راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمایندگان مجلس از آسیب‌های این روزهای فیلترینگ می‌گویند / نمی‌توان ارتباط مردم با دنیا را قطع کرد

بهناز توحیدی /  حدود 22 روز از فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ و محدودیت اینترنت می‌گذرد. تقریباً هیچ‌ کدام از مسئولان نمی‌دانند چه زمانی این محدودیت به پایان می‌رسد. بعضی‌ها اعلام کردند پس از پایان ناآرامی‌ها محدودیت‌ها برداشته می‌شود. در این میان برخی دیگر به کسب‌وکارها می‌گویند در پلتفرم داخلی فعالیت خود را ادامه دهند؛ اما کارشناسان پیشنهادهای اینچنینی را پیشنهادهای دستوری می‌دانند. به اعتقاد آنها پلتفرم‌های داخلی از نظر زیرساختی توانایی ارائه خدمات باکیفیت به کسب‌وکارها را ندارند.

در کنار مسئولان حوزه فناوری اطلاعات، در این روزها نمایندگان مجلس هم به فضای مجازی و نقش شبکه‌های اجتماعی در ناآرامی‌های اخیر و فیلترینگ دائمی یا موقت پلتفرم‌های خارجی می‌پردازند. برخی نمایندگان معتقد هستند فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به این صورت تنها باعث شده تعداد بدافزارها در گوشی‌های مردم افزایش یابد وگرنه حضور مردم در این شبکه‌ها کمتر نشده است.

از سوی دیگر بعضی از نمایندگان بر این باور هستند که نمی‌توان روابط مردم را با دنیا قطع کرد. برخی نمایندگان مانند لطف‌الله سیاهکلی هم از رفع فیلتر پلتفرم‌های دیگر مانند یوتیوب می‌گویند.


می‌توان پلتفرم‌های مناسب‌تر مانند یوتیوب را رفع فیلتر کرد


لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس از بی‌مهری دولت پیشین در حق پلتفرم‌های داخلی به «راه پرداخت» گفت: «اگر دولت قبلی همان‌طور که به تلگرام و پلتفرم‌های دیگر توجه کرد و فضای مناسب در اختیار آنها گذاشت، به پلتفرم‌های داخلی هم توجه می‌کرد، آنها می‌توانستند رشد کنند.»

از نظر سیاهکلی، پلتفرم‌ها یک‌شبه به بلوغ نمی‌رسند و در تمام دنیا همه پلتفرم‌ها برای تکمیل و توسعه طول عمری دارند؛ اما در کشور ما برای پلتفرم‌های داخلی این اتفاق نیفتاده است.

نماینده قزوین در مورد اینکه برخی پلتفرم‌های داخلی کمک‌های دولتی دریافت کردند؛ اما نتیجه خوبی نگرفتند، گفت: «در کشورمان جوانان فوق‌العاده بااستعدادی داریم که کارهای خیلی خوبی انجام داده‌اند، اما این فرصت به آنها داده نمی‌شود و بی‌توجهی می‌شود. دولت باید سرمایه‌گذاری جدی روی پلتفرم‌ها و نرم‌افزارها کند و به آنها سرویس‌های مناسب ارائه دهد. دولت سیزدهم هم باید از این سرویس‌ها حمایت کند.»

سیاهکلی در مورد تعیین تکلیف پلتفرم‌های خارجی گفت: «ما در مورد پلتفرم‌های خارجی هم باید تجدید نظر کنیم. بر اساس آمارهای جهانی یوتیوب جزو پلتفرم‌های خوب است. چرا در کشور ما باید بسته باشد؟ یوتیوب نسبت به باقی سایت‌ها مناسب است. حالا که کسب‌وکارهای ما با مشکل روبه‌رو شده‌اند. می‌توانیم این سایت کسب‌وکارمحور و مهارت‌محور را باز کنیم.»

