راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس‌ کل بانک مرکزی مطرح کرد / پیگیر اصلاح نرخ سود بانکی هستیم

علی صالح‌آبادی، رئیس‌ کل بانک مرکزی در نشست خبری 27 آذرماه که با حضور رسانه‌های گزینشی از سوی بانک مرکزی برگزار شد، درباره ریال دیجیتال، تسهیلات پرداختی بانک‌ها و کنترل ترازنامه بانک‌ها صحبت کرد. به گفته او، سامانه‌های بانکی از امنیت بالایی برخوردار هستند و از این‌ جهت نگرانی نداریم. او همچنین اعلام کرد که ریال دیجیتال هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد.


۹۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای دانش‌بنیان‌ها


بر اساس گفته‌های او، ‌سهم مصرف‌کنندگان از کل تسهیلات پرداختی ۱۵.۸ درصد است و کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی معادل ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که معادل ۴۴.۷ درصد رشد داشته است. سهم صاحبان کسب‌وکار هم ۷۴.۲ درصد است.

میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان در هشت‌ماهه امسال ۹۰ هزار میلیارد تومان است که در سال گذشته این مبلغ ۶۶ هزار میلیارد تومان بوده است. از ابتدای امسال تاکنون ۶۹۷ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۹۶ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که در سال گذشته مبلغ پرداختی در این زمینه معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است. ۵۹۵ هزار فقره به مبلغ ۲۴ هزار میلیارد تومان هم تسهیلات فرزندآوری اعطا شده است.


کاهش رشد نقدینگی تا سال آینده


صالح‌آبادی توضیح داد که رشد نقدینگی در دولت سیزدهم کاهشی بود و از ۴۲.۸ درصد در شهریورماه سال گذشته به ۳۴.۳ درصد در پایان آبان‌ماه امسال رسیده و این یعنی کاهش 9درصدی. او مدعی شد که این نرخ در سال آینده به کمتر از 25 درصد برسد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، هم‌اکنون پایه پولی ۲۰.۵ درصد و نقدینگی ۲۰.۲ درصد است و تا پایان امسال به کمتر از ۳۰ درصد خواهد رسید.

صالح‌آبادی با بیان اینکه کنترل ترازنامه بانک‌ها از موضوعات مهم است که مد نظر بانک مرکزی قرار دارد، توضیح داد که در این زمینه بانک‌ها رتبه‌بندی شده‌اند و بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد رشد ترازنامه آنها تعیین شد، اما برای بانک‌های قرض‌الحسنه رشد بالای چهار درصد ترازنامه را به‌ منظور پرداخت تسهیلات در نظر گرفتیم. البته هر بانک رتبه مخصوص به خود را برای رشد ترازنامه دارد.

او همچنین تأکید کرد که تخطی بانک‌ها از میزان تعیین‌شده برای‌ رشد ترازنامه با افزایش سپرده قانونی مواجه می‌شود.

صالح‌آبادی در خصوص حساب‌های اجاره‌ای نیز گفت: «درباره حساب‌های اجاره‌ای بارها هشدار داده‌ایم که معمولاً می‌تواند عواقب سنگینی مثل پول‌شویی و قمار و قاچاق به دنبال داشته باشد. بخش قابل‌ توجهی از مبادلات ارزی کشور که اتفاقاً می‌بایست در تحلیل‌ها استفاده شود، همین بازار نیما و متشکل است که واقعی و شفاف است.»

او ادامه داد: «نگفتم تنها دلیل افزایش نرخ ارز، ناآرامی‌ها بوده؛ بلکه عاملی اثرگذار بوده است. آنچه مهم است ایجاد آرامش عمومی در فضای جامعه است. همه بازارها مثل بورس و ارز متٲثر از عوامل مختلفی است و نمی‌توان اثر موضوعات مختلف را نادیده گرفت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.