راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرست ریپابلیک هم به عاقبت سیلیکون‌ولی دچار می‌شود؟ / سقوط 50 درصدی سهام فرست ریپابلیک

قیمت سهام بانک فرست ریپابلیک (First Republic) ، که قبل از سقوط بانک سیلیکون‌ولی (SVB) روی 115 دلار معامله می‌شد، در انتهای روز پنجشنبه با 6.19 دلار بسته شد؛ اما روز جمعه، با 40 درصد سقوط به 3.72 دلار رسیده و حتی در نقطه‌ای 3 دلار را نیز تجربه کرد. این سقوط شدید از زمان فروپاشی سیلیکون‌ولی و همین‌طور در مقایسه با میانگین رقم 52 هفته‌ای این بانک، 171.09 دلار، مشکلات فرست ریپابلیک را دوچندان کرده و آن را در معرض خطر فروپاشی قرار داده است.

از زمان سقوط سیلیکون‌ولی، یکی از سؤالاتی که بارهاوبارها تکرار شده، این بوده که آیا قرار است بانک دیگری هم به سرنوشت سیلیکون‌ولی دچار شود؟ مشکلات فرست ریپابلیک و نگرانی از کوچ سپرده‌ها از این بانک، از همان زمان وجود دارد و به نظر می‌رسد که طی چند روز اخیر نیز تشدید شده است.

گزارش فرست ریپابلیک از دارایی سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی – قبل از بحران سیلیکون‌ولی – بالغ بر 176.4 میلیارد دلار سپرده مشتریان بوده که نشان می‌دهد حجم قابل‌توجهی از سپرده‌های مشتریان، از این بانک خارج شده، چون این رقم را به 104.5 میلیارد دلار در سه‌ماهه نخست امسال کاهش داده است. البته  30 میلیارد دلار از این رقم مربوط به سپرده‌های بانک‌های دیگر است و این موضوع می‌تواند حجم سپرده‌های خروجی از فرست ریپابلیک را تا حدودی کمتر کند.

حتی اگر سپرده‌های این بانک هم کاهش چندانی نداشته باشند، رویترز گزارش داده که مقامات دولت آمریکا در حال مذاکره با شرکای صنعت هستند، با این امید که «راه نجاتی برای این وام‌دهنده مشکل‌دار» پیدا کنند. سی‌ان‌بی‌سی نیز اذعان کرده که نسبت به عاقبت این بانک آمریکایی چندان خوش‌بین نیست و احتمال این‌که شرکت بیمه سپرده فدرال آن را هم مانند سیلیکون‌ولی در اختیار بگیرد بسیار بالاست.

این روند، نه برای بانک و نه برای مشتریانی که در آن سپرده‌گذاری کرده‌اند اصلاً خوب نیست. اگرچه در مورد سقوط سیلیکون‌ولی، دولت ایالات متحده آمریکا تضمین کرده بود که کلیه سپرده‌های مشتریان در ایمنی کامل و قابل‌دسترسی هستند، اما هنوز هیچ اقدامی که نشان بدهد سپرده‌های مشتریان قابل‌دسترسی هستند صورت نگرفته و معلوم هم نیست که سپرده‌گذاران فرست ری‌پابلیک نیز در صورت بروز اتفاق مشابه، از چنین حمایت‌هایی برخوردار شوند یا نه.

اگر می‌پرسید که با وجود این وضعیت، چرا مشتریان هنوز سپرده‌های خود را در فرست ریپابلیک نگه داشته‌اند، آن هم در شرایطی که هر آن ممکن است بانک سقوط کند و حمایت‌های دولتی از سپرده‌ها نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام است؟ یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، تجربه تلخی است که در مورد سیلیکون‌ولی داشته‌اند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که کوچ این سپرده‌ها از یک بانک به بانک دیگر، فقط اوضاع‌ را خراب‌تر می‌کند و به بحران دامن می‌زند.

منبع techcrunch
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.