پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
لندتکها با چه چالشهایی روبهرو هستند؟
فناوری لندتک و چالشهای آن در فین تک توسط گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا همزمان با نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت معرفی شد.
وصالی، معاون توسعه بازار و فروش شرکت فن آوران هوشمند بهسازان فردا در این کارگاه با اشاره به اینکه واژه لندتک در لغت به معنی تکنولوژی اعطای تسهیلات است، گفت: «قرار است با لندتک اعتبار سنجی بهتر و راحتتر صورت بگیرد، کسانی که دایره هدف ما قرار دارند عمدتاً CUSTOMER LENDING یا مشتریان خرد هستند که باید مقدمات کاری آنها از طریق یک پلتفرم انجام شود.»
او با بیان اینکه اکوسیستم لندتک سه ضلع دارد و باید نقش یک تسهیل گر و مدیریتی را بین سه ضلع تأمینکننده مالی، اعتبار گیرنده و ارائهکننده خدمات ایفا کند، اظهار داشت: «لندتک میتواند با نقش مدیریت و تسهیل گری باعث بهرهوری و خلق فرصتهای جدید، افزایش سهم بازار با افزایش تراکنش و درآمد بیشتر و توسعه نوآورانه کسبوکار شود. در واقع این لندتک قرار است محدودیتهای جغرافیایی را بردارد و اگر کسی صبح اعتبار سنجی لازم را انجام داد، بتواند تا غروب همان روز تسهیلات موردنظر را دریافت کند و از سوی دیگر باصرفه جویی در زمان منجر به کاهش هزینه بانکها شود.»
وصالی ادامه داد: «تسهیل و بهبود فرایند اعتبار سنجی از دیگر مزایای لندتک به شمار میرود؛ به طور نمونه برخی افراد که تاکنون از تسهیلات بانکی استفاده نکردهاند، فاقد رتبه اعتباری از سوی مجموعه اعتبار سنجی ایرانیان هستند و در نتیجه با مشکلات عدیدهای برای دریافت تسهیلات مواجه هستند اما از راههای مختلفی مانند بررسی بیمه شخص، خلافی خودرو، بررسی پرداخت قبوض و … تعیین رتبه اعتباری قابل انجام است. علاوه بر این، تسهیل شرایط و تنوع مدل بازپرداخت از مهمترین مزایای لندتک به شمار میرود.»
معاون توسعه بازار و فروش شرکت فن آوران هوشمند بهسازان فردا به دیگر چالشهای صنعت لندتک اشاره و عنوان کرد: «یکی از مهمترین چالشها وصول مطالبات است؛ زیرا در بسیاری موارد شخص رتبه اعتباری لازم را کسب کرده اما در پرداخت تسهیلات به درستی عمل نمیکند؛ لندتک از طریق اعتبار سنجی موارد مختلف میتواند درصد احتمال بازپرداخت تسهیلات را افزایش دهد؛ از سوی دیگر با تسهیل روشهای بازپرداخت اقساط مانند استفاده از پلتفرم یا شناسه قبض و پرداخت و همچنین طرحهای انگیزشی مانند جایزه خوشحسابی، افزایش امتیاز برای تسهیلات آتی و … میتواند در این زمینه راهگشا باشد؛ ضمن اینکه استفاده نکردن از تضامین مناسب خود یکی از مهمترین عوامل وصول نشدن بازپرداخت تسهیلات است چرا که پیگیری حقوقی برخی از تضامین عملاً فاقد صرفه اقتصادی است.»
او در مورد مدلهای درآمدی لندتکها گفت: «به طور طبیعی لندتکها کارمزدی را از پذیرندگان دریافت میکنند. همچنین کسب کارمزد از مشتری و کسب درآمد از ارزیابی شرایط وامگیرنده و وامدهندهها از طریق اعتبار سنجی نیز از جمله موارد درآمدزایی لندتکها به شمار میرود.»
وصالی با طرح سؤالی که چرا بهتر است لندتک از بین شرکتهای وابسته به بانکها انتخاب شوند، اظهار داشت: «این شرکتها از طرفی دسترسی راحتتری به اطلاعات مشتریان دارند و در عین حال سرعت عمل بیشتری نسبت به بانکها دارند؛ علاوه بر این کانالهای مالی استانداردی بین لندتکها و بانکها وجود دارد و پرداخت آسان و امن و همچنین دسترسی از طریق کانالهای تعاملی متنوع به مشتریان از مهمترین عللی است که استفاده از لندتکهای زیر مجموعه بانکها را نسبت به لندتکهای مستقل برتری میبخشد.»