راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اف‌تی‌ایکس 200 میلیون دلار از سپرده‌های مردم را صرف دو معامله سرمایه‌گذاری کرده است

بر اساس گزارش کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، که سم بنکمن فراید سی‌ساله را به «سازمان‌دهی طرحی برای کلاهبرداری از سپرده‌های سرمایه‌گذاران» متهم کرده، از میلیاردها دلار سپرده بر باد رفته مشتریان در صرافی ورشکسته اف‌تی‌ایکس، 200 میلیون دلار آن صرف سرمایه‌گذاری روی دو شرکت شده است.

طبق گزارش CNBC، کاشف به عمل آمده که این صرافی رمزارز از طریق بازوی سرمایه‌گذاری خود تحت عنوان اف‌تی‌ایکس‌ونچرز (FTX Ventures) در ماه مارس سال 2022 بالغ بر 100 میلیون دلار روی شرکت دیو (Dave) سرمایه‌گذاری کرده که یک شرکت فین‌تکی است. البته در آن زمان دو شرکت ادعا کرده بودند که «برای گسترش اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال با یکدیگر همکاری خواهند کرد».

معامله دیگری که ظاهراً کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا دست روی آن گذاشته، یک دور سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری دیگر روی مایستن‌لبز (Mysten Labs) در ماه سپتامبر 2022 است که یک شرکت مبتنی بر وب 3 است. در مجموع، این مورد یک دور سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری بوده که ارزش شرکت مایستن را به دو میلیارد دلار ارتقا داده و مشارکت تعدادی از سرمایه‌گذاران بنام دیگر، نظیر بایننس‌لبز (Binance Labs)، کوین‌بیس ونچرز (Coinbase Ventures) و همین‌طور اندرسن هورویتز (Andreessen Horowitz) را به همراه داشت.

در حالی که اف‌تی‌ایکس‌ونچرز ده‌ها معامله انجام داده و هنوز میلیاردها دلار از سرمایه‌های مردم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به گفته پیچ‌بوک (PitchBook)، سرمایه‌گذاری‌های مایستن‌لبز و دیو، فعلاً تنها سرمایه‌گذاری‌های فاش‌شده 100 میلیون دلاری این صرافی  بر اساس اسناد منتشرشده از سوی فایننشال‌تایمز بوده است. اسنادی که خبر از به کار گرفتن 5.2 میلیارد دلار از سرمایه‌های بی‌زبان مشتریان توسط سم‌ بنکمن فراید و دوستانش در اف‌تی‌ایکس می‌دهد. پیش‌تر، اف‌تی‌ایکس‌ونچرز در بیانیه‌ مطبوعاتی که از سوی دیو منتشر شده بود، به‌عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری توصیف شده بود.

بنکمن فراید سی‌ساله بعد از سقوط امپراتوری‌اش که در اوایل سال 2022 میلادی توسط سرمایه‌گذاران خصوصی 32 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود به کلاهبرداری متهم شده است. هسته اصلی این اتهامات این است که بنکمن فراید، چگونه وجوه سپرده‌شده به صرافی اف‌تی‌ایکس را به صندوق تأمینی خود، آلامدا ریسرچ (Alameda Research) منتقل کرده و سپس از آنها برای انجام معاملات و ارائه وام‌های پرخطر استفاده کرده است. اف‌تی‌ایکس‌ونچرز، ظاهراً بخشی از این طرح به‌زعم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا «کلاهبردارانه» بوده است.

نه مایستن و نه دیو، هیچ‌یک مشارکتی در اتهامات وارده بر اف‌تی‌ایکس نداشته‌اند. با این حال به نظر می‌رسد این دو سرمایه‌گذاری، نخستین سرمایه‌گذاری‌های بنکمن فراید با پول مردم برای تأمین مالی خطرپذیر بوده است. از آنجا که بازرسان و وکلای اف‌تی‌ایکس، در تلاش‌اند خروجی‌های اف‌تی‌ایکس را دنبال کنند، این سرمایه‌گذاری‌های شناسایی‌شده و سایر سرمایه‌گذاری‌ها در استخر سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با اشاره به ارتباط صریح دو سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری مربوط به مایستن‌لبز و دیو با وجوه مشتریان، این احتمال را مطرح کرده که این دو سرمایه‌گذاری، چشم‌انداز کاهش خودکار اهرم یا کلوبک (clawback) _ به‌معنی بازپس‌گیری پول پرداخت‌شده _ باشند. در صورتی که متولیان ورشکستگی اف‌تی‌ایکس بتوانند ثابت کنند که پول مورد سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها از وجوه مشتریان تأمین‌ شده، می‌توانند به‌عنوان بخشی از تلاش برای بازیابی دارایی‌های مشتریان، بازیابی آن وجوه را دنبال کنند. سخنگوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

جیسون ویلک (Jason Wilk)، مدیرعامل دیو به CNBC گفت: «سرمایه‌گذاری اف‌تی‌ایکس روی دیو، از قبل به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با سودش تا سال 2026 بازپرداخت شود.» سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری اف‌تی‌ایکس، در قالب وام قابل تبدیل به سهام (convertible note) بوده است. به‌معنی یک وام نقدی کوتاه‌مدت که اف‌تی‌ایکس می‌توانست در تاریخ بعدی آن را تبدیل به سهام کند. بر اساس آخرین پرونده‌های تشکیل‌شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای شرکت، این تبدیل هرگز صورت نگرفته و اکنون، دیو مانده و یک بدهی 101.6 میلیون دلاری (با احتساب سود سرمایه) به اف‌تی‌ایکس و سایر شرکت‌های جانشین.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد «اسناد صادرشده برای اف‌تی‌ایکس، مبنی بر بازپرداخت سرمایه در مارس 2026 است. هیچ‌یک از شرایط مندرج در سند باعث تعهد جاری دیو برای بازپرداخت قبل از تاریخ سررسید نمی‌شود.»

