راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سم بنکمن فراید، بنیان‌گذار اف‌تی‌ایکس در باهاما دستگیر شد

سم بنکمن فراید، بنیان‌گذار صرافی ارزهای رمزنگاری‌شده اف‌تی‌ایکس که مدتی است سقوط ناگهانی‌اش دنیای کریپتو را در بهت و حیرت فرو برده در باهاما دستگیر شد.

او قرار است روز سه‌شنبه در دادگاهی که در پایتخت این کشور، ناسائو برگزار خواهد شد، حضور پیدا کند. به گفته پلیس، سم بنکمن فراید به دلیل «جرائم مالی» علیه قوانین ایالات متحده آمریکا و باهاما دستگیر شده است. ماه گذشته، صرافی بزرگ ارزهای رمزنگاری‌شده اف‌تی‌ایکس به‌یک‌باره اعلام ورشکستگی کرد و با سقوط آن، میلیون‌ها دلار از موجودی مشتریان بلاتکلیف ماند.

بر اساس پرونده‌ای که ماه گذشته در دادگاه تشکیل شده، اف‌تی‌ایکس به 50 طلبکار بزرگ خود چیزی حدود 3.1 میلیارد دلار (2.5 میلیارد پوند) بدهکار است.

در حال حاضر، در خصوص این‌که مشتریان این صرافی که وجوه خود را به آن سپرده بودند، در پایان مراحل ورشکستگی چه مقدار از پول خود را پس خواهند گرفت اطلاعاتی در دست نیست. هرچند بسیاری از کارشناسان این حوزه، از همان ابتدای سقوط صرافی هشدار داده‌اند که به‌ احتمال زیاد، در صورت جبران، تنها کسر کوچکی از مبلغ مورد نظر به مشتریان باز خواهد گشت.

صرافی اف‌تی‌ایکس به کاربران این امکان را می‌داد تا پول معمولی را با ارزهای رمزنگاری‌شده نظیر بیت‌کوین معامله کنند. سم بنکمن فراید، بنیان‌گذار این صرافی که زمانی به‌عنوان نسخه جوان‌تر افسانه سرمایه‌گذاری ایالات متحده آمریکا، وارن بافت، شناخته می‌شد، اخیراً و در اواخر اکتبر توانسته بود دارایی خالص خود را به بیش از 15 میلیارد دلار برساند.

او، در واشنگتن‌دی‌سی به‌عنوان یک حامی سیاسی شناخته می‌شد که عمدتاً به سیاست‌مداران و گروه‌های دموکرات در راستای پیشگیری از همه‌گیری ویروس کووید 19 و بهبود مقررات حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده کمک می‌کرد.

دادستان کل باهاما در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای بنکمن فراید «بر اساس قانون استرداد کشور» در بازداشت به سر می‌برد.

دفتر دادستانی ایالات متحده آمریکا در منهتن، در توئیتی اعلام کرد که «اوایل عصر امروز، مقامات باهاما ساموئل بنکمن فراید را به درخواست دولت ایالات متحده، بر اساس کیفرخواست مهروموم‌شده ارسالی از سوی دادگاه ناحیه‌ای ایالات متحده آمریکا برای ناحیه جنوبی نیویورک دستگیر کردند. ما قصد داریم کیفرخواست را صبح فردا باز کنیم و پس از آن، قطعاً حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهیم داشت.»

ضمن این‌که رگولاتورهای وا‌ل‌استریت نیز ادعا کرده‌اند علیه بنکمن فراید اقدام خواهند کرد.

گوربیر گروال، مسئول کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از شرکای مجری قانون خود به خاطر تلاش برای تضمین دستگیری آقای سم بنکمن فراید در باهاما به اتهامات جنایی فدرال قدردانی می‌کنیم.» او افزود: «کمیسیون بورس و اوراق بهادار، به‌طور جداگانه اتهامات مربوط به نقض قوانین اوراق بهادار توسط آقای بنکمن فراید را تأیید کرده که فردا به‌صورت عمومی در دادگاه ناحیه‌ای ایالات متحده آمریکا برای ناحیه جنوبی نیویورک به ثبت خواهد رسید.»

سم بنکمن فراید قرار بود روز سه‌شنبه در مقابل کنگره آمریکا در خصوص سقوط اف‌تی‌ایکس سخنرانی داشته باشد. این در حالی است که به گفته ماکسین واترز، نماینده کنگره که در بیانیه‌ای از خبر دستگیری بنکمن فراید ابزار تعجب کرد، سخنرانی او با این دستگیری منتفی است.

وکیل سم بنکمن فراید نیز از پاسخ‌گویی به خبرنگار بی‌بی‌سی که بلافاصله با او تماس گرفته بود امتناع کرد.

اف‌تی‌ایکس، مالک و اپراتور صرافی مشتقات ارزهای رمزنگاری‌شده اف‌تی‌ایکس دات‌کام، در سال 2019 توسط سم بنکمن فراید، تاجر سابق وال‌استریت و گری وانگ، کارمند سابق گوگل راه‌اندازی شد. این صرافی توانست به‌سرعت به دومین صرافی بزرگ جهان در زمینه کریپتو تبدیل شده و معاملات خود را به حدود 10 میلیارد دلار در روز برساند. اما در نهایت، در 11 سپتامبر سال جاری و در پی بیرون‌ کشیدن حدود شش میلیارد دلار از موجودی کاربران از پلتفرم و در ادامه آن، کناره‌گیری صرافی رقیب بایننس از معامله نجات‌بخش ادغام و تملیک، اعلام ورشکستگی کرده و درخواست حمایت کرد. هم‌زمان، سم بنکمن فراید از سمت مدیریت اجرایی اف‌تی‌ایکس استعفا داد.

سم بنکمن فراید در خلال صحبت‌هایی که با بی‌بی‌سی داشته، اذعان کرد که اشتباهاتی در این شرکت رخ‌ داده، اما مؤکداً سعی کرد از اتهامات وارده در خصوص فعالیت‌های قانونی در این شرکت فاصله بگیرد.

او به بی‌بی‌سی گفت: «من آگاهانه مرتکب کلاهبرداری نشده‌ام، فکر نمی‌کنم مرتکب کلاهبرداری شده باشم، من نمی‌خواستم هیچ‌ یک از اینها اتفاق بیفتد. مطمئناً آن‌قدرها هم که فکر می‌کردم صلاحیت نداشتم.»

سقوط اف‌تی‌ایکس با سالی پرفرازونشیب برای ارزهای رمزنگاری‌شده همراه شد. سالی که در آن، بیت‌کوین شاهد ازدست‌دادن بیش از 60 درصد از ارزش خود بود و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده هم وضعیت چندان بهتری نداشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.