راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حضور پدیده تتلیتی‌ها این بار در کریپتوکارنسی / چرا تتل‌کوین یک شت‌کوین است؟

امیر تتلو، پدیده خبرساز و جنجالی جریان موسیقی فارسی، این‌ بار با یک توکن سروصدا به پا کرده و «تتلیتی‌ها» برای اثبات طرفداری‌شان به این توکن جذب شده‌اند و چشم به حرف «سلطان» دوخته‌اند؛ غافل از اینکه توکن معرفی‌شده یک شت‌کوین است. فردی به نام «هومن کرمی یا در اصل محمدرضا کرمی‌پور» فرماندهی این پروژه را بر عهده دارد و ادعا می‌کند طرفداران تتلو با خرید «تتل‌کوین» یک‌شبه پولدار و رستگار خواهند شد. ماجرای تتل‌کوین چیست و تتلو در دنیای کریپتوکارنسی چه می‌کند؟


تتل‌کوین از کجا شکل گرفت؟


همزمان با فراگیر شدن بلاکچین و کریپتوکارنسی در دنیا و ایران، در فضای فارسی‌زبان دنیای موازی در حال شکل‌گیری و بزرگ‌شدن است که ظاهر آن بلاکچینی است و باطن آن ته‌چینی. می‌گوییم ته‌چینی؛ چراکه بیشتر از آنکه خلق ارزش کند، سودسازی و ته جیب‌ کسانی را زدن است که یا از اطلاعات کافی برخوردار نیستند یا بسیار متعصب‌اند و در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد.

راه‌ پرداخت، پیش‌تر در گزارشی تحت عنوان «رؤیافروشی شاخ‌های اینستاگرام با شت‌کوین‌»، جریان مانور تبلیغاتی برخی سلبریتی‌های اینستاگرام بر سر کریپتوکارنسی را بررسی کرده بود که گویای فرصت‌سازی کاسبان شرایط سخت معیشتی مردم بود. در آن مورد، افراد شناخته‌شده‌ اقدام به تبلیغ شت‌کوین‌های افراد دیگر می‌کردند، اما حالا در این مورد، امیر تتلو با سیلی از طرفدارانی که آن‌قدر جدی و متعصب هستند که به جریان «تتلیتی» معروف شدند، خودش شخصاً تحت فرمان هومن کرمی، یک کوین ابداع و عرضه کرده است.

برای روشن‌شدن ابعاد تتل‌کوین، بد نیست نگاهی به هویت هومن کرمی بیندازیم. نام این فرد در میان اعضای کامیونیتی کریپتوکارنسی ایران یادآور ماجرای پامپ و دامپ‌کردن او و در نهایت فرارش از کشور و رفتن به ترکیه است. نام کرمی در اردیبهشت‌ماه امسال در جریان کنسرت امیر تتلو دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. او اسپانسری این کنسرت را بر عهده داشت و کوینی به نام CCN (کریپتوکارنسی نیوز) روی بنرهای تبلیغاتی سالن کنسرت تتلو قرار گرفت.

توکن CCN روی شبکه بایننس اسمارت چین ساخته شده بود و مشخص شد استخر نقدینگی این رمزارز تنها دو دلار موجودی دارد. همچنین در قرارداد هوشمند CCN قابلیت‌هایburn ،access control ، blacklist و pause و سایر دسترسی‌ها تنها به صاحب پروژه تعلق داشت و بیش از ۹۴ درصد از کل توکن‌های عرضه‌شده در اختیار مالک اصلی پروژه بود.

به فاصله کمتر از دو ماه از برگزاری این کنسرت و افشای کلاهبرداری‌بودن توکن CCN، پروژه جدید و مشترک هومن کرمی و تتلو وارد عرصه شد. این بار این دو نفر «تتل‌کوین» (TNT) را معرفی کردند. بررسی‌های راه پرداخت نشان می‌دهد توکن TNT در واقع همان توکن CCN است که با قدری تغییر حالا دوباره وارد عرصه کاری تتلو شده است.

TNT به‌عنوان یک توکن طرفداری معرفی شده است. گرچه توکن طرفداری در همه جای دنیا یک پدیده مقبول و پذیرفته‌شده است، اما راه و روش آن بسیار متفاوت از توکن طرفداری است که تتلو ادعا کرده است. به‌عنوان مثال در همین جریان موسیقی رپ، «اسنوپ داگ» (Snoop Dogg)، در این زمینه فعالیت کرده یا برخی تیم‌های فوتبال در جهان توکن طرفداری خلق کرده‌اند، اما این توکن‌ها صرفاً توکن هواداری است و به هوادارانی که این توکن را خریده‌اند، تخفیف‌هایی برای کنسرت‌ها، آلبوم‌ها و تماشای بازی‌ها داده می‌شود، اما تتل‌کوین با کارکرد سرمایه‌گذاری و نه هواداری است.

بالاخره در خردادماه، تتلو و کرمی با چندین ادعا برای ترغیب و خریداری،  تتل‌کوین را عرضه کردند.

در ادامه معرفی این کوین، امیر تتلو بعد از موج انتقادی نسبت به این پروژه از ادامه این کار منصرف شد، اما این انصراف خیلی سریع منقضی شد. گفته می‌شود هومن کرمی با ارائه چهار تضمین ۵۰۰ هزار دلاری و در مجموع ضمانت دو میلیون دلاری (در قالب یک ملک در استانبول) دوباره موافقت تتلو را برای همکاری در این پروژه جلب کرده است.

