راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تشکیل پرونده برای ورشکستگی کور ساینتیفیک / آغاز دومینوی ورشکستگی برای غول‌های صنعت ماینینگ

کور ساینتیفیک (Core Scientific) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سهامی عام استخراج ‌بیت‌کوین در جهان و حاضر در ایالات‌ متحده، ۳۰ آذرماه اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت قصد دارد با دستیابی به توافق با وام‌دهندگان خود که بیشترین بدهی را دارند، استخراج را ادامه دهد.

بر اساس گزارش CNBC، در حالی که بسیاری از شرکت‌های ماینینگ در طول چرخه نزولی با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، کور ساینتیفیک اولین شرکت سهامی عام است که برای تشکیل پرونده حفاظت از ورشکستگی فصل 11 در تگزاس اعلام ورشکستگی کرد. درآمد این شرکت، تحت تأثیر بازار نزولی، برای پوشش هزینه‌های تأمین مالی تجهیزات ماینینگ خود کافی نبود.

سهام کور ساینتیفیک در سال گذشته 98 درصد کاهش یافته، در حالی که این رقم برای رقبایش «رایت بلاکچین» (Riot Blockchain) و ماراتون دیجیتال به ترتیب ۸۳ و ۸۸ درصد بوده است.

به نقل از CoinDesk و بر اساس داده‌های کور ساینتیفیک که در گزارش عملکرد این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۲۲ منتشر شد، این شرکت مقدار ۷٬۲۰۲ واحد از بیت‌کوین‌های خود را با قیمت متوسط ۲۳٬۰۰۰ دلار در ماه ژوئن (خرداد و اوایل تیر) فروخته است؛ در حالی که کل درآمد حاصل از محل فروش این ارز معادل ۱۶۷ میلیون دلار بود. تا پایان ماه ژوئن (اوایل تیر)، این شرکت ۱۹۵۹ بیت‌کوین و ۱۳۲ میلیون دلار پول نقد در ترازنامه خود داشت. با این اوصاف می‌توان گفت که کور ساینتیفیک حدود پنج ماه قبل، بیش از ۷۸.۶ درصد از کل ذخایر بیت‌کوین خود را فروخته است.

این شرکت استخراج بیت‌کوین در ادامه این گزارش که چندین ماه پیش منتشر شده بود، متذکر شده که درآمد حاصل از فروش ارزها برای پرداخت هزینه سرورهای ASIC، هزینه‌های سرمایه‌ای برای مراکز داده اضافی و پرداخت بدهی‌های آن استفاده شده است. در همین حال، این شرکت اعلام کرده قصد دارد ۷۰ هزار سرور ASIC دیگر را نیمه دوم سال راه‌اندازی کند؛ در حالی که در حال حاضر ۱۰۳ هزار سرور فعال در اختیار دارد. افزون بر این، کور ساینتیفیک اذعان داشته برای پرداخت هزینه‌های عملیاتی و تأمین نقدینگی کافی به فروش بیت‌کوین استخراج‌شده ادامه خواهد داد.

در اوایل ماه دسامبر، بانک سرمایه‌گذاری B Riley یک طرح مالی 72 میلیون دلاری را پیشنهاد کرد که به کور ساینتیفیک اجازه می‌دهد از ورشکستگی جلوگیری کند. به گفته این بانک، عموم مشکلات این شرکت به دلیل اقدامات خود آن شرکت بوده و امکان اصلاح آن وجود دارد.

کامپیوت نورث (Compute North)؛ مرکز داده بزرگی که میزبان بسیاری از عملیات ماینرهاست، در ماه سپتامبر اعلام ورشکستگی کرد. به گفته یکی از سرمایه‌گذاران کامپیوت نورث، ورشکستگی این شرکت به دلیل سقوط قیمت ارزهای دیجیتال در پی سقوط شرکت ۳AC بود. شرکت «ماراتون دیجیتال» که یکی از رقبای کور ساینتیفیک است، اظهار داشت که تنها انتظار بازپرداخت نیمی از طلب ۵۰ میلیون دلاری خود از شرکت Compute North را دارد.

