راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل صرافی رمزینکس در خصوص نیمه پر لیوان ماجرای FTX می‌گوید / کریپتوکارنسی در مسیر استاندارد طلایی

سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان کریپتو در 2022 سالی سخت، همراه با اتفاقات بسیار را تجربه کردند. ورشکسته‌شدن صرافی FTX و ارز وابسته به آن؛ یعنی FTT یکی از اتفاقاتی است که کریپتوکارنسی را وارد فاز جدیدی کرد. فروپاشی صرافی FTX آثاری چون تشدید بازار نزولی، کاهش دوباره قیمت بیت‌کوین و دیگر ارزها، خروج ارزها از صرافی‌ها و ورود آنها به کیف پول‌های نرم‌افزاری و نگاه منفی به صرافی‌های متمرکز را به همراه داشت. اما در کنار تمام این آثار منفی، خیلی از افراد یا شرکت‌های فعال در حوزه کریپتو با توجه به نوپایی، نداشتن تجربه و تاریخچه طولانی در این بازار، اتفاقاتی مانند ورشکستگی صرافی FTX یا شکست پروژه لونا را نیاز این بازار می‌دانند.

محمد حکیمی، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال رمزینکس در این خصوص معتقد است برای جان‌گرفتن و فراگیری کریپتوکارنسی، «غربالگری»، «کسب تجربه» و «آزمون و خطا» نیاز است.

همچنین برخی تحلیلگران معتقدند پروژه‌هایی مانند FTX مثل یک بمب ساعتی هستند و هرچه مدت بیشتری کنترل نشوند، می‌توانند آسیب بیشتری ایجاد کنند. اکنون وزارت دادگستری ایالات‌ متحده و کمیسیون بورس و اوراق بهادار در حال بررسی این سقوط هستند. دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا (DFPI) نیز تحقیقاتی را آغاز کرده که این تحقیقات گسترده می‌تواند منجر به قانون‌گذاری، استانداردسازی و از بین رفتن مشکلات کریپتوکارنسی در دنیا شود.

همان‌طور که می‌دانید صرافی FTX یک صرافی مشهور بوده و تبلیغات گسترده‌ای درباره این صرافی انجام شده بود. مثلاً  عکس مدیرعامل این صرافی روی جلد مجله Fortune منتشر شده بود و حتی بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل شهرت آن، در این صرافی سرمایه‌گذاری می‌کردند. این امر اهمیت بررسی پیشینه و امور مالی یک شرکت، چه کریپتویی و چه غیر کریپتویی، را قبل از استفاده و سرمایه‌گذاری اثبات می‌کند.

حکیمی با اشاره به موارد بالا تصریح می‌کند که علاقه‌مندان کریپتو بهتر است با حواس جمع در این بازار عمل کنند و مدام مسیر صرافی مورد نظر، سواد و توانایی بنیان‌گذاران، پیشرفت و تمام فاکتورهای یک صرافی را زیر نظر گرفته و در این بازار هوشمندانه و به‌موقع عمل کنند.

مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال رمزینکس با اشاره به گزارش کوین‌تلگراف در خصوص اینکه فعالیت در صرافی‌های غیرمتمرکز و ورود به بحث DeFi افزایش یافته، گفت: «در موج فعلی و بعدی سرمایه‌گذاران کریپتو می‌توانند از پروتکل‌های DEX و DeFi متمرکز بر Web3 استقبال کنند.»

  حکیمی در خصوص تبعات انتشار اخبار منفی بر بازار کریپتو نیز گفت: «یک جریان مداوم از اخبار می‌تواند فرصت خوبی باشد و به نظر می‌رسد پلتفرم‌های DeFi در میان سقوط FTX می‌توانند سودآور باشند. یکی از آثار مثبت این اتفاق، دادن فضای بیشتر به پروژه‌های قابل اعتماد و میدان‌ندادن به کلاهبرداران در این بازار است. این صنعت می‌تواند از اشتباهات گذشته درس بگیرد و به پروژه‌های جدیدتر که خطاهای گذشته را تکرار نمی‌کنند، فرصت دهد و با این تجارب به یک «استاندارد طلایی» دست یابد.»

مدیرعامل رمزینکس تأکید کرد که اکوسیستم کریپتو در یک دوراهی قرار دارد که می‌تواند «نوآوری»، «بازتنظیم» و «بررسی» مجدد کرده و دوباره شروع کند یا اینکه شکست خواهد خورد. اتفاقی که برای FTX رخ داد، نشانه آن است که زمان انتخاب رسیده است.

حکیمی با بیان اینکه سرنوشت صرافی FTX برای تمامی افراد و نهادها در کریپتوکارنسی تجربه بزرگ و ارزشمندی است، گفت: «ماجرای صرافی FTX به‌عنوان یک زنگ اخطار در تاریخچه کریپتو ثبت شد که باید تمام توان را به کار گرفت تا شاهد تکرار این خطاها در بازار رمزارزها نباشیم. شاید سرنوشت FTX بهترین اتفاق را برای بازار کریپتو رقم بزند. زمان مشخص خواهد کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.