راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پی مشکلات کسب‌وکارها در استفاده از درگاه مجوزها / وزارت اقتصاد به ارسال پیامک متوسل شد

درگاه ملی مجوزها از ابتدای امسال تنها مرجع رسمی صدور مجوز در کشور شد، اما عملکرد آن مورد انتقاد است؛ به صورتی که تعداد زیادی از درخواست‌های صدور مجوز بلاتکلیف هستند و از ابتدای سال تاکنون فقط 1700 پروانه کسب صادر شده است. در این زمینه، مرکز بهبود محیط کسب‌وکار به‌ جای اینکه شرایط را در درگاه به‌گونه‌ای طراحی کند که درخواست متقاضیان با کمترین معطلی و اختلال به نتیجه برسد، به ۱۵ هزار متقاضی بلاتکلیف به‌صورت پیامکی پرسشنامه فرستاده تا علت این موضوع را متوجه شود.

امیر سیاح، رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار اعلام کرد: «به ۱۵ هزار متقاضی بلاتکلیف به‌صورت پیامکی پرسشنامه فرستادیم تا بفهمیم کارشان کجا گیر کرده است.»

او در ادامه بیان کرد: «از ابتدای سال جاری حدود ۱۶۷۰۰ درخواست پروانه کسب در درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی mojavez.ir با موفقیت ثبت شده، اما فقط حدود ۱۷۰۰ پروانه صادر شده است.»

این اظهارات رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار در حالی است که از زمانی که درگاه ملی مجوزها تنها مرجع رسمی صدور مجوز در کشور شد، انتقاداتی مبنی بر کندی عملکرد این درگاه در صدور پروانه کسب مطرح است و همچنان نیز ادامه دارد و گزارش اخیر هیئت مقررات‌زدایی هم این انتقادات را تأیید کرد زیرا بر اساس آن فقط 10 درصد از درخواست‌های صدور مجوز به پروانه کسب منجر شده است.

علاوه بر این، هیئت مقررات‌زدایی وعده رفع نواقص درگاه ملی مجوزها را داده بود که تازه‌ترین صحبت‌های رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار نشان می‌دهد برنامه این مرکز برای رفع نواقص ارسال پیامک است.

بنابراین با توجه‌ به اینکه هدف قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار کم‌کردن فرایند زمانی صدور مجوز از ثبت درخواست تا صدور پروانه است، به برنامه وزارت اقتصاد برای رفع بلاتکلیفی 15 هزار متقاضی مجوز از منظر زمان‌بر بودن و تعیین تکلیف درخواست‌ها انتقاد وارد است. این در حالی است که طراحی درگاه ملی مجوزها باید به‌گونه‌ای باشد که متقاضیان در بستر این درگاه و به‌صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن بتوانند مشکلات خود در روند اخذ مجوز را حل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.