راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واکنش وزیر ارتباطات به حذف اپ‌‌های ایرانی از گوگل‌پلی/ از طریق مجامع بین‌المللی پیگیر احقاق حقوق نخبگان کشور خواهیم بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که پیگیر حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل‌پلی خواهد بود و از طریق مجامع بین‌المللی این موضوع را دنبال خواهد کرد.

این اولین بار نیست که وزارت ارتباطات در واکنش به حذف اپ‌های ایرانی از گوگل‌پلی این واکنش را نشان می‌دهد. شهریور سال گذشته و به دنبال حذف فیلیمو، آپارات و بلد از گوگل‌پلی، وزارت ارتباطات در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله مرکز ملی فضای مجازی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه، از تمامی ظرفیت‌ها و راهکارهای حقوقی و سیاسی، پیگیر حقوق پلتفرم‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی مربوطه خواهد بود. پیگیری‌هایی که درنهایت به نظر می‌رسد به نتیجه نرسیده و باعث شده تا مجدداً عصر چهارشنبه ۲۵ آبان چند اپلیکیشن ایرانی دیگر از جمله اسنپ، تپسی، بله، آی‌گپ، سروش و روبیکا به خاطر تحریم از گوگل‌پلی حذف شوند.

با این حال عیسی زارع‌پور، روی پیام‌رسان بله و در کانال شخصی خود در متنی اقدام جدید گوگل را محکوم کرده و در این متن بدون نام‌بردن از گوگل‌پلی نوشته است: «اخیراً چند سکوی ایرانی که خدماتی در حوزه پیام‌رسانی و حمل‌ونقل ارائه می‌کنند از یک فروشگاه نرم‌افزاری خارجی حذف شده‌اند، از زمانی که در جریان این موضوع قرار گرفتم به معاونین مربوطه دستور دادم در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان مالک این سکوها، ابعاد فنی و حقوقی این موضوع را برای اجرای اقدامات مقتضی بررسی کنند.»

زارع‌پور در ادامه با انتقاد از اقدامات انحصارگرایانه شرکت‌های فناوری مطرح دنیا و اینکه به بهانه تحریم، ایرانیان را از دریافت خدمات محروم می‌کنند، نوشته است:«صاحبان برخی پلتفرم‌های مطرح دنیا که خود را مالک انحصاری حوزه فناوری اطلاعات می‌دانند، در طول سالیان متمادی با اتخاذ سیاست‌های انحصارگرایانه و استانداردهای چندگانه، تلاش کرده‌اند مانع از رشد و توسعه فناوری در ایران عزیز شوند و این اولین باری نیست که به بهانه تحریم، مردم ما و حتی کاربران ایرانی سرتاسر دنیا را از نعمت استفاده از محصولاتی که ساخته جوانان متخصص همین مملکت است محروم می‌کنند. اگرچه این موضوع با بهانه‌های مختلف به دفعات انجام شده، اما تکرار آن در شرایط فعلی که سکوهای ایرانی در زمینه‌های مختلف توسعه خوبی پیدا کرده و مردم هم به استفاده از آنها رغبت نشان داده‌اند، شائبه سیاسی‌بودن چنین تصمیماتی را قوت می‌بخشد. از سوی دیگر آنها چشم دیدن ایرانی توسعه‌یافته را هم ندارند و تلاش می‌کنند از هر ابزاری برای وابستگی ایران و ایرانی استفاده کنند.»

او همچنین به رفع برخی تحریم‌های تکنولوژی آمریکا در ماه‌های اخیر اشاره کرده و با انتقاد از رفتار دوگانه در این زمینه گفته که از یک طرف تحریم‌های حوزه فناوری اطلاعات را برای مردم ایران برمی‌دارند؛ اما در همین حال دسترسی به سرویس‌های محبوب ایرانی را که حاصل تلاش جوانان نخبه ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان است، محدود می‌کنند؟

او این کارها را اقدامات سیاسی پلتفرم آمریکایی دانسته که به‌خاطر جایگاه انحصاری در فضای مجازی، زنگ خطری برای همه ملت‌های مستقل و نوآور دنیا محسوب می‌شود.

زارع‌پور در پایان یادآور شده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول، پیگیری‌های لازم را در مراجع بین‌المللی به‌منظور احقاق حق نخبگان کشور و مردم ایران انجام خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.