راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیر کل کسب‌وکار پرداخت دیجی‌پی مطرح شد / به سمت شخصی‌سازی روش‌های پرداخت حرکت می‌کنیم

دیجی‌پی از چهار سال قبل با سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا و با هدف ورود به بازار فناوری‌های مالی، توسعه اقتصاد دیجیتال و فراگیری مالی فعالیت خود را آغاز کرد. خدمات این مجموعه ابتدا به ارائه راهکارهای پرداخت امن و نوآورانه خلاصه می‌شد، اما دیجی‌پی بعد از مدتی دامنه خدماتش را گسترش داد و به حوزه‌های تسهیل خرید اقساطی از دیجی‌کالا، اینشورتک، ولث‌تک، اعتبارسنجی و احراز هویت قدم گذاشت.

ایجاد درگاه پرداخت یکپارچه UPG (Unified Payment Gateway) نیز با همین رویکرد و در ادامه فعالیت‌های دیجی‌‌پی برای توسعه خدمات انجام شده است. خدمات درگاه پرداخت یکپارچه UPG ابتدا به خدمات درگاه پرداخت اینترنتی هوشمند Smart IPG خلاصه می‌شد. Smart IPG یا درگاه پرداخت هوشمند راهکاری در پرداخت آنلاین است که با گسترش گروه کاربران دیجی‌پی و اهمیت پیدا کردن بحث امنیت و سرعت موضوعیت بیشتری پیدا کرد. در این راهکار، بهترین درگاه در لحظه انتخاب و خدمات پرداخت امن‌تر، سریع‌تر و کم‌خطاتر از قبل ارائه می‌شد.

 به‌مرور و با بلوغ SmartIPG، درگاه‌های پرداخت فروش اقساطی (CPG)، فروش اعتباری (BPG) و کیف پول به آن اضافه و در نهایت محصول درگاه پرداخت یکپارچه UPG ایجاد شد.

بنا بر گفته وحید اعلمی آل آقا، درگاه پرداخت یکپارچه، مجموعه کاملی از انواع درگاه‌های پرداخت است که به‌صورت جامع در اختیار متقاضیان سرویس قرار می‌گیرد. او توضیح داد که پیاده‌سازی UPG هم‌زمان با فعال‌کردن انواع شیوه‌های پرداختی در لحظه انجام تراکنش به‌سرعت و با کم‌ترین تغییرات از سمت پذیرنده انجام و در صورت فعال‌بودن کیف پول و استفاده از تسهیلات خرید اقساطی، امکان انتخاب پرداخت از انواع درگاه متناسب با مانده موجودی‌ فرد میسر می‌شود.

وحید اعلمی آل آقا، مدیر کل کسب‌وکار پرداخت دیجی‌پی

اعلمی آل آقا با اشاره به مزیت رقابتی محصول گفت: «تنوع درگاه‌های پرداخت مختلف به‌صورت یکپارچه در یک محصول، بازگشت وجه کالاهای مرجوعی (Refund) به کاربران منصرف از خرید، سهولت پیاده‌سازی محصول برای پذیرنده، کیفیت بالای سرویس ارائه‌شده با توجه‌ به همکاری با پی‌اس‌پی‌های برتر کشور و اخذ ترمینال در کمتر از یک روز کاری از مزیت‌های رقابتی سرویس UPG دیجی‌پی است.»

مدیر کل کسب‌وکار پرداخت دیجی‌پی ادامه داد: «به سبب اینکه این محصول توسط دیجی‌پی پیاده‌سازی شده، سفارشی‌سازی محصولات برای هر مشتری نیز امکان‌پذیر است.»

بر اساس گفته‌های اعلمی آل آقا، به طور متوسط در سال جاری ماهانه 4.5 میلیون تراکنش بر بستر UPG پردازش و مدیریت شده است. او درباره نحوه دریافت سرویس UPG از دیجی‌پی نیز توضیح داد: «کسب‌وکارها و پذیرندگان متقاضی این سرویس می‌توانند از طریق ثبت درخواست سرویس‌های پرداخت در سایت دیجی‌پی و همچنین ارتباط مستقیم با تیم فروش و کارشناسان مربوطه درخواست خود را ثبت کنند.»

به گفته او، درگاه پرداخت هوشمند از طریق وب‌سرویس‌های ارائه‌شده در وب‌سایت پذیرنده قابل‌ پیاده‌سازی است و پذیرنده می‌تواند بر اساس نیاز خود هر یک از سرویس‌های این محصول را در سایت خود راه‌اندازی کند.


