راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فعالیت اپراتورهای ارسال پیامک خدماتی به‌صورت محدود شروع شد

سرویس ارسال پیامک خدماتی با اعمال تدابیر و مانیتورینگ امنیتی جدید به‌صورت محدود فعال شده است.

به گفته شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پیامکی انبوه از امروز ظهر (23 مهر) سرویس اکثر این شرکت‌ها که توانسته‌اند مانیتورینگ بالاتری را روی محتوای ارسال‌شده پیامک‌ها اعمال کنند، براساس اولویت باز شده است.

در حال‌ حاضر ارسال پیامک با سرشماره‌هایی مانند 1000 و 2000 شروع شده؛ ولی همچنان محدودیت‌هایی روی ارسال پیامک با سرشماره‌های 3000 وجود دارد. همچنین شرکت‌های مطرح ارائه خدمات پیامکی مانند کاوه‌نگار و مدیانا نیز توانسته‌اند امروز ظهر سرویس‌های خود را فعال کنند.

از روز گذشته به دنبال بحث‌های امنیتی، فعالیت اپراتورهای پیامک خدماتی متوقف شد. طبق شنیده‌های راه‌ پرداخت، این تصمیم به دلیل هک چندین سازمان بوده که از سرویس‌های پیامک خدماتی اپراتورهای فعال در زمینه ارسال پیامک انبوه استفاده می‌کرده‌اند.

به دنبال این اتفاق بسیاری از کسب‌وکارهایی که از این اپراتورها برای ارسال پیامک حاوی هویت‌سنجی، ارسال‌ رمز‌های یک‌بار‌مصرف، اطلاع‌رسانی، ارسال پیامک پیگیری سفارش، تخفیف، کد و… استفاده می‌کردند با مشکلات جدی روبه‌رو شدند و بسیاری از توقف فعالیت خود خبر دادند.

این شرکت‌ها اعلام کردند که بعد از شروع محدودیت‌های اینترنتی حالا با قطع پیامک خدماتی آنها دیگر شرایط ادامه فعالیت را ندارند.

حالا و بعد از جلسه امروز برخی اپراتورهای پیامک خدماتی با پلیس فتا به نظر می‌رسد به صورت مرحله‌ای فعالیت اپراتورهای خدمات پیامکی دوباره شروع شده است.

صالح حسن‌پور، مدیرعامل شرکت کندو که سرویس فعال در حوزه پیامک انبوه است در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت اعلام کرد در جلسه امروز سرویس‌دهندگان پیامک خدماتی آنها به راه‌حل صددرصدی نرسیده‌اند و با ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت توانسته‌اند شرایطی فراهم کنند که سرویس این شرکت‌ها و ارائه خدماتشان از سر گرفته شود.

حسن‌پور در این مورد به راه‌ پرداخت گفت: «راهکارهایی برای فعالیت دوباره سرویس‌دهندگان پیامک انبوه خدماتی ارائه شد که امکان ارائه این راهکارها را به خاطر مسائل امنیتی ندارم؛ اما به صورت کلی قرار است فیلتر کلمات به همراه فیلتر مشابه‌سازی کلمات حساس صورت گیرد و از طرف دیگر بحث سخت‌گیری در ساختار شماره نیز مورد توجه ما باشد.»

او با اعلام اینکه در نظر گرفتن این سخت‌گیری‌ها در شرایطی رخ داده که این سرویس‌دهندگان پیامکی هک نشده‌اند، ادامه داد: «به دنبال هک سازمان‌های دولتی یا شرکت‌های دولتی و خصوصی که از سرشماره ارسال پیامک انبوه می‌کردند، پیام برای صدها هزار نفر ارسال و آنها دعوت به تظاهرات شده‌اند. در این بین شرکت‌های سرویس‌دهندگان پیامک انبوه تقصیر ندارند که سرویس آنها قطع یا با محدودیت همراه شده است.»

با این حال حسن‌پور می‌گوید به دلیل شرایط حساس کشور و همچنین جلوگیری از ضرر کسب‌وکارها آنها حاضر شده‌اند تدابیر و مانیتورینگ جدیدی روی سیستم ارسال پیامکی خود در نظر بگیرند تا دوباره سرویس‌های آنها فعال شود.

او در مورد وضعیت فعالیت سرویس‌‎دهندگان پیامک انبوه گفت: «آن‌طور که اطلاع دارم هفت اپراتور اصلی در این حوزه به همراه چند شرکت FCP که در این زمینه خدمات می‌دهند توانسته‌اند از امروز دوباره به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین هر شرکتی هم که مانیتورینگ و تدابیر امنیتی جدید را روی سیستم خود وضع کرده براساس اولویت باز شده و از حدود ساعت 14 امروز توانسته‌اند به کار خود ادامه دهند؛ از جمله شرکت‌های مطرحی چون کاوه‌نگار و مدیانا.»

طبق اظهارات او ارسال پیامک با سرشماره‌های 1000 و 2000 هم فعال شده هرچند محدودیت‌هایی در برخی شماره‌ها در این زمینه وجود دارد. حسن‌پور تأکید می‌کند که هنوز سرشماره‌های 3000 به دلیل اینکه در هفته‌های گذشته هک چند سازمان و ارسال پیام شرکت در تظاهرات با این سرشماره‌ها اتفاق افتاده، محدود است و روی فعالیت آنها حساسیت بیشتری وجود دارد.
حسن‌پور اعلام می‌کند که از دیروز تاکنون به دلیل اعمال تدابیر و شیوه مانیتورینگ جدید کار آنها سخت‌‎تر شده؛ اما به دلیل شرایط خاص کشور آنها این شرایط را قبول کرده‌اند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.