راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمدید بسته‌های اینترنتی تلفن‌ همراه پس از پایان محدودیت‌های اینترنت

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مدت زمان استفاده از حجم باقیمانده بسته‌های اینترنت کاربران تلفن‌ همراه پس از رفع محدودیت اینترنتی دوباره تمدید می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه در پی هماهنگی انجام‌شده با اپراتورهای تلفن همراه، از زمان عادی‌شدن شرایط و رفع محدودیت‌ها در دسترسی به اینترنت، حجم باقیمانده بسته‌های اینترنت کاربران، معادل زمان قطعی، تمدید می‌شود. در این اطلاعیه اشاره‌ای به جزئیات بیشتر این تصمیم و اینکه آیا بسته‌های اینترتی روی شبکه اینترنت ثابت هم تمدید می‌شود، نشده است.

از دو هفته گذشته تاکنون با اختلال و قطعی اینترنت که در ساعاتی از روز نیز افزایش پیدا می‌کند، عملاً کاربران امکان استفاده از بسته‌های اینترنتی که از اپراتورهای همراه و ثابت خریداری کرده‌اند را ندارند. به نظر می‌رسد این اقدام رگولاتوری در راستای کاهش خسارتی است که محدودیت اینترنت به مردم زده است.

طبق گفته‌های غیررسمی مدیران شرکت‌های اینترنتی از زمان شروع محدودیت‌های اینترنتی میزان استفاده از پهنای باند خارجی بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. بنابراین یکی از آسیب‌دیدگان این محدودیت علاوه بر مردم، خود اپراتورهای ارتباطی هستند. در اطلاعیه جدید رگولاتوری هیچ اشاره‌ای هم به نحوه جبران خسارت این اپراتورها نشده است.

براساس اظهارات کارشناسان ۳۰ تا ۴۰ درصد ترافیک فعلی اینترنت ایران مربوط به اینستاگرام است، در نتیجه مشخص است هرگونه اعمال محدودیت در این زمینه تا چه میزان می‌تواند روی کاهش استفاده پهنای باند خارجی تأثیرگذار باشد.

از عصر ۳۰ شهریور تاکنون به دنبال اعتراض‌های مردمی بسیاری از پلتفرم‌های خارجی ازجمله اینستاگرام، واتس‌اپ، لینکدین، اسکایپ، اپ‌‌استور، گوگل‌پلی، برخی بازی‌های آنلاین و… از دسترس کاربران داخل ایران خارج شده‌اند. همچنین بسیاری از فیلترشکن‌ها نیز از کار افتاده و امکان برقراری ارتباط به اینترنت غیرممکن شده است.

هنوز مشخص نیست محدودیت دسترسی به این پلتفرم‌ها موقت یا دائمی است. تاکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پاسخ روشنی در این زمینه نداده است.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    عوضش ماهیانه 20 هزار تومن کشیدین روی قبض تلفن ثابت از جیب مردم برمیدارین بعد منت سر مردم میذارین؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.