راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیگیری‌های صنفی برای بررسی وضعیت بازداشتی‌های اخیر

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و کشور با تشکیل کارگروهی مشترک پیگیر وضعیت بازداشتی‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور شدند.

به گزارش راه‌ پرداخت، از دو هفته گذشته و با شروع اعتراض‌های مردمی، خبرهایی در مورد بازداشت برخی فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور هم به گوش رسید.

از میان این دستگیرشدگان می‌توان به عادل طالبی، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و میثم رجبی، مدیرعامل رادین اشاره کرد. در همین زمینه برخی فعالان و کارشناسان اینترنتی که بیشتر به خاطر فعالیت‌هایشان برای دسترسی کاربران به اینترنت آزاد و انتقادشان به طرح صیانت شناخته می‌شوند از جمله محسن طهماسبی، حسین درواری و آرین اقبال نیز بازداشت شدند.

امیرعماد (جادی) میرمیرانی از دیگر بازداشتی‌های فعال در حوزه فناوری است. جادی ازجمله افراد سرشناس در حوزه متن باز و برنامه‌نویسی است که بسیاری از آموزش‌های خود در این زمینه را به‌صورت رایگان از طریق پادکست رادیو گیگ و کانال یوتیوبی خود در اختیار دوستداران این حوزه می‌گذارد. جادی سال گذشته برنده بیست‌ودومین دوره جایزه ترویج علم در ایران هم شد.

تا لحظه انتشار این خبر جزئیات نهاد بازداشت‌کننده و دلیل اصلی این اقدام منتشر نشده؛ اما انتهای هفته گذشته حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از  ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خبر داد که در آن خواستار حل مشکل ایجادشده برای برخی از اعضای خانواده نصر طی روزهای اخیر شده بود.

نسخه کامل این نامه منتشر نشده، با این حال تنها یک بخش این نامه روی سایت سازمان نصر کشور دیده می‌شود که در این زمینه آمده است: «همکاران مد نظر، جزو جوانان نخبه این مرزوبوم هستند که کارنامه درخشانی در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان دارند و این مهم می‌طلبد نگاه دستگاه قضایی به آنها، همراه با عطوفت و رأفت بیشتری باشد و با درک شرایط، حمایت حداکثری از آنها صورت بگیرد.»

در همین زمینه حسن هاشمی هم در توئیتی نوشت: «از رئیس قوه قضائیه درخواست کردم حامی اعضای خانواده نصر کشور باشند و امکان حمایت قانونی و حقوقی برای حل مشکل اعضای بازداشت‌شده صنف را فراهم کنند.»

با این‌ حال مشخص نیست که درخواست رئیس نصر کشور از قوه قضائیه برای آزادی بازداشتی‌های حوزه فاوا، تنها معطوف به اعضای این سازمان است یا سازمان برای دیگر دستگیرشدگان این صنعت که عضو نصر نیستند هم تلاش خواهد کرد.

صادق فرامرزی، دبیر سازمان نصر کشور و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت اعلام می‌کند که این سازمان با تشکیل کارگروهی ویژه که دربرگیرنده نمایندگان نصر تهران و کشور است پیگیر وضعیت تمام دستگیرشدگان صنعت فاواست.

فرامرزی عضو این کارگروه در این مورد به راه‌ پرداخت گفت: «کارگروهی در نصر تشکیل شده و تا حدی که امکان داریم و پاسخ داده شده، هر اسمی که با اطلاعات کامل به ما رسیده را در حوزه فناوری و نه فقط نصر پیگیری کردیم. تعداد البته افزایش جدی نیافته؛ هرچند یک نفر هم برای ما مهم است.»

او در پاسخ به این سؤال که در این زمینه رایزنی و مذاکراتی برای دریافت کمک از وزارت ارتباطات صورت گرفته یا نه، اعلام کرد: «در این کارگروه وزارت ارتباطات عضو نیست، ولی مدیران ارشد وزارتخانه همکاری و تلاش زیادی به کار برده‌اند تا مراحل آزادی فعالان حوزه فاوا به‌سرعت اتفاق بیفتد.»

فرامرزی با ابراز تأسف از شرایط پیش‌آمده توضیح داد: «متأسفیم که در چنین وضعیتی هستیم و بخصوص متأسفیم که برخی اسامی مطرح در این بین دیده می‌شود که در حوزه فناوری نقش جدی داشته‌اند. امیدواریم ظرف چند روز آینده اتفاقی نیفتد و این افراد آزاد شوند و به خانه بازگردند. پیگیری‌های مختلفی صورت گرفته و اکنون در این شرایط هستیم؛ البته معتقدیم تلاش‌ها تا حدی جواب داد وگرنه شاید لیست به شکل دیگری می‌بود.»

او تأکید می‌کند که آنها به شکل شبانه‌روزی و از هر کانالی که در اختیار دارند در حال پیگیری برای آزادی بازداشت‌شدگان این صنعت هستند.

فرامرزی در پاسخ به جزئیات بیشتر این بازداشتی‌ها تنها به این نکته اکتفا می‌کند که در حال‌ حاضر سعی می‌کنند در آرامش، با حوصله و بدون اقدامات هیجانی؛ اما با پیگیری مستمر فرایند را برای آزادی همراهان صنف انجام دهند.

فرامرزی یادآور شد که در حال‌ حاضر فعالان این حوزه باید بیش از گذشته با یکدیگر متحد باشند و در این مورد گفت: «من از همه ارکان این درخت تنومند فناوری اطلاعات درخواست می‌کنم که در عین احترام، آرامش و مطالبه‌گری، اتحاد خود را قدر بدانند و به آن متعهد باشند. ما برای امروزمان در اقتصاد حاکمیتی تلاش‌های بسیار کرده‌ایم. تقاضا دارم به حرمت هدف بزرگ همگی که چیزی نیست جز سربلندی ایران عزیزمان، از هر چیزی که به سمت اختلافات داخلی، اقدامات هیجانی و نهایتاً ایجاد انشقاق می‌رود، دوری کنیم و هوشیار باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.