازیابی برای کاهش رفتوبرگشتهای تأیید گرفتن آدرس بازیابی از کاربران و پرداخت هزینه بازیابی در دستور کار قرار گرفته و تا انتهای بهار ۱۴۰۲ رونمایی خواهد شد.
چرا باید هنگام واریز رمزارز حواسمان را جمع کنیم؟
فرقی نمیکند قصد استفاده از چه شبکهای داشته باشید یا بخواهید کدام رمزارز را واریز یا برداشت کنید. همیشه لازم است تا هنگام انجام تراکنش رمزارزی بیش از هر زمان دیگری به نوع آدرس مقصد توجه داشته باشید و مطمئن شوید که مقصد شما، از توکن و شبکه موردنظرتان پشتیبانی میکند. بهعلاوه لازم است تا آدرس مقصد را قبل از انجام تراکنش چندمرتبه چک کنید تا از درستی آن مطمئن شوید. چراکه تراکنشهای بلاکچینی بدون برگشت هستند و حتی اگر به بازیابی توسط کیف پول مقصد امید داشته باشید، باید مدتزمان زیادی را با صرف هزینه منتظر بمانید تا دارایی شما به کیف پولتان برگردد. این مسئله برای برخی صرافیها ممکن است وجود نداشته باشد چرا که انتخاب صرافی نگهداشت کلید خصوصی بهصورت آنلاین بوده و فرایند بازیابی را میتوانند بهصورت خودکار و حتی به کمک کیف پولهای واسط انجام دهند. انتخاب نوبیتکس نگهداشت دارایی بهصورت ۱۰۰ درصد امن بوده و هیچگاه شرایط سهل بازیابی برای افرادی که بهاشتباه توکن را ارسال کردهاند را به امنیت کیف پولهای کاربران خود اولویت نخواهد داد.
آخرین آمارها از بازیابی تراکنشهای اشتباه در نوبیتکس
تاکنون میلیونها تراکنش واریز و برداشت دارایی رمزارزی توسط کاربران نوبیتکس انجام شده و دراینبین تا پایان فروردین ۱۴۰۲، تنها پنج هزار و ۱۵ مورد درخواست بازیابی توسط کاربرانی که تراکنش اشتباه داشتهاند ثبت شده است. از این تعداد دو هزار و ۴۲۸ مورد از درخواستها به طور کامل انجام و فرایند بازیابی برای این دسته از کاربران تکمیل شده است. در طرف مقابل دو هزار و ۵۲۸ مورد درخواست بازیابی انجامنشده در نوبیتکس وجود دارد که یا در نوبت بازیابی است، یا بازیابی آنها حداقل در حال حاضر برای نوبیتکس امکانپذیر نیست. تعداد قابلتوجهی از درخواستها درباره توکنهای فیک، بیارزش یا باارزش کمتر از هزینه بازیابی است که تعداد آنها به بیش از ۷۰۰ مورد میرسد و اندازهگیری تعداد دقیق آن باتوجهبه نوع توکن، نوع شبکه، تغییرات عمده کارمزدهای هر شبکه و … امکانپذیر نیست.
درخواستهای بازیابی کاربران در حال حاضر شامل ۴۸ شبکه مختلف و بیش از ۴۴۹ نوع رمزارز است که انجام بازیابی برای تمامی این انواع شبکه و رمزارز را مشمول گذر زمان میکند.
طی 2 ماه گذشته فرایند بازیابی بیش از 700 درخواست در مورد توکنهای USDC روی شبکه ترون، BUSD روی شبکه اسمارت چین، MATIC روی شبکه اتریوم و USDT روی شبکه پالیگان با اضافهکردن مکانیسم ساخت و امضای تراکنش بهصورت آفلاین با شارژ در حساب کاربری درخواستکننده، با دریافت کارمزد بازیابی صفر یا بسیار اندک، انجام شده است.
