راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت از تداوم چالش‌های مردم در داشتن پول نقد گزارش می‌دهد / تقاضای پول نقد از متصدیان پمپ بنزین

شبکه بانکی کشور چند سالی است در راستای تحول دیجیتال بر هدایت پول به شبکه پرداخت الکترونیک تمرکز کرده، اما هنوز افرادی هستند که به پول نقد نیاز دارند. در مقابل آنها در مراجعه به خودپردازهای بانکی در سال جاری با کمبود و نبود پول نقد روبه‌رو هستند؛ تا جایی که به گفته سخنگوی صنف جایگاه سوخت كشور برخی هنوز از جایگاه‌داران درخواست پول نقد می‌کنند.

بی‌پولی خودپردازها یکی از معضلات شبکه بانکی در سال گذشته بود و بررسی‌ها نشان می‌دهد مردم در سال جاری نیز همچنان درگیر این مشکل هستند؛ خودپردازها یا پول نقد ندارند یا فقط چک‌پول‌های 100 و 200 هزار تومانی ارائه می‌کنند و مبالغ خردتری چون 20،10 و 50 هزار تومانی قابل دریافت نیست.

راهکار مسئولان در این زمینه رفع نیاز افراد با استفاده از شبکه پرداخت الکترونیک است، اما این شبکه با مشکلاتی از جمله محدودیت‌های اینترنت، نبود زیرساخت‌های قوی و انحصار دست‌وپنجه نرم می‌کند و از طرف دیگر فردی که انتخابش داشتن پول نقد است، قدرت انتخابش با وجود شرایط فعلی بسیار محدود شده است.

در این زمینه قرار بود شورای پول و اعتبار به تقاضای پول نقد ورود کند، اما تاکنون خبری در این زمینه منتشر نشده و مردم همچنان برای دریافت پول نقد مشکل دارند تا جایی که به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند و از جایگاه‌داران درخواست پول نقد می‌کنند. این ماجرا قبلاً هم اتفاق می‌افتاد و حالا سخنگوی جایگاه‌داران از تداوم آن در سال جاری خبر می‌دهد.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه سوخت كشور در گفت‌وگو با «راه پرداخت» عنوان می‌کند: «مردم همچنان برای تأمین وجه نقد به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند و فعالان این صنف در صورت پرداخت وجه نقد با مشکلات مالیاتی درگیر خواهند شد.»

او معتقد است روش‌های پرداخت الکترونیک در حوزه جایگاه‌های سوخت سال‌هاست ثابت مانده و هیچ تحولی در این رابطه اتفاق نیفتاده است.


جریان راکد روش‌های پرداخت الکترونیک در جایگاه‌های سوخت


سخنگوی صنف جایگاه سوخت كشور بیشتر توضیح می‌دهد: «سیاست‌های مسئولان در 10 سال گذشته منجر به یک روند راکد در روش‌های پرداخت الکترونیکی جایگاه‌های سوخت شده و در این زمینه مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا حرکت نکرده‌ایم. بدین منظور، فعالان صنف جایگاه‌های سوخت پیشقدم شدند و چندین طرح پیشنهاد دادند و اعلام آمادگی کردند تا روندهای بهتر برای مردم در جهت پرداخت در این حوزه رخ بدهد.»

او ادامه می‌دهد: «یکی از این روش‌ها این است که کارت سوخت با کارت بانکی ادغام شود و از روش‌های جدید برای پرداخت هزینه سوخت استفاده شود، اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.»

خواسته فعالان صنف جایگاه سوخت این است که بانک مرکزی به کمبود وجه نقد در دستگاه‌های خودپرداز ورود کند و بار این موضوع را بر دوش جایگاه‌های سوخت نیندازد.

قبل از این هم گزارش‌هایی از درخواست پول نقد از طریق کارت‌خوان‌های کسبه وجود داشت و همین اتفاق‌‌ها نشان می‌دهد نیاز به پول نقد هنوز در جامعه وجود دارد و برخی برای داشتن پول نقد دچار مشکل هستند. اما واکنش مسئولان در این زمینه یا انکار واقعیت یا رد کردن درخواست‌ها بوده است.

ار جمله این واکنش‌ها صحبت‌های وزیر اقتصاد است. احسان خاندوزی در اولین نشست خبری خود در سال جدید اعلام کرد که نیاز به پول نقد بسیار ناچیز است و مردم امور پرداختی خود را به‌صورت آنلاین و در شبکه پرداخت انجام می‌دهند.


نسخه مسئولان برای تقاضای پول نقد


این صحبت خاندوزی، به نوعی نبود پول در خودپردازها را تأیید کرد، اما چاره آن را استفاده از شیوه‌های آنلاین معرفی کرد. این در حالی است که بخشی از جامعه به‌خصوص سالمندان توانایی پرداخت به‌صورت الکترونیک را ندارند و محدودیت‌های اینترنتی نیز پرداخت آنلاین را با مشکل و اختلال مواجه می‌کند. همچنین این شیوه در تحول دیجیتال به نوعی همراه با اجبار است و با حقوق فردی شهروندان در تضاد است. تجربه دنیا نشان می‌دهد هرچند جدیدترین خدمات آنلاین بانکی در جهان در جریان است اما افراد هنوز قدرت انتخاب برای انجام امور مبادلاتی خود به‌صورت نقد یا الکترونیک را دارند و این‌طور نیست که مسیر پول نقد برای آنها مسدود و محدود باشد.

علاوه بر این، قطعی اینترنت در اواخر سال گذشته موجب ریزش قابل‌ توجه تراکنش‌ها، ضرر کسب‌وکارها و رفع‌نشدن نیاز مردم به داشتن پول نقد شد. این موضوع نشان می‌دهد با وجود اختلال‌های مکرر اینترنت در کشور نمی‌توان شبکه پرداخت الکترونیک را گزینه همواره در دسترسی برای تأمین نیازهای مالی مردم دانست.

با توجه به همین شرایط و ملاحظات هم است که کارشناسان توصیه می‌کنند مسئولان باید ابتدا ضعف‌های شبکه بانکی در تأمین نیاز مردم به وجه نقد را برطرف کنند. سپس به تقویت بسترهای مورد نیاز شبکه پرداخت الکترونیک ورود کنند؛ زیرا به نظر می‌رسد با محدودیت‌های اینترنتی در کشور و انحصاری که در شرکت‌های فعال در شبکه پرداخت الکترونیک وجود دارد، نمی‌توان انتظار تأمین نیازهای مردم به پرداخت‌های آنلاین را بدون کم‌وکاست داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.