چند فاکتور مهم در خصوص تتل‌کوین (با نماد TNT) از سوی ابداع‌کنندگان آن عنوان شده که گزاره‌های خوبی برای آزمون آن است.

  • شعار اصلی تتل‌کوین، پرداخت سود ماهانه 5 تا 25 درصدی است.
  • تتل‌کوین وایت‌پیپر ندارد.
  • والت (کیف پول) تتل‌کوین متمرکز است و بیش از 80 درصد از توکن‌ها نزد ولت اصلی باقی می‌ماند.

یکی از هشدارهای همیشگی کارشناسان دنیای رمزارز بحث سود است، به‌طوری که همواره تأکید شده هر جایی صحبت از سود ثابت در مورد یک کوین شنیدید، بیشتر از آنکه به نرخ سود آن فکر کنید، این وعده باید یک زنگ خطر باشد. در مورد TNT هم در همان ابتدا وعده سود ثابت دادن، آن هم با نرخ بالای تا ۲۵ درصد بزرگ‌ترین هشدار نسبت به اسکم‌بودن (جعلی‌بودن) آن است؛ بنابراین تضمین سود در هیچ کجای دنیا در مورد کریپتو پذیرفته‌شده نیست و این بازار همواره به‌عنوان یک بازار پرریسک شناخته می‌شود. ضمن اینکه تاکنون هیچ توضیحی داده نشده که محل تأمین پرداخت این سود وعده داده‌شده کجاست.

مورد بعدی در مورد تتل‌کوین نداشتن وایت‌پیپر است. وایت‌پیپر یا سپیدنامه یکی از الزامات جدی برای عرضه رمزارز در دنیاست و پروژه‌ای که وایت‌پیپر ندارد، در فضای کریپتو اعتبار نخواهد داشت.

اما موضوع اینجاست که آیا تتلو و همراه او هومن کرمی از ضرورت داشتن وایت‌پیپر بی‌اطلاع بوده‌اند؟ به گفته کارشناسان این حوزه بسیار بعید است کسی که در فضای کریپتو فعال است، از لزوم وایت‌پیپر خبر نداشته باشد و عدم انتشار وایت‌پیپر برای تتل‌کوین کاملاً عامدانه بوده تا به این واسطه جای هر گونه تفسیر و ادعا و نقض غرضی را برای ابداع‌کنندگان این توکن باز بگذارد. یعنی اگر فردا خریداران تتل‌کوین پیگیر اجرای هر کدام از تعهدات شوند، تتلو می‌تواند بگوید از ابتدا هم چنین برنامه‌ای در کار نبوده است.

نکته بعدی در خصوص کیف پول تتل‌کوین است. طبق بررسی‌ها، بیش از ۸۰ درصد توکن‌ها نزد والت کرمی باقی می‌ماند؛ ضمن اینکه قرارداد هوشمند این توکن بسیار ابهام‌برانگیز است.


هواداران متعصب یا مستأصلان اقتصادی؟


با مطرح‌شدن چنین توکنی از سوی تتلو، بسیاری از کارشناسان نسبت به خرید آن هشدار داده و برخی کاربران توییتر با هشتگ تتل‌اسکم، این پروژه را یک پروژه کلاهبرداری خوانده‌اند، اما با وجود تمامی این هشدارها به نظر می‌رسد همچنان برخی نسبت به خرید این کوین اقدام کرده‌اند، به‌طوری که گفته می‌شود در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه پس از عرضه اولیه، بیش از ۱۰۰ نفر این توکن را خریده‌اند و در مجموع در ICO تتل‌کوین تاکنون حدود ۱۰ هزار دلار توکن به فروش رسیده است. تازه این عرضه خصوصی بوده و هنوز به عرضه عمومی نرسیده است. در کانال یوتیوب امیر تتلو و با توجه به کامنت‌هایی که زیر پست مربوطه گذاشته شده، می‌توان گستره این موج حمایتی برای خرید این توکن را به‌خوبی دید.

با تمامی این اوصاف پرسش اساسی این است که مقصر اساسی چنین پدیده‌ها و کلاهبرداری‌هایی کیست و چطور می‌توان این فضا را تغییر داد؟ آیا رگوله‌شدن دنیای رمزارز در ایران می‌تواند جلوی پیشرفت این پدیده‌ها را بگیرد؟ آیا افرادی مقصر هستند که در اوج استیصال اقتصادی فکر می‌کنند می‌توانند با چنین اقداماتی کمی وضع خود را تغییر دهند؟ تتلو روی خودش قیمت گذاشته یا روی هوادارانش؟ این پرسش‌ها همچنان پاسخ صریح و روشنی ندارد.

اما یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه هر چقدر وضعیت اقتصادی و معیشتی دشوارتر شود و خلق ارزش واقعی و تولید در خفقان بوده و عرصه برای آن تنگ‌تر باشد، باید منتظر پیشروی دنیاهای سودسازی زیرزمینی بود. همچنان که یک ضرب‌المثل معروف تاریخی می‌گوید، بهترین زمان برای رونق بلیت‌های بخت‌آزمایی، زمان فقر و نداری است.

1 دیدگاه
  1. Yashar می‌گوید

    در حال حاضر میزان فروش نزدیک به 100 bnb بوده ، تا الان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.