راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی اعلام کرد / کاهش چهاردرصدی نرخ نقدینگی در سال گذشته

روابط‌ عمومی بانک مرکزی در خصوص وضعیت نقدینگی ریالی بخش غیردولتی در هفته منتهی به یازدهم اسفندماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرده این شاخص از 32.5 درصد در یازدهم اسفند سال 1400 به 27.8 درصد در یازدهم اسفند 1401 کاهش‌ یافته است. بانک مرکزی معتقد است این میزان کاهش قابل‌ ملاحظه رشد نقدینگی در نیمه اسفند سال 1401 در مقایسه با مقاطع مشابه سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است.


پایه پولی نرخ نقدینگی در دی‌ماه


همچنین بر اساس آمارهای بانک مرکزی از تحولات نقدینگی ۱۲ماهه سال گذشته، نرخ رشد نقدینگی از 39.8 درصد در پایان دی‌ماه در یک روند نزولی به 34.1 درصد در پایان همان ماه رسید و بدین ترتیب حجم نقدینگی در پایان دی‌ماه 1401 با کاهش (نسبت به پایان سال 1400) 24.9 درصد به رقم 60376.1 هزار میلیارد ریال رسید.

بانک مرکزی اعلام کرده 2.6 درصد از این رشد مربوط به‌ اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (به‌واسطه ادغام) بوده است. بنا بر اعلام این نهاد قانون‌گذار، در سال جاری به‌واسطه اهتمام و تمرکز بانک مرکزی بر اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و افزایش نسبت سپرده قانونی بانک‌هایی که از نسبت‌های ابلاغی تخطی کرده‌اند، رشد خلق پول بانک‌ها و به‌تبع آن رشد نقدینگی به میزان قابل‌توجهی کنترل شده است.

پایه پولی در دی‌ماه سال 1401، 30.0 درصد رشد کرده و در مقایسه با پایان سال 1400، به رقم 7850.0 رسیده است. به عبارتی روشن‌تر پایه پولی در ۱۲ماهه منتهی به پایان دی‌ماه 1401، با 2.7 درصد رشد به 38.2 درصد افزایش رسیده است.

بانک مرکزی در این باره اعلام کرده که افزایش رشد ماهانه پایه پولی در ماه‌های اخیر عمدتاً متأثر از افزایش اضافه‌برداشت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بوده و تأمین اعتبارات ارزی مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط بانک مرکزی به‌منظور جبران و هموارسازی آثار حذف تخصیص ارز ترجیحی به ترتیب برای واردات نهاده‌های کشاورزی، کالاهای اساسی و دارو (به‌واسطه اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها) از دیگر عوامل مؤثر بر رشد پایه پولی در دوره مورد بررسی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.