راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترکش‌های اف‌تی‌ایکس برای بایننس / نگرانی کاربران از آینده سرمایه‌های خود

در پی افزایش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از سقوط اف‌تی‌ایکس، بایننس برداشت استیبل‌کوین یوای‌دی‌سی را به‌طور موقت متوقف کرد.

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای رمزنگاری‌شده جهان، روز سه‌شنبه و پس از یک انتقال توکن، برداشت استیبل‌کوین یوای‌دی‌سی را به صورت موقت متوقف کرد. برداشت یو‌اس‌دی‌سی، حدود هشت ساعت بعد از اعلام اولین توقف از سر گرفته شد.

این اقدام زمانی صورت پذیرفت که نگرانی‌های سرمایه‌گذاران پس از سقوط صرافی ارزهای رمزنگاری‌شده رقیب؛ اف‌تی‌ایکس و گزارش‌های منتشرشده مبنی بر تحقیقات جنایی احتمالی از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، اوج گرفته بود.

بایننس اوایل روز سه‌شنبه اعلام کرد که برداشت استیبل‌کوین یو‌اس‌دی‌سی را به‌طور موقت متوقف کرده و در حال انجام یک «انتقال توکن» است.

چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس در توییتی اعلام کرد این صرافی، شاهد افزایش برداشت یو‌اس‌دی‌سی است؛ ارز رمزنگاری‌شده‌ای که به دلیل برابری یک‌به‌یک آن با دلار آمریکا، به‌عنوان یک استیبل‌کوین شناخته می‌شود و برداشت فزاینده آن موجب نگرانی صرافی بایننس شده است.

یواس‌دی‌سی، به دلیل استیبل‌بودنش، توسط معامله‌گران برای تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌شود و نیاز تجار برای تبدیل ارز به دلار را از بین می‌برد. نگرانی بایننس از این بابت بوده که در پی افزایش نگرانی‌ها و حساسیت‌ها، سرمایه‌گذاران یو‌اس‌دی‌سی‌های خود را از این صرافی خارج کرده و به پلتفرم‌های دیگر انتقال دهند.

ژائو گفت که هرگونه تبدیل ارز به یواس‌دی‌سی، چه تبدیل توکن خود بایننس تحت عنوان بی‌یو‌اس‌دی و چه تبدیل استیبل‌کوین پی‌ای‌ایکس به یو‌اس‌دی‌سی، تنها از طریق مجرای قانونی بانک مستقر در نیویورک امکان‌پذیر خواهد بود که آن بانک هم هنوز باز نشده است. به زعم ژائو، این تبدیل توکن بایننس و پی‌ای‌ایکس به یو‌اس‌دی‌سی از سوی سرمایه‌گذاران، با هدف برداشت ارز از این صرافی و انتقال آن به پلتفرم‌های دیگر صورت گرفته است.

انتقال توکن یا سوآپ می‌تواند راهی برای بایننس باشد تا در زمانی که بانک‌ها بسته هستند، یو‌اس‌دی‌سی دریافت کرده و از این طریق، برداشت‌های کاربران را از سر بگیرد. ژائو اذعان کرد که قابلیت برداشت سایر توکن‌ها نظیر بی‌یو‌اس‌دی و تتر نیز وجود دارد و سپرده‌های سرمایه‌گذاران تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

بر اساس داده‌های کوین‌گکو، توکن خود بایننس با عنوان «بی‌ان‌بی»، صبح روز سه‌شنبه پنج درصد پایین‌تر از قیمت معامله شده است. معمولاً وقتی که یک شرکت مجبور به توقف برداشت شود، خبرهای خوبی در راه نیست. در تابستان همین سال بود که برخی شرکت‌ها، از جمله سلسیوس برداشت‌های خود را متوقف کرده و دقیقاً کمی بعد اعلام ورشکستگی کردند. البته در مورد بایننس، هیچ نشانه دیگری از ورشکستگی یا مشکلاتی از این دست وجود ندارد، ولی به هر حال، این برداشت‌ها و افت قیمت توکن هم نشانه‌های خوبی نیستند.

بر اساس توییت منتشرشده از سوی شرکت داده‌های کریپتوی نانسن، صرافی بایننس طی 24 ساعت گذشته شاهد خروج 1.6 میلیارد دلار سرمایه از پلتفرم خود بوده و این در حالی است که دارایی کنونی روی این پلتفرم چیزی حدود 60 میلیارد دلار است.


پریشانی سرمایه‌گذاران


سقوط امپراتوری اف‌تی‌ایکس و دستگیری مدیرعامل اسبق آن، سم بنکمن فراید، سرمایه‌گذاران را بیش از پیش پریشان کرده و عموم سرمایه‌گذاران، واهمه سرایت این سقوط به دیگر پلتفرم‌ها را دارند.

صرافی بایننس، زمانی در کانون توجه قرار گرفت که با نزدیک شدن اف‌تی‌ایکس به ورشکستگی و افشاگری‌های صورت‌گرفته در مورد آن، اعلام کرد قصد دارد دارایی‌های اف‌تی‌تی خود را به فروش برساند.

سرمایه‌گذاران، اکنون و با اتفاقاتی که در مورد صرافی به ظاهر قدرتمند و امین اف‌تی‌ایکس افتاد، خواستار شفافیت بیشتر در کسب‌وکار بایننس شده‌اند. بر همین اساس، این شرکت ماه گذشته اسنادی را منتشر کرد که نسبت ذخیره 101درصدی این شرکت را نشان می‌داد و این یعنی بایننس دارایی لازم برای پوشش دادن تمامی سپرده‌های سرمایه‌گذاران را دارد.

با این حال، منتقدان هنوز هم معتقدند که این اثبات ذخایر به اندازه کافی مستدل و قانع‌کننده نبوده است. این در حالی است که مازارس، شرکت حسابرسی که بایننس برای اثبات ذخایر از آن استفاده کرده بود نیز در گزارشی پنج‌صفحه‌ای اذعان می‌کند این شرکت هیچ‌گونه نظر یا نتیجه‌گیری مبنی بر اعتماد و اطمینان ابراز نمی‌کند.

از دیگر سو سرمایه‌گذاران، گزارش رویترز مبنی بر اینکه دادستان‌های وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در حال به‌ تأخیر‌ انداختن پایان تحقیقات جنایی در خصوص بایننس هستند را نیز به دقت دنبال می‌کنند. رویترز به نقل از چهار فرد آگاه گزارش داده که تحقیقات روی انطباق بایننس با قوانین مبارزه با پول‌شویی ادامه دارد. واکنش بایننس در پاسخ به این گزارش رویترز جالب توجه است که گفت: «رویترز دوباره اشتباه کرده است.»

این شرکت روز دوشنبه در توییتی اعلام کرد: «ما هیچ بینشی از عملکرد درونی وزارت دادگستری ایالات متحده نداریم و حتی در صورتی که داشته باشیم هم اظهار نظر در این باره درست نیست.»

منبع CNBC
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.