پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آیا روند اجرای ای نماد نادرست است؟
یکی از عوامل موثر در رشد فناوری اطلاعات، امکان انجام امورات روزمره اقتصادی از پرداخت قبوض گرفته تا خرید و … به کمک بسترهای اینترنتی است. خوشبختانه در چندسال اخیر بانکداری الکترونیکی دچار تحول شده است و بانکهای پیشرو در این زمینه مانند بانک سامان، توانستهاند به چنان موفقیتهایی برسند که ترس دیگران از مسائل امنیتی بریزد و دیگر بانکها را به دنبال خود بکشند و این تحولات فراگیر شود.
.
معضل پرداختهای اینترنتی؟
اما در اینجا لازم است تا به یک معضل بزرگ در پرداخت الکترونیکی اشاره نمایم. این مساله آنقدر بزرگ است و آنقدر بر روی روندکار و فعالیت کسبوکارهای مبتنی بر پرداخت الکترونیکی اثر منفی گذاشته است که باید به آن به عنوان یکی از سیاهچالههای فناوری اطلاعات کشور نگاه کرد. طنز آن هم در این است که در حالیکه فناوری اطلاعات آمده است تا بروکراسی اداری را کنار بزند، و کارها را تسهیل کند، هنگامی که یک روند کاری نادرست بر روی یک گلوگاه فناوری اطلاعات قرارداده شود، بروکراسی نه تنها از میان نمیرود بلکه به آزاردهندهترین شکل ممکنش، تبدیل به خنجری در گردهی کسبوکارهای اینترنتی میگردد.
.
روند اجرای نادرست ای نماد
این مساله، که با اجرای درست آن میتوانست به نگین فناوری اطلاعات ایران تبدیل شود، اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی است که جزو موارد لازم برای اعطای درگاه پرداخت بانکی به کسبوکارهای اینترنتی میباشد. باید تاکید کنم که خود ماهیت وجود چنین نمادی ممکن است بتواند بر بالابردن سطح اعتماد مشتریان اثر مثبت بگذارد (پژوهشی در اثبات یا رد این گفته در زمان نگارش این مطلب، در اختیار نگارنده نیست.) اما روند نادرست اجرای آن، مشکل اصلی را بوجود آورده است.
اگرچه تا کنون آماری از میزان رضایت سنجی مخاطبان آن وجود ندارد اما در گفتوگوهای متعدد با افراد مختلف، از کارآفرینان برتر کشور گرفته تا فروشگاههای کوچک اینترنتی، همگی سطوحی از نارضایتی را از روندهای بررسی و اعطای ای نماد، ابزار کرده و میکنند. این نارضایتی تا آنجایست که موجب رونق و توسعه خیلی خوب کسبوکار شرکتهای واسطه و کارگزاران پرداخت الکترونیکی خصوصی شود. وجود این شرکتهای واسطه، فلسفه وجودی ای نماد را زیر سوال برده است چرا که حالا هر فرد حقیقی یا حقوقی میتواند بدون نیاز به اخذ آن نماد، درگاه پرداخت بانکی (واسطه) داشته باشد.
به اینها، کاربرناپسندی، طراحی نازیبای پورتال نماد الکترونیکی، ناآگاهی و انعطافناپذیری کارشناسان تلفنی آن، افشای ناخواسته آمار بازدید سایتها که گاها جزو اطلاعات مهم و محرمانه یک کسبوکار اینترنتی است و… را اضافه کنید.
منبع: خوشفکری