در ماه اکتبر، بایننس یک صندوق پول 500 میلیون دلاری راه‌اندازی کرد که تأمین مالی اضطراری را برای ماینرهای مضطرب فراهم کرده و وام‌ها را با دارایی‌های فیزیکی و ارزهای دیجیتال استخراج‌شده توسط شرکت‌ها تأمین می‌کرد. بیت‌مین (Bitmain) نیز یک صندوق مشابه 250 میلیون دلاری راه‌اندازی کرد.

در اوایل ماه نوامبر، سایت بلومبرگ گزارش داد دارندگان اوراق قرضه این شرکت در حال همکاری و مشاوره برای تجدید ساختار طلب خود از این شرکت هستند تا جایگزینی برای ورشکستگی ارائه کنند. در اواخر همان ماه، این شرکت اطلاع داد که سال را با تنها ۳۲ میلیون دلار سرمایه نقد به پایان برده و هشدار داد که به دلیل افزایش قیمت انرژی و هزینه و نیز کاهش قیمت بیت‌کوین ممکن است با بحران نقدینگی مواجه شود.


1.3 میلیارد دلار بدهی


کور ساینتیفیک، بیت‌کوین را در کارخانه‌های خود در جورجیا، کنتاکی، کارولینای شمالی، داکوتای شمالی و تگزاس استخراج می‌کند.

طبق مقاله‌ای از CoinDesk، که به پرونده این شرکت در ناحیه جنوبی تگزاس اشاره می‌کند، کور ساینتیفیک حدود یک تا 10 میلیارد دلار بدهی با حدود هزار تا پنج هزار طلبکار دارد. مجموع دارایی‌های ماینر بین یک تا 10 میلیارد دلار است.

گزارش درآمد سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر نشان داد که دارایی‌های شرکت بالغ بر 1.4 میلیارد دلار و بدهی‌های آن بالغ بر 1.3 میلیارد دلار است. در این مدت، کور ساینتیفیک با گروه Ad Hoc Noteholder Group که نماینده 50 وام‌دهنده کور ساینتیفیک است، وارد یک توافق‌نامه پشتیبانی بازسازی خواهد شد.

یک دادگاه ورشکستگی در ایالات‌ متحده، مجوز موقت دسترسی کور ساینتیفیک به وام ۳۷.۵میلیون دلاری از سرمایه طلبکاران کنونی برای تأمین مالی این شرکت را صادر کرده است.


ورشکستگی غول‌های ماینینگ؛ بحرانی جدید برای بیت‌کوین


بعد از اعلام ورشکستگی کور ساینتیفیک به دلیل کاهش درآمد خود در نتیجه افت قیمت بیت‌کوین، بسیاری از کاربران نگران آینده ماینینگ بیت‌کوین هستند؛ زیرا چندین ماینر بزرگ دیگر از جمله آرگو بلاکچین (Argo Blockchain) و آیریس انرژی (Iris Energy) نیز با خطر ورشکستگی مواجه هستند.

در ادامه این اتفاقات، ۲۹ آذرماه خبر رسید که شرکت استخراج بیت‌کوین Greenridge، شیوه بازپرداخت وام خود از NYDIG را تغییر داده است. این قرارداد بازسازی بدهی به این شرکت اجازه خواهد داد از ورشکستگی قریب‌الوقوع جلوگیری کند.

علاوه بر مشکلاتی که در نتیجه کاهش قیمت بیت‌کوین و افزایش قیمت انرژی برای شرکت‌های ماینینگ به وجود آمده، غول فناوری مایکروسافت نیز اخیراً اعلام کرده برای افزایش پایداری سرویس ابری خود، استخراج ارزهای دیجیتال را محدود می‌کند. طبق گزارش‌ها، مایکروسافت سیاست‌های خود را در یکم دسامبر به‌روز کرد که بر اساس آن، ماینینگ ارزهای دیجیتال بدون دریافت تأییدیه قبلی این شرکت در سرویس‌های ابری آن ممنوع است.

زمستان کریپتو با شور و شوق در پیش است؛ چیزی که در اوایل سال جاری زمانی یک صنعت نیمه امیدوارکننده بود، همچنان در حال فروپاشی است.

منبع گیزمودو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.