راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حسن بشیر: از مهم‌ترین وظایف روابط‌عمومی‌ها، ایجاد «ذهنیت مشترک اجتماعی» است

ساخت افکار عمومی و ایجاد ذهنیت مشترک اجتماعی از مهم‌ترین وظایف روابط‌عمومی‌هاست که کمتر به آن توجه شده است. دکتر حسن بشیر، عضو هيأت علمي دانشگاه امام صادق(ع) و استاد ارتباطات بين‌‌الملل با بیان این مطلب اظهار داشت: توجه به مدیریت افکار عمومی در روابط‌عمومی الکترونیک الزامات و پیش‌نیازهایی دارد که باید به آنها توجه شود. روابط‌عمومي در صدد است که بر اساس اهداف تعيين شده، محتواي تبليغاتي و پيام‌رساني خود را به گونه‌اي به مخاطبان مختلف برساند که آنان را با خود همسو و همدل سازد. بنابراين،‌ در اين زمينه نوعي از «ساخت ذهنيت» که همان «ساخت افکار» ‌است، مورد نظر قرار می‌گیرد.

اگر اين حرکت «ساخت ذهنيت» به شکل طبيعي و غير افراطي انجام گيرد، مي‌تواند به عنوان يک جريان غالب فکري حداقل براي مدتي در ميان مخاطبان ثبيت شود.

بشیر با اشاره به اینکه براي ايجاد «ذهنيت مشترک اجتماعي» ‌که نوعي از «ساخت افکار عمومي» است، روش مناسب را بايد پيدا کرد، به تشریح برخی از این روش‌ها پرداخت و گفت: ابداع ايده مناسب و ممتاز براي سازمان براي تبديل شدن آن به يک فکر عمومي، یکی از این روش‌هاست که اين ايده بايد از «وجهه کافي»، «هويت مناسب» و «معناي کافي» برخوردار باشد.

وی توليدسازي ايده مزبور در اشکال مختلف قابل رمزگشايي توسط مردم را روش دوم ساخت ذهنیت توسط روابط‌عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: اين مرحله بسيار مهم است. در حقيقت، کدها و رمزهاي استفاده‌شده در توليدسازي ايده، بايد به گونه‌اي باشند که مخاطبان مختلف بتوانند آنها را رمزگشايي کنند. عدم رمزگشايي کدهاي مزبور مي‌تواند نه تنها رابطه را با بن‌بست روبه‌رو سازد، بلکه نوعي از سوء‌تفاهم را نيز ايجاد کند.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات، سومین روش مدیریت افکار عمومی توسط روابط‌عمومی را «توزيع‌سازي ايده به اشکال گوناگون و مفيد» دانست و افزود: ابداع و توليد ايده ممتاز زماني مي‌تواند مؤثر باشد که توزيع‌سازي مفيد داشته باشد. توزيع‌سازي ايده و در حقيقت پيام سازمان، عبارت از فرايند شناخت مخاطبان و چگونگي رساندن پيام مناسب براي آنان در زمان، مکان و موقعيت مطلوب است. اين حرکت نيازمند چندين محور مربوط به «شناخت» است که بايد مورد توجه قرار گيرند: «شناخت کافي مخاطبان»، «شناخت لازم موقعيت‌هاي زماني و مکاني»،‌ «شناخت شيوه‌هاي مناسب اطلاع‌رساني»، «شناخت چگونگي به‌کارگيري شيوه‌ها براي اطلاع‌رساني»‌ و بالاخره «شناخت چگونگي تأثيرگذاري پيام بر مخاطبان».

بشیر «تنوع‌سازي پيام» را نیز روشی مؤثر برای شکل‌دهی افکار عمومی عنوان کرد و گفت: يکي از مهم‌ترين روش‌هاي مؤثر در ايجاد افکار عمومي، ‌تنوع‌سازي پيام بر يک يا چند محور خاص مرتبط با يکديگر که بتوانند همديگر را تقويت کنند و استمراريت پيام در اذهان مخاطبان است.

وی فهم افکار عمومي، احترام به افکار عمومي، تعامل دائمي با افکار عمومی و ارزيابي مستمر افکار عمومی را از الزامات روابط‌عمومی‌ها برای موفقیت هدایت افکارعمومی دانست. گفتنی است نهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع «روابط‌عمومی الکترونیک و مدیریت افکارعمومی» روز 27 اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان جهت حضور در این همایش می‌توانند به وب‌سایت www.eprcenter.ir مراجعه کنند.

منبع: دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.