راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چند اپلیکیشن ایرانی از گوگل‌پلی حذف شدند 

گوگل‌پلی که چند هفته است به‌خاطر حذف روبیکا در ایران فیلتر شده، حالا در اقدامی جدید چند اپلیکیشن ایرانی؛ ازجمله اسنپ، تپسی و سه پیام‌رسان بله، آی‌گپ و سروش را از روی فروشگاه خود حذف کرده است.

برعکس گذشته که تنها اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل‌پلی حذف می‌شدند، این بار به‌طور کلی اکانت متعلق به این شرکت‌ها از آن حذف شده است. پیگیری «راه‌ پرداخت» نشان می‌دهد دلیل این حذف از گوگل‌پلی، مسائل مربوط به تحریم است و این شرکت‌ها ایمیلی مبنی بر حذف‌شدن اپلیکیشن‌ خود به‌خاطر تحریم‌ها دریافت کرده‌اند.  

در حالی گوگل به دلیل تحریم، این چند اپ ایرانی را از روی فروشگاه خود حذف کرده که وزارت خزانه‌داری آمریکا اول مهرماه با صدور یک مجوز عمومی بخشی از تحریم‌های تکنولوژی ارتباطی علیه ایران را رفع کرد.

از جمله پیامد‌های این بخش از تحریم‌های تکنولوژی این بود که گوگل در حساب رسمی خود در توئیتر اعلام کرد از این پس کاربران به شکل گسترده‌تری می‌توانند به سرویس‌های این شرکت دسترسی داشته باشند.

حالا این اقدام گوگل باعث تعجب بسیاری از کاربران و کارشناسان شده است. به دنبال این اتفاق، دیگر کاربران امکان دریافت این برنامه‌ها یا به‌روزرسانی آنها را نخواهند داشت.

این اولین‌ بار نیست که گوگل‌پلی اپ‌های ایرانی را حذف می‌کند. پیش از این خبر حذف شیپور نیز بسیار پرسروصدا شد. قبل از آن هم شهریور سال گذشته آپارات، فیلیمو و بعد هم بلد اعلام کردند ایمیلی از گوگل‌پلی دریافت‌ کرده‌اند که به دلیل تحریم، اپ‌های آنها از گوگل‌پلی حذف خواهد شد.

در همان زمان عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با محکوم‌کردن این اقدام گوگل، وعده پیگیری این موضوع را داد. همچنین در این زمینه وزارت ارتباطات در بیانیه‌ای اعلام کرد حقوق پلتفرم‌های بومی حذف‌شده از گوگل‌پلی را پیگیری می‌کنند. با گذشت یک سال از این بیانیه، نتیجه رایزنی‌های وزارت ارتباطات با گوگل برای جلوگیری از حذف اپ‌های ایرانی از گوگل‌پلی منتشر نشده است.

2 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    من به عنوان یک کارشناس نرم افزار، به دوستان و خانواده خود همیشه میگفتم که اپلیکیشن هایی چون روبیکا و دیگر… همه باک های امنیتی دارند

    شفاف بگویم
    ماله کشی نکنید، گوگل برای حفظ امنیت کاربرانش نرمافزار ها را حذف کرده. در حالی که همچنان پافشاری میکنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.