راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس اعلام کرد / موافقت بانک مرکزی با شرط بورسی‌ها برای عرضه گواهی سکه

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار شرط موافقت با عرضه سکه در بورس را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مصباحی‌مقدم با بیان اینکه دستورالعمل عرضه گواهی سکه در بورس توسط بانک مرکزی اصلاح شد، اظهار کرد: «نظر ما این است که خریداران سکه از تحویل سکه محروم نشوند؛ بلکه باید امکان تحویل سکه در موعد فراهم شود. در این صورت عرضه گواهی سکه را مشروع می‌دانیم و انتشار آن بلامانع است.» او ادامه داد: «بانک مرکزی هم با این موضوع موافقت کرده است.»


اوراق سکه چیست؟


عرضه گواهی سکه یکی از راهکارهای بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز است. اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و تمامی اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند. سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، شش ماه پس از عرضه اولیه با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

معاملات ثانویه اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق در صورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران به قیمت روز به فروش برسانند. بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود. بنا بر اعلام بانک مرکزی، اوراق سکه بانک مرکزی علاوه بر امکان سرمایه‌گذاری در طلا، قابلیت توثیق در شبکه بانکی برای اخذ انواع تسهیلات را نیز دارد.

منبع بانک مرکزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.