راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمار جدید درگاه ملی صدور مجوزها نشان می‌دهد / مجوزهای شهرداری‌ها، نظام پزشکی و مهندسی همچنان پشت صحنه

درگاه ملی مجوزها با هدف ایجاد شفافیت و ازبین‌بردن امضاهای طلایی ایجاد شد، اما داده‌های مرکز بهبود محیط کسب‌وکار نشان می‌دهد دستگاه‌هایی همچون شهرداری، نظام‌ پزشکی و مهندسی که همواره روند مجوزدهی آنها مورد انتقاد است، هنوز هیچ مجوزی از درگاه ملی مجوزها صادر نکرده‌اند و صدور مجوز در این دستگاه‌ها پشت پرده و به‌صورت حضوری انجام می‌شود. در مقابل، بیشترین تعداد مجوزهای صادرشده در حوزه مشاغل خانگی رخ داده که امضاهای طلایی در این بخش موضوعیتی ندارد.

آمار جدید وزارت اقتصاد نشان می‌دهد حدود 10 درصد از درخواست‌های صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها با تأخیر انجام شده و تقریباً 48.3 درصد از درخواست‌ها نیز رد شده‌اند. همچنین، این گزارش نشان می‌دهد وضعیت اتصال دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوزها نیز مناسب نیست و تعدادی از سازمان‌ها و نهادها هنوز به درگاه ملی مجوزها متصل نشده‌اند، تعدادی اتصال صددرصدی ندارند یا هنوز مجوزی در این درگاه صادر نکرده‌اند.

در گزارش وزارت اقتصاد آمده: «807 هزار و 679 درخواست مجوز کسب‌وکار از ابتدای سال گذشته تا اول اردیبهشت‌ماه امسال در درگاه ملی مجوزها ثبت شده که از این تعداد 302 هزار و 437 مجوز صادر شده است. همچنین، تعداد 391 هزار و 137 درخواست صدور مجوز رد شده و 11 هزار و 183 درخواست در دست بررسی است. در این میان 83 هزار و 761 درخواست در بررسی با تأخیر مواجه شده‌اند و شاخص پاسخگویی به‌موقع این درگاه برای 35 دستگاه مورد بررسی 89.6 درصد بوده است.»


کدام دستگاه‌ها هیچ مجوزی از درگاه صادر نکرده‌اند؟


علاوه بر این، در این گزارش، مجموع عنوان مجوزهای متصل‌شده به درگاه ملی مجوزها چهار هزار و 561 مجوز اعلام شده، یعنی 96.8 درصد مجوزها به درگاه متصل شده است.

این گزارش، عملکرد دستگاه‌ها در درگاه ملی مجوزها را نیز بررسی کرده که طبق آن، سازمان انرژی اتمی، سازمان محیط‌زیست، صندوق نوآوری، وزارت نیرو و اتاق بازرگانی دستگاه‌هایی هستند که هیچ تأخیری در بررسی مجوزهای درخواستی نداشته‌اند. جامعه مشاوران مالیاتی، شهرداری‌های کلان‌شهرها و سازمان نظام‌ پزشکی نیز بیشترین درصد تأخیر در بررسی مجوزهای درخواستی را داشته و در شاخص پاسخگویی رتبه پایینی دارند و هنوز هیچ مجوزی از درگاه ملی مجوزها صادر نکرده‌اند.

در ادامه گزارش مرکز بهبود محیط کسب‌وکار آمده: «وزارت کشور با هشت عنوان مجوز فقط 25 درصد اتصال به درگاه داشته؛ اما مجوزی هم از این درگاه صادر نکرده؛ همچنین سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان، کارشناسان رسمی دادگستری، جامعه حسابداران رسمی، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه‌وبودجه و قوه قضائیه با درصد اتصال صفر به درگاه، هیچ مجوزی از درگاه صادر نکرده‌اند.»

