راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاپرک انتقال وجه در داخل پرداخت‌یاری‌ها را ممنوع اعلام کرد / به دنبال رد پای شاپرک 2

مدیرعامل شاپرک در نامه‌ای با موضوع «ابلاغ بانک مرکزی در خصوص انتقال وجوه داخل پرداخت‌یاری»، انتقال وجه درون پرداخت‌یاری را ممنوع اعلام کرد.

کاظم دهقان، مدیرعامل شاپرک در نامه مورخ 14 آذر 1401 خطاب به پرداخت‌یارها نوشت: «پیرو ابلاغیه مورخ 9 آذر بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت انتقال وجه درون پرداخت‌یاری و حسب گزارش‌های واصله و بررسی‌های شرکت شاپرک، مشخص شده برخی از پرداخت‌یارها ضمن عدم تسویه وجوه دریافتی از مشتریان با پذیرندگان پشتیبانی‌شده در چارچوب پرداخت‌یاری، نسبت به نگهداری وجوه موصوف در قالب کیف پول درون پرداخت‌یاری اقدام کردە و امکان انتقال وجوه مذکور از کیف پول یک مشتری به کیف پول مشتری دیگر نزد همان پرداخت‌یار یا سایر پرداخت‌یارها را فراهم کرده‌اند. اما براساس ابلاغیه بانک مرکزی، این عملیات و عملیاتی که امکان ارائه انتقال وجوه میان پذیرندگان داخل یک پرداخت‌یار با پذیرندگان سایر پرداخت‌یارها را فراهم کند، غیرمجاز و ممنوع است.»

دهقان با تأکید بر ممنوعیت ارائه خدمات کیف پول خارج از ضوابط صدور کیف الکترونیک پول، اعلام کرد که فعالیت‌های مرتبط با موضوع در اسرع وقت غیرفعال و نتیجه به شاپرک اعلام شود.

در این ابلاغیه اما یک نکته حائز اهمیت وجود دارد که نشان از نگرانی شاپرک از ایجاد یک شبکه تسویه و پرداخت در خارج از شبکه شتاب و شاپرک دارد. کل مفهوم و ابلاغیه‌ای که شاپرک به پرداخت‌یاری‌ها ارسال کرده هیچ ارتباطی به بحث و ضوابط مربوط به کیف پول ندارد، بلکه در این بین شاپرک مدعی شده که پرداخت‌یارها در حال تسویه وجوه خارج از شبکه بانکی هستند و سیستمی را درون خود ایجاد کرده‌اند که می‌توانند خارج از شبکه مرسوم و سنتی بانکی تسویه وجوه را انجام دهند. در این بین واقعیت آن است که ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده این سرویس از اتفاقی که در این مسیر رخ می‌دهد راضی هستند، اما تنها جایی که از این موضوع راضی نیست شبکه شاپرک و بانک مرکزی است که نمی‌تواند اعمال حاکمیت قابل توجهی در این مسیر داشته باشد.

شاید برای بسیاری این سوال مطرح شود که اگر نظارتی وجود ندارد، این اقدام منجر به فساد می‌شود؟ لزوماً این اتفاق صورت نمی‌گیرد؛ چراکه برای هر اقدامی لزوماً نیازی به تراکنش در شبکه بانکی نیست و در این مسیر هم مشتری رضایت کافی دارد و هم پذیرنده، زیرا مبدأ و مقصد پول شفاف و روشن است.

از طرفی تأکید شاپرک بر ایجاد کیف پول را می‌توان نکته انحرافی این ابلاغیه دانست، زیرا هیچ کیف پولی در این مسیر شکل نمی‌گیرد و بحث و بررسی در این مسیر چندان قابل توجه نیست و تنها نگرانی شاپرک، ایجاد یک مسیر مالی جدید خارج از محدوده شتاب و شاپرکی است که تشکیل شده تا همه تراکنش‌ها در این مسیر انجام شود و هیچ رسوب پولی در داخل پرداخت‌یاری‌ها در هیچ یک از حساب‌های این شرکت‌ها شکل نگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.