راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمدصادق کوشکی: اینستاگرام اصلاً فیلتر نیست

به باور استاد دانشگاه امام صاداق در حال‌حاضر اینستاگرام فیلتر نیست؛ چرا که به راحتی با یک فیلترشکن رایگان قابل استفاده است.

محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه امام صادق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: «در حال‌ حاضر اینستاگرام فیلتر نیست؛ چراکه به‌راحتی با یک فیلترشکن رایگان قابل استفاده است.»

او تأکید کرد اگر قرار باشد شرکت‌های خارجی قوانین ایران را نپذیرند، باید به لحاظ فنی کاری صورت بگیرد که این شبکه کاملاً بسته شود.

به گزارش «راه‌ پرداخت»، کوشکی همچنین اعلام کرد دولت گذشته هم در مورد تلگرام موافق بستن نبود و یک فریب فنی اجرا کرد و با استفاده از پوسته‌هایی به نام تلگرام طلایی، امکان استفاده از تلگرام را برای مردم فراهم کرد.

محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه امام صادق

او تأکید کرد که همین حالا هم اینستاگرام و توییتر در کشور فیلتر نیستند و در این زمینه گفت: «این که می‌گویند اینستاگرام فیلتر است، درست نیست. همین حالا اینستاگرام به معنی واقعی کلمه فیلتر نیست. وقتی با فیلترشکن رایگان می‌شود از آنها استفاده کرد که این دیگر فیلترشدن نیست. ما منظورمان از بستن این نیست.»

کوشکی تأکید کرد: «اگر قرار بر اعمال قانون باشد و شرکت‌های خارجی قوانین، امنیت و منافع مردم و دولت ایران را رعایت نکنند، باید به لحاظ فنی اینستاگرام کاملاً بسته شود؛ طوری که با فیلترشکن هم باز نشود. این نوع بستن که با فیلترشکن باز می‌شود تمسخر مردم است و فقط درآمد شرکت‌های اینترنتی را افزایش می‌دهد.»


آیا واقعاً شرکت‌های اینترنتی به‌دنبال فیلترینگ، افزایش درآمد داشته‌اند؟


در حالی کوشکی از افزایش درآمد شرکت‌های اینترنتی به‌دنبال فیلتر شبکه‌های خارجی ازجمله اینستاگرام خبر می‌دهد که گزارش‌های مختلف ازجمله مرکز ملی فضای مجازی نشان می‌دهد با فیلتر اینستاگرام، میزان استفاده از پهنای باند اپراتورهای ثابت و سیار ۵۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین گزارش ماهنامه پیوست نشان می‌دهد اختلال اینترنت و فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، در طول مهرماه سال جاری منجر به کاهش بیش از ۷۴۳ میلیارد تومانی درآمدهای همراه اول از محل کارکرد خطوط دائمی و اعتباری این اپراتور شده است. همچنین پیوست به‌تازگی گزارش داده که درآمدهای همراه اول از محل کارکرد خطوط تلفن، نسبت به مهرماه بیش از ۱۹۲ میلیارد تومان کاهش یافته است.

در این زمینه گزارش عملکرد ماهانه های‌وب در مهرماه امسال و مقایسه آن با ماه‌های گذشته هم نشان می‌دهد این اپراتور ثابت نزدیک ۹۹ میلیارد تومان کاهش درآمد داشته است.

آسیاتک نیز از جریان اختلال اینترنت بیش از ۱۸ میلیارد تومان زیان دیده است. این اپراتور که در بورس حضور دارد، با انتشار صورت‌های مالی خود نشان داد در مهرماه امسال حداقل از دو شاخه درآمدی خود با کاهش درآمد مواجه شده است.

 «درآمد خدمات اینترنت» آسیاتک نزدیک ۱۵ میلیارد تومان کاهش یافته است. همچنین این شرکت از محل «درآمد خدمات فناوری اطلاعات» با کاهش بیش از ۳.۵ میلیارد تومانی درآمدهایش مواجه شده است. 


خسارتی که انکار می‌شود


در حالی مقامات دولتی و حاکمیتی فیلترشدن اینستاگرام را امری عادی تعبیر می‌کنند یا آمار خسارت بابت محدودیت اینترنت و تاثیر آن روی اقتصاد دیجیتال را عجیب می‌دانند که مرکز ملی فضای مجازی اخیراً در گزارشی حجم بازار اینستاگرام در ایران را ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرده و گفته بود حجم بازار اینستاگرام نسبت به کل اقتصاد دیجیتال کشور ۷.۳ درصد است.

بستن اینستاگرام به‌تنهایی علاوه بر کاهش درآمد اپراتورها، باعث تعطیلی و ورشکستی بسیاری از کسب‌وکارهای خرد و بزرگ هم شده است.

پیش از این راه‌ پرداخت در گزارشی اعلام کرده بود نزدیک ۷۰۰ هزار کسب‌وکار خرد، متوسط، استانی و بومی از طریق اینستاگرام کسب درآمد می‌کردند که حالا به نظر می‌رسد این میزان کسب‌وکار به سمت دستفروشی در خیابان کشیده شوند.

همچنین فیلتر اینستاگرام، تعدیل نیرو در شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های شناخته‌شده را به دنبال داشته است. برای نمونه اخیراً وب‌سایت آی‌تی‌ایران خبر داده هلدینگ صباایده که در زیرمجموعه خود شرکت‌هایی چون فیلیمو، آپارات، صباویژن و… را دارد به خاطر فیلتر اینستاگرام مجبور به تعطیلی بخش‌هایی از دیجیتال‌مارکتینگ خود شده و از طرفی با نزدیک ۲۰ درصد از همکاران خود نیز خداحافظی کرده است.

در همین زمینه وب‌سایت خبری دیجیاتو هم در گزارشی به افت موقعیت‌های شغلی در حوزه دیجیتال‌مارکتینگ و سئو به‌دنبال فیلترینگ و محدودیت اینترنت در کشور پرداخته است.

این وب‌سایت در گزارشی با استناد به داده‌های نظرسنجی «جاب‌ویژن» که هشت هزار نفر در آن شرکت‌ کرده‌اند، اعلام کرده که گروه شغلی دیجیتال‌مارکتینگ و سئو، بیشترین آسیب را از فیلترینگ و محدودیت‌های اخیر اینترنت دیده‌اند. همچنین 23 درصد مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی، کار خود را از دست داده‌اند.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    توروخدابگوچی زدی که میگی فیلترنیس؟؟؟
    اگه فیلترنیس چراپس بافیلترشکن میریم؟؟؟
    والاواسه من که بافیلترشکنم بازنمیشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.