چالشی با رگولاتور


 در سال‌های گذشته رگولاتور محدودیت‌هایی وضع کرد که به‌ موجب آن لازم است بانک حساب پذیرنده در لیست بانک‌های طرف قرارداد پی‌اس‌پی مورد نظر باشد. پیش‌ از این پی‌اس‌پی‌ها می‌توانستند همه حساب‌های بانکی عضو شبکه شتاب را تعریف کنند، این محدودیت کار را برای پذیرندگانی که تعداد زیادی حساب بانکی داشتند و می‌خواستند ترمینال‌هایی را به آن حساب‌ها متصل کنند سخت می‌کرد و آنها مجبور می‌شدند از پی‌اس‌پی‌های گوناگون ترمینال بگیرند. اعلمی آل آقا این موضوع را یکی از مهم‌ترین چالش‌های این محصول می‌داند و می‌گوید: «این قانون‌گذاری فرایند درگاه پرداخت هوشمند، یعنی انتخاب بر اساس کیفیت را مختل و بررسی طرف قرارداد بودن حساب مد نظر پذیرنده را به مراحل اضافه کرد. بر این‌ اساس درگاه پرداخت یکپارچه دیجی‌پی برای کسب‌وکارهای بزرگ کاراتر است.»

اعلمی آل آقا در توضیح اینکه این درگاه تا چه اندازه می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک مفید باشد، گفت: «کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌توانند از این محصول استفاده کنند، اما ممکن است تمام قابلیت‌های آن برای این کسب‌وکارها قابل‌ استفاده نباشد به‌عنوان‌ مثال کسب‌وکارهای کوچک معمولاً سازوکار فروش اقساطی ندارند و در اغلب موارد، فعالیت‌شان را با یک ترمینال پیش می‌برند. در مقابل کسب‌وکارهای بزرگ به سبب تنوع روش‌های پرداختی مورد نیازشان به محصولی نیاز دارند که این قابلیت‌ها را به‌صورت یکپارچه و با قابلیت دسترس‌پذیری بالایی ارائه کند.»


افزایش شانس خرید موفق کاربران


او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره درگاه پرداخت اینترنتی هوشمند (Smart IPG) صحبت کرد و توضیح داد: «این محصول با هدف بهبود شانس انجام پرداخت موفق توسط کاربران و جلوگیری از نمایش هم‌زمان چند درگاه پرداخت طراحی شده است. اسمارت آی‌پی‌جی با بررسی کیفیت درگاه‌های پرداخت، تراکنش‌ها را هدایت می‌کند و به این وسیله شانس پرداخت‌های موفق را افزایش می‌دهد و شرایطی ایجاد می‌کند که کاربر به انتخاب چندین درگاه نیازمند نباشد. به گفته اعلمی آل آقا، هدف کلی این درگاه، افزایش شانس پرداخت موفق کاربران است.»

سرویس پرداخت با کیف پول دیجی‌پی یکی دیگر از انواع سرویس‌های پرداخت UPG است که برای پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، وب‌سایت‌های گروه دیجی‌کالا؛ فیدیبو، دیجی‌‌استایل، دیجی‌کالاجت، دیجی‌پلاس و… کاربرد دارد، اعلمی آل آقا می‌گوید: «این کیف پول Semi-Closed Loop علاوه بر ویژگی خرج‌پذیری در دیجی‌کالا، خدمات پایه و روزمره شارژ و بسته اینترنت، پرداخت قبوض، پرداخت عوارض و… پشتیبانی انواع تراکنش‌های پرداختی را هم انجام می‌دهد. او ادامه داد: «کیف پول در دو بخش خدمات حقیقی و تجاری قابل‌ استفاده است، قابلیت انتقال وجه از کیف پول تجاری به حقیقی، پنل‌های کنترلی و تسویه با شریک تجاری را شامل می‌شود.»

مدیر کل کسب‌وکار پرداخت دیجی‌پی، مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول دیجی‌پی را در مواردی همچون قابلیت استفاده در بزرگ‌ترین مارکت پلیس خاورمیانه (دیجی‌کالا)، سرعت، امنیت، موفقیت پرداخت‌ها بدون استفاده از کارت بانکی و اطلاعات کارت معرفی می‌کند و می‌گوید: «جامعه مخاطبان کیف پول دیجی‌پی به کاربران حقیقی سایت و اپلیکیشن خلاصه نمی‌شود و کسب‌وکارها هم می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.»

اعلمی آل آقا در پایان صحبت‌هایش اعلام کرد که دیجی‌پی می‌خواهد با ترکیب روش‌های مختلف پرداخت، تجربه خاصی برای کاربر ایجاد کند و در قدم بعدی مدل پرداخت کاربر را با توجه‌ به رفتار مالی او شخصی‌سازی کند و مدل پیشنهادی خود را ارائه دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.