راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا شکست اف‌تی‌ایکس می‌تواند مهم‌ترین گام برای آینده ارزهای دیجیتال باشد؟

دنیله سروادی، مؤسس و مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک سلیکس (Sellix) در بولونیای ایتالیاست که همواره راهنمای کارآفرینان فعال در زمینه تولید، رشد و مدیریت فروشگاه‌های آنلاین بوده است. این شرکت امکان خرید با ارز دیجیتال را نیز فراهم می‌کند. او در مقاله‌ای در وبسایت فین‌تک در خصوص چشم‌انداز آینده ارز دیجیتال با توجه به اتفاقات صرافی اف‌تی‌ایکس مطالبی را مطرح کرد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

«اف‌تی‌ایکس (FTX) یکی از بزرگترین شرکت‌های تبادل ارز دیجیتال است که به عقیده مدیرعامل جدید این شرکت، جان ری (John Ray) عامل ورشکستگی شرکت، مدیریت اشتباه، کنترل نداشتن بر اوضاع داخل شرکت و نبود بایگانی اسناد بوده است. هرچند اعتماد دوباره به بنکمن فراید کار ساده‌ای نیست، اما او امیدوار است با سرمایه‌گذاری در مشاغل جدید بتواند پول سرمایه‌گذاران شرکت ورشکسته اف‌تی‌ایکس را به آنها بازگرداند. با این حال باید برای رشد صنعت کریپتو، چشم‌اندازها را دوباره بازسازی کرد.

سم بنکمن تهدیدی شبیه یک بمب ساعتی مخرب و فراگیر برای شرکت اف‌تی‌ایکس به شمار می‌رفت که خوشبختانه دیگر جایی در این شرکت ندارد. این اتفاق اگر دیرتر از این روی می‌داد، ضرر بیشتری به اف‌تی‌ایکس تحمیل می‌کرد.

ما به‌عنوان علاقه‌مندان و کسانی که به صنعت ارز دیجیتال ایمان داریم، باید توجه بیشتری به اف‌تی‌ایکس داشته باشیم. از آنجا که خواهان موفقیت ارز دیجیتال هستیم، باید با کلاهبرداران و سودجویان حتی در پایین‌ترین سطوح این صنعت برخورد جدی صورت گیرد. وضع نابسامان کنونی ارز دیجیتال به دلیل وجود چنین افرادی است.

مدیران ناشایست، غیرحرفه‌ای و ناکارآمد باید از لیست مدیران صنعت ارز دیجیتال کنار گذاشته شوند. با حذف این افراد، خط فکری مدیران و رهبران این صنعت مشخص و تفاوت لایق از نالایق روشن می‌شود.


ارز دیجیتال در آینده خود را چگونه معرفی خواهد کرد؟


شکست اف‌تی‌ایکس، زمان مناسبی برای بررسی آینده ارز دیجیتال فراهم کرد. این رویداد به شرکت‌های معتبر، خلاق و ارزشمند این فرصت را می‌دهد تا در این صنعت اجازه رشد داشته باشند. اکنون بهترین زمان برای تقسیم قدرت در میان این دست از شرکت‌هاست.

سم بنکمن فراید به کمک روابط نزدیک خود با قانونگذاران، حمایت احزاب و دخالت خود در تصویب قوانین برای ارز دیجیتال موفق بود؛ از این رو و با این شرایط، مهم‌ترین چیزی که مهره‌های اصلی این صنعت باید به آن توجه داشته باشند، موضوع اعتماد متقابل است. حال که او دیگر جایی در این صنعت ندارد و ارز دیجیتال با مشکلاتی روبه‌رو شده، قوانین در آینده چه رفتاری با این صنعت خواهند داشت؟

با این اوصاف ممکن است قوانین سختگیرانه‌تری برای این صنعت در نظر گرفته شود، اما قرار گرفتن در مسیر قانون باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به این صنعت می‌شود که در این صورت تردید در سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد. به‌علاوه تنها راه برای پذیرش همگانی این صنعت در دنیا، قدم گذاشتن در مسیر قانون‌مداری است تا دیگر شاهد وضعیت ناامیدکننده‌ای همچون اف‌تی‌ایکس نباشیم.

به‌عنوان فردی فعال در صنعت ارز دیجیتال، امیدوارم سال 2023 از زیر آوار باقی‌مانده از اف‌تی‌ایکس، صنعتی قابل اعتمادتر، شفاف‌تر و پایدارتر از آنچه تا به امروز شاهد بودیم، در دنیا ظهور کند و از سال 2022 که زمستان ارز دیجیتال بود به بهار و شکوفایی آن قدم بگذاریم. هرچند که آینده تعیین‌کننده است، اما به عقیده من، فروپاشی اف‌تی‌ایکس باعث ظهور پروژه‌های شایسته‌تری برای این صنعت خواهد شد و امیدوارم که این اتفاق رخ دهد.»

منبع دیجی‌پی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.