ویلک افزود: «مهم است که بگوییم ما هیچ اطلاعی از اف‌تی‌ایکس یا آلامدا، مبنی بر استفاده آنها از اموال مشتریان برای سرمایه‌گذاری نداشته‌ایم.»

این در حالی است که سرمایه‌گذاری بنکمن فراید در مایستن‌لبز، یک معامله مبتنی بر سهام بوده است. از آنجا که مایستن‌لبز یک شرکت خصوصی است، هیچ فرآیند مشخصی در کد ورشکستگی ایالات‌ متحده برای بازپس‌گیری وجوه سرمایه‌گذاری‌شده روی این شرکت وجود ندارد.

مایستن از اظهار نظر در این خصوص تا به این لحظه خودداری کرده است. وکلای شرکت حقوقی سالیوان و کرامول (Sullivan & Cromwell) که به نمایندگی از طرف اف‌تی‌ایکس پیگیر پرونده هستند نیز فعلاً به درخواست‌های اظهار نظر پاسخ نداده‌اند.

طی یکی از شکایات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، که علیه دو تن از معاونان بنکمن فراید، کارولین الیسون (Caroline Ellison) و گری وانگ (Gary Wang) به ثبت رسیده، مشخص شده که این دو سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری صورت‌گرفته توسط بازوی سرمایه‌گذاری اف‌تی‌ایکس‌ونچرز، توسط وجوه مشتریان اف‌تی‌ایکس که به آلامدا منتقل شده بود تأمین‌ شده است.

صرف‌نظر از اینکه با چه پولی و با اجازه چه کسی این سرمایه‌گذاری‌ها صورت گرفته، این نکته نیز حائز اهمیت است که سرمایه‌گذاری‌های اف‌تی‌ایکس اصولاً به‌موقع هم نبوده‌اند.

سهام دیو از زمانی که شرکت سهامی عام شده بیش از 97 درصد سقوط کرده که نشان‌دهنده عملکرد گسترده‌تر اسپک (SPAC) _ شرکت چک سفید با هدف ویژه تملک _ است. در ماه جولای بود که نزدک به دیو هشدار داد اگر قیمت سهام آن بهبود نیابد، در معرض خطر حذف قرار دارد. سهام این شرکت در حال حاضر 28 سنت معامله می‌شود و ارزش بازار آن حدود 100 میلیون دلار است.

آلامدا ریسرچ، پیش‌تر در آگوست 2021، قبل از فهرست نزدیک، 15 میلیون دلار روی دیو سرمایه‌گذاری کرده بود. شرکتی که در سال 2016 تأسیس‌ شده و به‌عنوان بخشی از مجموعه محصولات بانکی، ارائه‌دهنده پیش‌پرداخت نقدی رایگان بر درآمد کاربران است. مارک کوبان نیز در سال 2017 ، سابقه رهبری یک دور سرمایه‌گذاری اولیه سه میلیون دلاری در این شرکت را داشته است.

سرمایه‌گذاری روی دیو زمانی می‌توانست برای اف‌تی‌ایکس سودآور باشد که قیمت سهام دیو بیش از 10 دلار به ازای هر سهم بهبود می‌یافت و به اف‌تی‌ایکس اجازه می‌داد تبدیل سود داشته باشد.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری سم بنکمن فراید روی مایستن‌لبز نیز در بحبوحه بحران رمزارزها صورت گرفت؛ در شرایطی که بیت‌کوین و اتر در طول سال به بیش از نصف کاهش یافته بودند و بسیاری از صندوق‌های تأمینی و وام‌دهندگان ورشکست شده بودند.

ایوان چنگ (Evan Cheng)، مدیرعامل مایستن، هنگام بسته شدن قرارداد اف‌تی‌ایکس و این شرکت گفته بود که این وجوه قرار است در راستای تلاش مایستن مبنی بر «ساخت یک بلاکچین که با تقاضا افزایش می‌یابد و مشوق رشد است» استفاده شود؛ موضوعی که باز هم نمایندگان گری وانگ و کارولین الیسون حاضر به اظهار نظر در خصوص آن نشدند. نماینده سم بنکمن فراید نیز حاضر نشد چیزی در خصوص این قرارداد و چندوچون آن عنوان کند.

الیسون 28ساله و وانگ 29ساله، هفته گذشته در نیویورک به اتهامات فدرال مبنی بر استفاده غیرقانونی از وجوه مشتریان برای تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز، که گفته می‌شود توسط بنکمن فراید هدایت شده بود، اعتراف کردند. هر دو این شاهدان با تحقیقات فدرال در مورد سم بنکمن فراید و سقوط امپراتوری عظیمش، اف‌تی‌ایکس همکاری می‌کنند.

منبع سی‌ان‌بی‌سی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.