پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بهپرداخت ملت برگزار شد / اعطای 307 ریال سود به ازای هر سهم
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بهپرداخت ملت با حضور 93.61 درصد از سهامداران این شرکت، یکشنبه 2 بهمنماه سال 1401 برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت بهپرداخت ملت، با موافقت سهامداران این شرکت، صورتهای مالی منتهی به 30 آذرماه 1401 در این مجمع به تصویب رسید. بر این اساس سود انباشته شرکت بهپرداخت ملت برای سال مالی منتهی به 30 آذرماه سال جاری، 3.514 میلیارد ریال اعلام شده است. همچنین با موافقت سهامداران، 70 درصد از سود انباشته که مبلغ 2.456 میلیارد ریال را شامل میشود، بین سهامداران تقسیم شد و سود هر سهم 307 ریال تعیین شد.
ابراز رضایت سهامدار عمده از عملکرد هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت
در ابتدای این مجمع، علیرضا حمیدی، که به نمایندگی از سهامداران عمده شرکت، ریاست مجمع را بر عهده داشت، در خصوص عملکرد اعضای هیئتمدیره شرکت بهپرداخت ملت اظهار داشت: «اعضای هیئتمدیره بهپرداخت و مدیرعامل آن در سال گذشته عملکرد مطلوبی داشتند و توسعه خوبی را در این شرکت رقم زدند، تا جایی که موفق شدند سود مناسبی را نیز محقق کنند.»
در ادامه این مجمع، شهریار خلیلی، مدیرعامل بهپرداخت ملت با اشاره به تاریخچه این شرکت عنوان کرد: «شرکت بهپرداخت ملت از 17 سال پیش تاکنون در حوزه تولید و توسعه برنامههای بانکی و پرداخت فعالیت کرده است.»
او با بیان اینکه در میان شرکتهای PSP (پرداخت الکترونیک) بهپرداخت ملت ازجمله شرکتهایی است که هم نظام بانکی و هم نظام پرداخت کشور را پوشش میدهد، در خصوص وضعیت سهامداری این شرکت خاطرنشان کرد: «۸۸ درصد سهام این شرکت در اختیار گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا، چهار درصد شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، دو درصد سهامی بیمه ایران، یک درصد مهندسی نرمافزار شقایق و یک درصد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی است و سهامداران جزء هم شامل شرکتهای توسعه نوین ملت، ساختمانی ملت و چاپ بانکی ملت هستند و ۳ درصد هم متعلق به سایر سهامداران است.»
کسب رتبه نخست در تعداد و مبلغ تراکنشها
مدیرعامل بهپرداخت ملت افزود: «محوریت خدمات این شرکت به حوزه نظام پرداخت کشور برمیگردد و با تلاشی که در شرکت و شرکتهای همکار بهویژه یاس ارغوانی انجام شد، رتبه نخست را از نظر تعداد تراکنش کسب کردیم و از نظر مبلغ تراکنش هم از قبل این جایگاه را در اختیار داشتیم.»
او ادامه داد: «در 9 ماه نخست سال جاری، حدود ۲۰۰ هزار پایانه خریداری شده که حدود ۱۳۰ هزار دستگاه آن نصب شده و براساس برنامهریزیهای انجامشده تا پایان سال بقیه این پایانهها هم نصب خواهد شد.»
خلیلی با بیان اینکه در مجموع 960 هزار پایانه فعال سیستمی و 20 هزار درگاه اینترنتی داریم و 50 هزار درگاه خدمات ارائه میدهد، اضافه کرد: «تاکنون 10میلیون مورد نصب برای اپلیکیشن سکه به ثبت رساندهایم و رشد قابلملاحظهای در تراکنشهای اینترنتی طی سال جاری داشتیم. در حوزه تراکنشهای موبایلی نیز مانند گذشته بیش از 50 درصد سهم بازار را در اختیار داریم.»
به گفته خلیلی، شرکت بهپرداخت از سالهای گذشته در پروژههای بزرگ ملی مشارکت داشته است. مهمترین و حساسترین این پروژهها، همکاری با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در حوزه پرداخت اعتباری بهای سوخت است.
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت همچنین گفت: «سامانه پیشخوان دولت، سامانه پیمایش نفت سفید و سامانه توزیع سبد کالا را از قبل در برنامه شرکت داشتیم که از این سه سامانه، بخش توزیع سبد کالا بهعنوان یک پروژه جدید کلید خورده، اما هنوز گستردگی و پراکندگی آن در کشور زیاد نیست.»
او با بیان اینکه دستگاههای MPos را به شرکت ملی پست نیز ارائه میکنیم، افزود: «در حوزه بانکی هم توسعه و هم نگهداری سوئیچ صادرکنندگی بانک ملت در دست بهپرداخت است که در این حوزه، ۴.۷۰۰ پایانه خودپرداز و هشتهزار پایانه شغلی در شعب بانک ملت توسط این سوئیچکارت پشتیبانی میشود. سامانه رمز پویای بانک ملت هم توسط این شرکت توسعه داده شده و یکمیلیون و ۷۰۰ هزار کاربر دارد. علاوه بر این، نرمافزار خوددریافت و خودپرداز هم در سطح ۵۰ دستگاه در بانک ملت راهاندازی شده است.»
