راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیین‌نامه حمایت‌ از کسب‌وکارهای مجازی تصویب شد / خیز دولت برای مرهم زخم‌هایی که خودش می‌زند

درحالی‌که اکوسیستم تجارت الکترونیک کشور طی یک ماه گذشته با آسیب جدی مواجه شده، کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، برای حمایت از کسب‌وکارهای مجازی که محل اشتغال و درآمدشان را یک‌شبه؛ بدون تخلفی از دست دادند،  آیین‌نامه حمایتی تصویب می‌کند. جزئیات این آیین‌نامه اعلام نشده؛ اما صحبت‌ها نشان می‌دهد هدف آن، تشویق کسب‌وکارهای مجازی به استفاده از پلتفرم‌های داخلی است.

یک ماه از قطعی اینترنت و فیلترشدن اینستاگرام که محل اشتغال میلیون‌ها خانوار بود، گذشته و درآمد این کسب‌وکارها 80 تا 100درصد کاهش پیدا کرده است. این اعداد معنایی جز نابودی درآمد و ازدست‌رفتن معیشت افراد فعال در این کسب‌وکارها ندارد.

در همین حین که تجارت الکترونیک کشور با سیاست‌های کنترلی در آستانه فروپاشی قرار گرفته، همایش‌ روز ملی تجارت الکترونیک برگزار می‌شود و محمود لیائی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، کسب‌وکارهایی که برای تأمین مایحتاج زندگی‌شان در شرایط تورم بالای 50درصدی تلاش می‌کنند را مقصر عنوان می‌کند و می‌گوید مقصرند چون از ابتدا به سمت استفاده از پلتفرم‌های داخلی نرفتند.

طی روزهای گذشته هم عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به کسب‌وکارهایی که در جامعه‌ای با نرخ بیکاری بالا زندگی می‌کنند، گفته بود خسارت‌هایشان را از اغتشاش‌گران بگیرند.

اکنون در جلسه شب گذشته کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال علاوه بر عیسی زارع‌پور، افراد تصمیم‌سازی همچون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی حضور داشتند و آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای مجازی کشور با 15ماده تصویب شد.

زارع‌پور در این جلسه پیش‌بینی کرد با تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه، موج مهاجرت کسب‌وکارها و کاربران به شبکه‌های داخلی روندی سریع به خود می‌گیرد، اما تخمین «راه پرداخت» نشان می‌دهد با ادامه این روند، خطر مهاجرت 700 هزار کسب‌وکار از اینستاگرام به کف خیابان برای دست‌فروشی وجود دارد. ابردراک هم در گزارشی اعلام کرده از روزی که دسترسی مردم به پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های خارجی محدود شده، استفاده از فیلترشکن 30درصد افزایش داشته است.

آمارهای میدانی دیگر هم‌ نشان می‌دهد مردم نه‌تنها به نصب پلتفرم‌های داخلی تمایل ندارند، بلکه فقط به دنبال راه‌هایی برای دسترسی به اینترنت آزاد هستند. تمایل به برقراری تماس تلفنی و ارسال پیامک هم بیشتر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه عنوان کرد: «پیش‌نویس آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای مجازی کشور که طی چندین جلسه با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های عضو کارگروه نهایی شده، می‌تواند بستر مناسبی برای رشد و توسعه فضای کسب‌وکارهای دیجیتال کشور فراهم کند.»

 سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم ضمن اشاره به اهمیت کسب‌وکارهای فضای مجازی، بر لزوم حمایت همه‌جانبه از سکوهایی که امکان فعالیت برای این کسب‌وکارها را فراهم می‌کنند، تأکید کردند.

درحالی‌که نت‌‌بلاکس، خسارت قطعی اینترنت ایران در هر ساعت را بیش از یک‌‌ونیم‌میلیون دلار برآورد کرده، دولتمردان در راستای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی صحبت می‌کنند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم که برخلاف ادعای زارع‌پور، در وضعیت اینترنت چندان بی‌تقصیر نیست، از این جلسه با عنوان خیز دولت برای حمایت ویژه از سکوها و کسب‌وکارهای مجازی کشور یاد می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.