تأکید نوبیتکس بر جلوگیری از اشتباهات کاربری
بازیابی تراکنشها صرفاً در مواقعی موضوعیت پیدا میکند که کاربری با واریز اشتباه دسترسی خود به داراییهایش را از دست بدهد. نوبیتکس برای جلوگیری از اشتباهات اینچنینی، هشدارهای مختلفی را در صفحه اصلی داشبورد معاملات، هنگام ایجاد کیف پول و در زمان واریز رمزارز به نوبیتکس به کاربر نمایش میدهد؛ اما بااینوجود همچنان برخی از کاربران علیرغم تمام هشدارها، اقدام به واریز توکنهای پشتیبانی نشده میکنند. فرایند تخلیه ولت کاربر و انجام تراکنش بازیابی بهواسطه ماهیت ذخیرهسازی سرد دارایی کاربران هرگز بهصورت خودکار امکانپذیر نیست و خودکارسازی این فرایند حتی در برنامههای آینده نوبیتکس پیشبینی نشده است. چرا که اولویت اصلی نوبیتکس حفظ امنیت دارایی کاربران خود بوده و فرایند بازیابی توکنهای ارسالی اشتباه اولویت پایینتری نسبت به حفظ امنیت دارایی سایر کاربران دارد. همچنین استفاده از کلید خصوصی ولت درگیر، در پلت فرمهای واسط آنلاین هم به دلیل مخاطرات به اثبات رسیده از حیث رمزنگاری برای کیف پول سایر کاربران، جزء خطوط قرمز نوبیتکس محسوب میشود.
آنطور که در قوانین و شرایط استفاده از خدمات نوبیتکس آمده، ممکن است عملیات بازیابی تا ماهها به طول انجامد و “نوبیتکس در قبال بازیابی توکنهایی که کاربران بهاشتباه ارسال کردهاند هیچگونه مسئولیتی ندارد.” حتی اگر تراکنش اشتباه با مسئولیت شخص کاربر انجام شده باشد، بااینوجود نوبیتکس تلاش خود را برای بازگرداندن دارایی کاربران به کار میگیرد. به همین خاطر هر ماه یکبار زیرساخت لازم برای بازیابی تراکنشهای اشتباه در نوبیتکس فراهم میشود؛ ولی بااینوجود باز هم ممکن است پیگیریهای نوبیتکس به دلایل مختلفی با دربسته مواجه شود.
مسئولیت نوبیتکس برای بازیابی تراکنشهای اشتباه
فرایند استعلام مجدد و گرفتن تأیید آدرس موردنظر کاربر برای انجام فرایند بازیابی، از طریق ایمیل بهصورت معمول بیش از یک ماه طول میکشد و بیش از ۳۰ درصد از استعلامهای نوبیتکس، از طرف کاربر بدون پاسخ میماند یا کاربر مجدداً آدرس کیف پول نوبیتکس خود را که امکان ارسال توکن موردنظر به آن وجود ندارد در پاسخ به ایمیل ارسال میکند. در این مواقع لازم است تا پیگیریهای مجدد بهصورت رفت و برگشتی انجام شود که این موضوع فرایند بازیابی را طولانیتر میکند.
همچنین بیش از 30 درصد از کاربران در زمان بازیابی هزینههای موردنیاز برای انجام فرایند بازیابی را تأمین نمیکنند. به طور مثال از تعداد 31 مورد درخواست بازیابی بیتکوین ارسال شده روی bep2، تنها پنج مورد از کاربران آدرس درست برای بازیابی تراکنش ارسال کردهاند و باقی کاربران مجدداً یا آدرس نوبیتکس خود، یا آدرس صرافیهایی که آنها نیز این توکن معادل را پشتیبانی نمیکنند ارسال کردهاند، این در حالی است که در حال حاضر بیش از 2 ماه از ارسال ایمیل درخواست تأیید آدرسهای مقصد به کاربران برای استعلام آدرس بازیابی به شکل صحیح توسط کاربر میگذرد و آمار آدرسهای صحیح برای ارسال افزایش نیافته است.