خلیلی در خصوص جایگاه شرکت بهپرداخت ملت تصریح کرد: «در پایان سال مالی منتهی به 30 آذرماه، بهپرداخت از لحاظ تعداد تراکنش، رتبه اول را بین شرکتهای پرداخت کشور کسب کرده است. سایر شاخصها هم که از گذشته در شرکت بهپرداخت خوب بوده؛ ازجمله در مبلغ تراکنش و سرانه تراکنش بهازای هر کارتخوان که در جایگاه اول بوده است. در واقع، تنها شاخصی که در این مدت تغییر داشت، تعداد تراکنش بود که خوشبختانه در این شاخص نیز بهپرداخت به جایگاه قبل خود بازگشت. همچنین رتبه 14 را بین 150 شرکت برتر ارائهدهنده خدمات پرداخت در جهان در اختیار داریم.»
افزایش سرمایه؛ مهمترین اتفاق امسال برای سهامدار و شرکت
مدیرعامل شرکت بهپرداخت یادآور شد: «در سالی که گذشت، مهمترین اتفاق که هم برای سهامدار و هم برای شرکت مفید و جذاب بوده، افزایش سرمایه از 3000 میلیارد ریال به 8000 میلیارد ریال بود که محقق و اجرایی شد.»
او در ادامه اظهار داشت: «در یک سال اخیر، کمپینهای تبلیغاتی را در حوزه کارتخوانها و دو طرح عمده در حوزه جایگاهداران بهعنوان مشتریان ویژه و دو طرح تکریم و کیمیا را برای سایر پذیرندگان داشتیم که هر سه طرح بازخوردهای خوبی در جذب تراکنش داشتهاند.»
خلیلی همچنین در خصوص دستاوردهای شرکت در این سال مالی عنوان کرد: «در این مدت، اعطای نشان ملی حاتم به مدیرعامل شرکت، دریافت نشان زرین برند محبوب ایرانی، دریافت تندیس زرین و لوح تقدیر مشتریمداری و تجهیز مدرسه کودکان اوتیسم را شاهد بودیم.»
او با بیان اینکه چند پروژه در شرکت عملیاتی شده که هنوز کامل نشده اما تأثیرات خوبی داشته است، افزود: «یکی از این پروژهها «بهپرداخت من» است. در این راستا، با توجه به اینکه یکی از مهمترین جوامع هدف ما پذیرندگان شرکت هستند و ارائه خدمات به آن پذیرندگان از اهمیت ویژهای برخوردار است، تصمیم گرفته شد نقطه تماس بهروز و جدیدی برای آنها طراحی کنیم.»
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت با اشاره به اینکه «بهپرداخت من» هم بهصورت اپلیکیشن و هم وب اپلیکیشن برای کاربران IOS در دسترس بوده، ادامه داد: «در حال حاضر پذیرندگان میتوانند از طریق پایانههای اینترنتی و فیزیکی درخواست دهند، اما در آینده نزدیک، تمام خدمات خاصی را که مد نظر دارند، مانند گزارش تراکنشها یا تغییر IP یا اصلاح نام و حساب نیز از این طریق امکانپذیر خواهد بود که هم باعث میشود پذیرنده سریعتر به جواب خود برسد و هم بار کار مرکز تماس کاهش خواهد یافت. بر این اساس، امیدواریم این موارد در دو ماه آینده عملیاتی شود.»
او اضافه کرد: «بحث دیگر، خرید شارژ از اپراتورها بود که بسیار پیگیری شده و بدون هیچ واسطهای این کار را انجام دادیم تا درآمدهای شرکت افزایش یابد و بتوانیم از طریق این درآمدها، تبلیغات بیشتری انجام داده و میزان فروش را افزایش دهیم. بدین ترتیب، این موضوع هم با همراه اول و هم با ایرانسل نهایی شد و تا هفته آینده ایرانسل پایلوت میشود. همچنین امیدواریم تا یک ماه آینده همراه اول را هم زیر بار بیاوریم.»
خلیلی با بیان اینکه بهینهسازی درگاه پرداخت اینترنتی از دیگر اقدامات شرکت بوده، گفت: «با توجه به اینکه تراکنشهای اینترنتی رشد قابل توجهی داشته، بهینهتر کردن و کاربرپسندکردن این سایت ضروری بود و تغییراتی در درگاه اینترنتی داده شد تا مشتری راحتتر بتواند تراکنش مورد نظر را انجام دهد. یکی از مهمترین تغییرات، امکان ضبط و ذخیره شماره موبایلی است که دارنده کارت از طریق آن خرید اینترنتی انجام میدهد تا نیازی به ورود شماره کارت نداشته باشد و راحتتر تراکنش را انجام دهد.»
