راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بعد از گذشت ۱۶ سال از عرضه سهام عدالت / واریز نهایی سود عملکرد ۱۴۰۰ به حساب ۴۴ میلیون سهام‌دار

سهام عدالت در عمر ۱۶ساله خود فرازونشیب‌های زیادی را طی کرد و اجرای آن همواره با انتقاد کارشناسان همراه بود تا جایی که عرضه این سهام که قرار بود فقر را کاهش دهد عملاً به کمک فقرا نیامد. حالا بعد از گذشت ۱۶ سال از عرضه آن و سه سال از آزادسازی آن واریز نهایی سود عملکرد ۱۴۰۰ شرکت‌ها به سهام‌داران عدالت در حال انجام است. کف این واریزی ۴۵۲ هزار تومان و سقف آن یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان است. این اولین تسویه تام و تمام سنواتی با سهامداران عدالت است.

سال ۸۵ دولت وقت با عرضه سهام عدالت هدف از آن را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد و بنابر این طرح، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته شد. اما در ادامه دایره شمول این طرح بسیار بزرگ‌تر شد و افرادی که به لحاظ درآمدی آن زمان جزو دهک‌های پایین درآمدی به حساب نمی‌آمدند نیز مشمول شدند. همین هم انتقادها را برانگیخت چراکه حتی برخی از نمایندگان مجلس هم دارنده این سهام شده بودند.

تأخیر در آزادسازی این سهام هم از دیگر نکات مورد انتقاد بود که تقریباً ۱۴ سال به طول انجامید و بالاخره سال ۹۹ مقام معظم رهبری حکم به آزادسازی سهام عدالت داد. با این حال سود سهام به دارندگان تعلق نگرفت تا اکنون که بالاخره واریز نهایی سودهای عملکرد سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس تهران در این باره خبر داد که واریز سود سهام عدالت از پنجشنبه از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب 43 میلیون و 864 هزار نفر سهامدار مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت، واریز شد. سهامدارانی که در پورتفوی سهام خود 452، 492 و 532 هزار تومان دارایی دارند، به ترتیب 613، 667 و 721 هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

همچنین به افرادی که پورتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و 356 هزار تومان سود تعلق خواهد گرفت.


چرا سود سهام عدالت برای برخی سهام‌داران واریز نشد؟


با این حال برخی از سهام‌داران می‌گویند هنوز سودی به حساب آنها واریز نشده است. یکی از علت‌های واریز نشدن سود سهام عدالت می‌تواند این باشد که هنوز این فرایند به پایان نرسیده و افرادی که هنوز سودی نگرفته‌اند امروز و فردا هم می‌توانند منتظر واریز سود باشند. همچنین یکی دیگر از علت‌ها می‌تواند نداشتن کد سجامی باشد. اگر سهام‌داران عدالت هنوز در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده باشند هیچ سودی برای آنها واریز نمی‌شود.

همچنین اگر حساب بانکی افراد دارای حساب بانکی مشترک، بیش از شش ماه راکد، دارای حساب ارزی باشد نمی‌توانند سود سهام عدالت دریافت کنند.

در ماه‌های گذشته هم اعلام شد که حدود دو میلیون نفر به دلیل مشکلات بالا هیچ سودی دریافت نکرده‌اند. این افراد باید با مراجعه به سامانه www.sejam.ir از ارزش سبد سهام عدالت خود و وضعیت حساب بانکی اعلام‌شده مطلع شوند.


هشدار نسبت به کلاهبرداری


در جریان واریز سود سهام عدالت گزارش‌هایی نیز مبنی بر کلاه‌برداری شده که مسئولان نیز نسبت به آن هشدار داده‌اند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با واریز مرحله دوم سود سهام عدالت برخی مجرمان سایبری با ترفند‌های جدید و با ارسال پیامک یا پیام در شبکه‌های اجتماعی با نام واریز سود سهام عدالت مترصد کلاهبرداری از مردم هستند.
بر این اساس مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه در قالب استفاده از نام و نشان سامانه سهام عدالت و ارسال پیامک مبنی بر واریز مبالغ مختلف به حساب‌های مالی هموطنان مشروط به مراجعه به لینک یا پیوند درج‌شده در پیامک، گوشی تلفن همراه فریب‌خوردگان را به صفحات جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.