سیاهکلی از اینستاگرام به‌عنوان بدترین پلتفرم دنیا نام برد و بیان کرد: «آمارهای جهانی می‌گویند اینستاگرام جزو بدترین سایت‌های دنیاست، چون رعایت بسیاری از موازین را نمی‌کند، محدودیت ندارد، پلتفرم بازی است و هر نوع فعالیتی روی آن انجام می‌شود. در دنیا هر پلتفرمی برای خود چارچوب و قواعدی دارد؛ بنابراین اگر ما بخواهیم برای اینستاگرام و واتس‌اپ تصمیم بگیریم، بهتر است روی پلتفرم‌های خارجی که خوب هستند و به درد مردم می‌خورند، تجدیدنظر کنیم؛ مانند یوتیوب که می‌تواند رفع فیلتر شود.»


نمی‌توان ارتباط مردم را با دنیا قطع کرد


محمدباقر بنابی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هم تأکید کرد که نمی‌توان ارتباط مردم را با دنیا قطع کرد و با اشاره به ظرفیت پلتفرم‌های داخلی گفت: «اگر پلتفرم داخلی بتواند در عرصه بین‌الملل هم مانند شبکه‌های اجتماعی عمل کند، بسیار خوب است و ما استقبال می‌کنیم؛ اما هنوز چنین چیزی وجود ندارد.»

او ادامه داد: «تا الان صاحبان سرمایه و تجار با مشکل مواجه شده‌اند؛ چون پلتفرم‌های داخلی در کشورهای دیگر مانند چین و عراق شناخته‌شده نیستند. فیلترینگ و بستن شبکه‌های اجتماعی شاید در کوتاه‌مدت جواب دهد، اما در بلندمدت جوابگو نیست.»


فیلترینگ باعث می‌شود مردم به سمت بدافزارها بروند


جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی هم معتقد است با بگیروببندهای شبکه‌های اجتماعی خارجی مردم به سمت پلتفرم‌های داخلی نمی‌روند.

او در این مورد به «راه پرداخت» گفت: «فضای مجازی و پلتفرم‌ها بر اساس نیاز مردم تعریف می‌شوند و توسعه می‌یابند و مشتری خاص خود را دارند. ما اگر بخواهیم پلتفرم‌های داخلی را جایگزین پلتفرم خارجی کنیم باید به دو نکته توجه کنیم.»

نماینده خراسان رضوی ادامه داد: «اول اینکه مردم به‌دنبال رابطه داخل کشور نیستند. مردم می‌خواهند بدانند در جهان چه خبر است. اینکه بخواهیم پلتفرمی را در داخل توسعه دهیم که در سطح فیس‌بوک و اینستاگرام کاربر داخلی و خارجی جذب کند، از نظر من امکان‌پذیر نیست. دوم اگر پلتفرمی در داخل تولید کنیم که به‌اندازه پلتفرم خارجی کیفیت و امنیت و ظرفیت داشته باشد، مردم به این پلتفرم‌ها مراجعه می‌کنند.»

به گفته رحیمی، بگیروببند و بستن پلتفرم‌های خارجی با هدف اینکه مردم به سمت پلتفرم‌های داخلی بیایند، اشتباه بوده و امکان‌پذیر هم نیست و تجربه شکست‌خورده‌ای است که قبلاً در مورد ویدئو و ماهواره و تلگرام تکرار شده است.

او با بیان اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نادرست است و تنها منجر می‌شود مردم به سمت بدافزارها بروند، گفت: «اگر به آمار و ارقام هم نگاه کنید، از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده کاسته نشده و تنها تعداد فیلترشکن‌ها و بدافزارهایی که به دستگاه‌های مردم آسیب می‌رسانند، افزایش پیدا کرده است.»

عضو کمیسیون امنیت ملی راه حل این موضوع را آموزش و فرهنگ‌سازی دانست و گفت: «ما در این زمینه باید به مردم اعتماد کنیم و به آنها آموزش دهیم و فرهنگ‌سازی کنیم؛ اما چون در بحث آموزش ضعیف هستیم و توانایی برقراری ارتباط با مردم را نداریم، فکر می‌کنیم با بستن و محدودکردن مشکل حل می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.