راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی از رشد 47 درصدی ‌ارائه تسهیلات پرداختی خبر داد / افزایش با وجود نارضایتی‌ها

بانک مرکزی میزان تسهیلات ارائه‌شده شبکه بانکی به اشخاص حقیقی و حقوقی در هفت‌ماهه اول سال 1401 را بررسی کرده و مدعی شده تسهیلات خرد پرداختی بانک‌ها در مدت مشابه سال گذشته 47 درصد افزایش داشته است. به گفته این نهاد قانون‌گذار، روزانه 28 هزار میلیارد ریال تسهیلات خرد به افراد حقیقی پرداخت شده است.

بانک مرکزی اعلام کرده در هفت‌ماهه اول سال جاری، 5722 هزار میلیارد ریال تسهیلات خرد به اشخاص حقیقی اعطا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (مبلغ 1840 هزار میلیارد ریال) 47.4 درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی تسهیلات کمتر از 200 میلیون تومان را به‌ عنوان تسهیلات خرد معرفی می‌کند.

این در حالی است که خط فقر برای یک خانواده دونفره در پایتخت 32 میلیون تومان و برای هر فرد 18 میلیون تومان است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، با تقسیم روزهای کاری هر ماه به عدد 22، به طور متوسط روزانه 28 هزار میلیارد ریال تسهیلات به افراد حقیقی پرداخت شده است.

چهارم آبان‌ماه، بانک مرکزی با هدف نظم‌بخشی به شبکه بانکی، مهار رشد نامتعارف نقدینگی و نظارت بر رشد ترازنامه مؤسسات اعتباری، سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را ابلاغ کرد. در این ابلاغیه تأکید شده تعهد به اعطای تسهیلات یا مشارکت حقوقی جدید از روش‌هایی نظير انعقاد تفاهم‌نامه‌ قبل از اخذ موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و رعایت‌ نکردن آن، اقدامات نظارتی و انتظامی مقتضی در پی خواهد داشت. بانک مرکزی این ضوابط را برای کنترل شاخص‌های بانکداری و نظم دادن به‌ نظام بانکی تعیین کرده و در هیچ دستورالعملی به‌ صورت علنی به قطع اعطای تسهیلات خرد اشاره نکرده، اما بر اساس گزارش‌های میدانی «راه پرداخت»، واضح نبودن جزئیات بخشنامه بهانه‌ای شده برای سلیقه‌ای رفتارکردن بانک‌ها و تشدید سرباز زدن از ارائه وام خرد به مردم.

در نظرسنجی‌های انجام شده، ۸۳ درصد از مردم ذهنیت خوبی نسبت به شرایط وام و اعتبار در کشور ندارند و 24 درصد مردم تاکنون وام نگرفته‌اند. متصدیان بانک‌های مسکن، ملت، صادرات هم به ایرنا گفته بودند که مدت‌هاست به مردم تسهیلات نداده‌اند.

بنا بر اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی به اشخاص حقیقی در هفت‌ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته (2652 هزار میلیارد ریال) 55 درصد افزایش داشته است. 68 درصد از کل تسهیلات پرداختی با مبلغ  15844 هزار میلیارد ریال متعلق به اشخاص حقوقی و 32 درصد از آنها با رقم 7468 هزار میلیارد ریال متعلق به اشخاص حقیقی است.

همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماه سال 1400 مبلغ 15835 هزار میلیارد ریال بوده که از این مبلغ تسهیلات پرداختی به اشخاص حقیقی 4816 هزار میلیارد ریال (معادل 30.4 درصد) و به اشخاص حقوقی مبلغ 11019 هزار میلیارد ریال (معادل 69.6 درصد) است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.