همچنین، بیشترین تعداد درخواست‌های صدور مجوز مربوط به وزارت تعاون در بخش مشاغل خانگی است که 331 هزار و 788 مورد بوده و 174 هزار و 455 مجوز در این بخش صادر شده که بیشترین تعداد مجوزهای صادرشده از طریق این درگاه است.»


لزوم شفاف‌سازی در 391 هزار و 137 درخواست مجوز تأییدنشده


بنابراین، درحالی‌که چندی پیش وزیر اقتصاد در نامه‌ای به تمام وزرا و رؤسای سازمان‌ها از شروع پیگرد متخلفان از اجرای احکام قانونی تسهیل صدور مجوزها خبر داد و بر اجرای مفاد قانونی در این زمینه تأکید کرد، تعدادی از سازمان‌ها و نهادها هنوز به درگاه ملی مجوزها متصل نشده‌اند، اتصال صددرصدی ندارند یا هنوز مجوزی در این درگاه صادر نکرده‌اند.

از سوی دیگر، از ابتدای امسال انتقادها به عملکرد درگاه ملی مجوزها زیاد شد که گزارش اخیر وزارت اقتصاد از عملکرد این درگاه انتقادها را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد حدود 10درصد از درخواست‌های صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها با تأخیر انجام شده و تقریباً 48.3 درصد از درخواست‌ها نیز رد شده‌اند و مشخص نیست این درخواست‌ها به چه دلیلی رد شده‌اند که لازم است شفاف‌سازی در این زمینه صورت بگیرد.

البته، راهکار وزارت اقتصاد برای تعیین تکلیف این درخواست‌ها ارسال پیامک اعلام شده که به این موضوع نیز از جهت زمان‌بر بودن و تعیین تکلیف درخواست‌ها انتقاد وارد است.

علاوه بر این، در روزهای اخیر یکی از منتقدان جدی عملکرد درگاه ملی مجوزها اتاق اصناف بود که بررسی عملکرد این نهاد در درگاه ملی مجوزها بیانگر این است که اتاق اصناف به‌صورت صددرصدی به درگاه ملی مجوزها متصل شده و بیشترین تعداد عنوان مجوز (2853) را دارد و شاخص پاسخگویی به‌موقع آن به درخواست‌های صدور مجوز 47.1 درصد است.

همچنین، اتاق اصناف از 12 هزار و 672 درخواست مجوز، معادل 6694 از آنها را با تأخیر بررسی کرده و 8661 درخواست نیز در دست بررسی است. این نهاد فقط توانسته 1838 مجوز صادر کند.

با این تفاسیر، حجم بالایی از درخواست‌های ارسالی به اتاق اصناف برای صدور مجوز به نتیجه نرسیده و فقط توانسته 1838 مجوز صادر کند که این نهاد، دلیل آن را اختلال و قطعی‌های درگاه ملی مجوزها می‌داند، اما مرکز بهبود محیط کسب‌وکار صحبت‌های اتاق اصناف را دروغ‌پراکنی صاحبان امضاهای طلایی ازدست‌رفته اعلام می‌کند.

در حالی رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار انتقادات از عملکرد درگاه ملی مجوزها را بهانه‌ای برای تولد امضاهای طلایی می‌داند که در اطلاعیه اخیر وزارت اقتصاد دولتی‌ها از فهرست تخلفات ذکرشده توسط وزیر اقتصاد مستثنی شده‌اند و احراز هویت آنها برای صدور مجوز به‌صورت حضوری خواهد بود. این موضوع، نظارت بر روند مجوزدهی دولتی‌ها را دور از دسترس و امکان تولد امضاهای طلایی را ایجاد می‌کند که این را گزارش تازه مرکز بهبود محیط کسب‌وکار مبنی بر صدور نشدن هیچ مجوزی توسط دستگاه‌هایی همچون شهرداری، نظام‌ پزشکی و مهندسی در درگاه ملی مجوزها تأیید می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.