او در خصوص برنامه بهپرداخت برای اپلیکیشن سکه گفت: «در این اپلیکیشن تبلیغات زیادی شروع شده و بهزودی نسخههای جدیدی از این اپلیکیشن را ملاحظه خواهیم کرد. تلاش ما بر این است که جامعه هدف سکه و بهپرداخت من را تفکیک کنیم تا دارندگان کارت را به سمت سکه و پذیرندگان را به سمت بهپرداختمن هدایت کنیم.»
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت تصریح کرد: «در سال جاری، از نظر سختافزاری و نرمافزاری بهینهسازیهایی داشتیم که هر دو با موفقیت انجام شد و در کارایی سامانهها تأثیرگذار بود. این اقدامات هم باعث سرعتبخشیدن به تراکنشها شد و هم باعث سرعتبخشیدن به کار اجرایی همکاران فنی شرکت. در واقع، کاهش بار مسئولیتهای فنی همکاران باعث میشود به فکر بهینه سازیهای جدید باشند.»
برنامههای بهپرداخت ملت برای سال مالی پیش رو
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت در خصوص برنامههای این شرکت عنوان کرد: «برای سال مالی جدید همچنان توسعه در پایانههای فروشگاهی با رویکرد افزایش تراکنش به لحاظ مبلغ و تعداد، افزایش پایانههای اینترنتی با رویکرد مشارکت با فینتکها و نوآوران در این بازار و طبیعتا استمرار رتبه نخست شرکت را در برنامه داریم.»
او تأکید کرد: «شخصیسازی سرویسها در این بازار اجتنابناپذیر است که باید این کار را با جدیت با شرکتهای فعال در این زمینه دنبال کرده و سرویسهای شخصیسازیشده را ارائه کنیم.»
خلیلی با بیان اینکه توسعه شراکتهای استراتژیک را هم با شرکتهایی که در این حوزه فعال هستند بهخصوص در حوزه تجارت الکترونیک در برنامه داریم، افزود: «در حال حاضر با شرکتهایی که در این بخش بازار قابل ملاحظهای در دست دارند مذاکراتی انجام شده و امیدواریم در سال 1402 این اقدامات به ثمر برسند.»
او همچنین اعلام کرد: «بیش از شش ماه است که اصلاح فرآیندهای شرکت را در دستور کار داشتهایم و به نظر میرسد تا پایان سال جاری بسیاری از فرآیندها بازنگری جدی شود و بر اثر آنها اصلاح در سامانهها اتفاق بیفتد که یکی از اثرات آن برنامه بهپرداخت من بوده که هم برای همکاران، هم برای سرویسگیرندگان و در نهایت برای سهامداران مفید خواهد بود.»
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت ادامه داد: «موضوع دیگری که در سال جاری شروع کردیم و قرار است در دو سال آینده هم دنبال شود، ارتقای بلوغ سازمانی و تمرکز بر ارتقای بلوغ سازمانی همکاران شرکت است که در این خصوص دورههایی برگزار شده و تا سال 1403 ادامه خواهد داشت و در پایان سال مالی آینده گزارش مفصلی در این زمینه ارائه خواهد شد.»
افزایش سهم بازار بهپرداخت با وجود کوچک شدن بازار
مدیرعامل بهپرداخت در خصوص سهم بازار این شرکت عنوان کرد: «تعداد تراکنش شرکت بهپرداخت با سهم 19.51درصدی تا پایان آذرماه جایگاه اول را داشت و در خصوص مبلغ تراکنش با سهم 19.96 درصد موفق شدیم رتبه نخست را کسب کنیم. همچنین به لحاظ تفکیک ابزارها، این شرکت در پایانههای اینترنتی 21.16 درصد، در فروشگاهی 18.51 درصد و در موبایلی 50.91 درصد سهم در اختیار داشته و در مبدأ تراکنش در پایانههای اینترنتی 29.11 درصد، فروشگاهی 18.36 درصد و در پایانههای موبایلی 59.31 سهم داشته است.»
او با بیان اینکه بیشترین سهم تعداد تراکنش در پایانههای موبایلی بوده و بیشترین رشد هم در همین بخش بوده است، خاطرنشان کرد: «از شاخصهایی که همواره در بهپرداخت حفظ شده، کارایی دستگاهها و توزیع و نصب دستگاههای پایانههای فروشگاهی فیزیکی بوده که نسبت به سرانه بازار شاهد حدود1.77 برابر کارایی و بهینه بودن شرکت بهپرداخت در بازار هستیم.»
گفتنی است در این مجمع، ضمن استماع گزارش هیئتمدیره و حسابرس مستقل، موسسه حسابرسی «هوشیار ممیز» بهعنوان حسابرس مستقل شرکت و موسسه حسابرسی «ایران مشهود» بهعنوان حسابرس علیالبدل در نظر گرفته شد. همچنین روزنامه «دنیای اقتصاد» بهعنوان روزنامه رسمی این شرکت انتخاب شد.