راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عضو کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس اعلام کرد / نباید در مواجهه با فضای مجازی از راهکارهای کهنه استفاده کرد

بهناز توحیدی / مجتبی توانگر، عضو کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی امروز مجلس (۱۷ مهرماه)  اعلام کرد در ناآرامی‌های اخیر در کشور، علاوه بر استفاده عوامل آشوب از سلبریتی‌ها، شاهد رفتارهای مشابه از برخی مدیران و آموزش‌دهندگان کسب‌وکار در فضای مجازی بودیم و امیدوارم نهادهای امنیتی با این افراد برخورد جدی کنند.

به گزارش راه‌ پرداخت، توانگر در نطق خود به تحلیلی از رویدادهای اخیر و نیز بحث فضای مجازی و کسب‌وکارهای این حوزه پرداخت. در روزهای اخیر با افزایش اعتراضات در کشور، برخی فعالان حوزه فناوری اطلاعات بازداشت شدند؛ اما از نهاد بازداشت‌کننده و دلیل اصلی این اقدام،‌ جزئیاتی منتشر نشده است.

پایان هفته گذشته هم حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خبر داد که در آن خواستار حل مشکل ایجادشده برای برخی از اعضای خانواده نصر طی روزهای اخیر شده بود.

نمایندگان هم در مصاحبه‌ها و نطق‌های میان‌دستور خود از فضای مجازی به‌عنوان بستری برای آشوب و به خیابان آوردن جوانان نام بردند.

در صحن علنی امروز همچنین مجتبی توانگر با بیان اینکه سوءاستفاده از فضای مجازی برای ایجاد بحران‌ امنیتی، بخشی از جورچین ارتقای تصاعدی بحران است، بیان کرد: «در همین راستا علاوه بر استفاده عوامل آشوب از سلبریتی‌ها، شاهد رفتارهای مشابه از برخی مدیران و آموزش‌دهندگان کسب‌وکار در فضای مجازی بودیم. امیدوارم نهادهای امنیتی با این افراد برخورد جدی کنند تا رفتارهای غیرقانونی برخی افراد، مانع کسب‌وکارهای کوچک در فضای مجازی نشود و این اکوسیستم همچنان در مسیر تولید ملی و مبادلات اقتصادی گام بردارد.»

او ادامه داد: «مسلماً اولین آسیب این رفتارهای غیرقانونی و تهییج به آشوب را بازیگران این اکوسیستم خواهند خورد. اقتصاد مولد و پایدار در راستای امنیت پایدار شبکه تولید و عرضه در سراسر کشور است.»


محدودیت اینترنت باید موقتی باشد


او در ادامه صحبت‌های خود به اختلالات و فیلترینگ‌ شبکه‌های اجتماعی اشاره و بیان کرد: «نکته بعدی این است که محدودیت‌های ایجادشده در حوزه اینترنت به دلیل اغتشاش‌های اخیر است که باید دعوت‌کنندگان به این آشوب‌ها پاسخگو باشند؛ اما بدانید که محدودیت‌های اعمال‌شده باید موقتی باشد.»

به گفته نماینده تهران، مسئولان هر تصمیمی در آینده می‌خواهند اتخاذ کنند باید با نگاه دقیق کارشناسی به کسب‌وکارهای مجازی و زیرساخت‌های لازم باشد که معیشت مردم دچار آسیب و احتمالاً نارضایتی نشود.

توانگر در ادامه بیان کرد: «به برخی باید متذکر شوم که در مواجهه با فضای مجازی راهکارهایتان کهنه است. خودتان را از مشورت با کارشناسان و متخصصان و فعالان این عرصه بی‌نیاز ندانید.»


آنها که در فضای مجازی مردم را تحریک کردند، باید جوابگو باشند


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین مسئولان را مورد خطاب قرار داد و گفت: «آقایان مسئول! حق نداریم ضعیف‌کشی کنیم. مرد باشیم و از دانه‌درشت‌های اغتشاش آغاز کنیم. هر آن‌ کس که به نظام اسلامی تهمت قتل زد، باید در محکمه پاسخگو باشد. آنها که در فضای مجازی مردم را تحریک کردند، باید جوابگو باشند. فرقی هم نمی‌کند فعال سیاسی یا رسانه‌ای یا مسئول و روحانی و استاد دانشگاه و غیره.»

او تأکید کرد: «آنهایی که با بیت‌المال شهرت یافتند و فربه شدند و امروز ناجوانمردانه به این مردم و انقلاب اتهام می‌زنند، در خون‌های ریخته‌شده بر خیابان سهیم هستند.»

به گفته توانگر، به پشتوانه مردم، عدلیه مقتدرانه همه این افراد را پای میز محاکمه می‌کشاند. برخورد قاطع خواست عمومی مردم است و با احدی از مجرمان نشان‌دار و سابقه‌دار نباید مدارا کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.