راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعامل نرم‌افزار و نوآوری؛ زمینه‌ساز گام بزرگ اینشورتک‌ها

 بردیا جوادی، مدیرعامل شرکت رایین‌تک / در اکوسیستم استارتاپی همه‌ چیز سریع اتفاق می‌افتد؛ خیزش و سقوط، ادغام و تغییر روند استارتاپ‌ها و همین‌طور قوانین و بخشنامه‌هایی که گاه برای گروهی بازدارنده است و برای گروهی دیگر  پیش‌برنده. یک کسب‌وکار اینشورتکی در فضای استارتاپی کشور باید برای ادامه و رشد خود همراه این موج در تلاش باشد.

ایجاد محصولات بیمه‌ای نشان‌دهنده وجود یک اینشورتک بوده و تغییر و بهبود آن هم بیانگر رشد اینشورتک است که باید متناسب با شرایط قابل تطبیق باشد و در این میان، روش ارائه محصول و بازاریابی و فروش آن مقوله دیگری است.

یکی از روندهای دنیا در زمینه اینشورتک، ارائه محصولات بیمه به‌صورت Embedded Insurance است که می‌توان آن ‌را به‌نوعی نوآوری در فرایند فروش بیمه دانست. در نظر بگیرید با گسترش نفوذ فضای مجازی در زندگی، اطلاعات زیادی تجمیع می‌شود که با بررسی این اطلاعات می‌توان بیمه‌های اختصاصی تولید کرد و در لحظه نیاز کاربر، ارائه داد. به‌عنوان مثال اگر از سایت‌های فروش تورهای مسافرتی پکیجی برای سفر خریداری می‌کنید، زمان مناسبی برای ارائه بیمه مسافرتی مخصوص آن سفر است. یا اگر وسیله و دستگاهی را به‌صورت آنلاین سفارش می‌دهید که باید برایتان ارسال شود، زمان درست برای ارائه بیمه‌ باربری دقیقاً در لحظه ثبت سفارش خرید است. تفکر ما اگر به این شکل باشد که کاربران یا بیمه‌گزاران بالقوه، پس از خرید تور مسافرتی یا هر وسیله‌ای دنبال سایت‌های آنلاین فروش بیمه می‌گردند تا بیمه‌نامه مناسب را تهیه کنند، اشتباه است.

برای تعبیه‌کردن بیمه‌نامه خود، بازار (Market Place) مناسب عرضه را پیدا کنید و با گرفتن ارتباطات لازم، محصول بیمه‌ای خود را با استفاده از API در این بازار قرار دهید. منظور از این بازار طبیعتاً سایت‌های فروش و مقایسه بیمه‌نامه نیست. برای مثال اگر محصول جدید برای بیمه موبایل طراحی کرده‌اید، اجاره بیلبورد برای اطلاع‌رسانی خرید و طراحی یک سایت فروش آنلاین روشی به نسبت قدیمی‌تر است. نرم‌افزار آنلاین فروش را به‌صورتی طراحی کنید که بتوان آن را با استفاده از API به‌صورت Embed در سایت‌های مرتبط با فروش موبایل عرضه کرد؛ به این ترتیب بیمه‌نامه شما زمانی که کاربر موبایل مورد نیاز خود را در سایت‌های آنلاین خریداری می‌کند، به او عرضه می‌شود. حتی می‌توان همین بیمه‌نامه موبایل را در سایت ثبت یا رجیستری تلفن همراه نیز ارائه داد و به کاربر در زمان ثبت تلفن همراه در سامانه همتا، بیمه مناسب عرضه کرد.

امروز این روش ارائه بیمه محبوبیت زیادی پیدا کرده و بیمه‌گران نیز دنبال ارائه از طریق سایت‌ها و برندهای مورد اعتماد کاربران هستند تا محصولات بیمه متناسب را عرضه کنند. همچنین باید توجه داشت که علاوه بر بیمه‌های قدیمی، ریسک‌های موجود در این بازارها نیز قابل شناسایی است که می‌تواند به طراحی بیمه‌های جدید منجر شود.

جنبه‌های‌ فناوری ‌اطلاعات این روش ارائه (بیمه‌های تعبیه‌شده) پررنگ است و  اینشورتک‌ها برای ارائه به‌صورت Embed باید تیم توسعه فنی خود را تکمیل کنند و به این موارد توجه داشته باشند:

  • پلتفرم توسعه دهید. توجه کنید که سایت‌های مورد اعتماد کاربران (بازارها) و تأمین‌کنندگان بیمه‌نامه (بیمه‌گران) می‌توانند متنوع باشند؛ پس توسعه محصول را به‌صورت پلتفرم‌های چندوجهی انجام دهید. در این خصوص مدیران محصول می‌توانند کمک خوبی به صاحبان کسب‌وکار باشند.
  • استاندارد طراحی کنید. محصولات یا خدمات خود را متناسب با فناوری‌های روز و به‌صورت استاندارد و با مستندات پیاده‌سازی کنید و توجه داشته باشید به‌جز تیم فنی شما، تیم بازارهای ثانویه نیز قرار است از وب‌سرویس شما استفاده کنند و محصول شما هم باید بتواند با APIهای سایر شرکت‌ها در ارتباط باشد. در این زمینه CTO و مدیر پروژه می‌توانند به استانداردسازی توسعه محصول و تکمیل مستندات کمک کنند.
  • امنیت و پایداری سیستم را در نظر بگیرید. بیمه‌های تعبیه‌شده در بازاری متفاوت عرضه شده و باید در نظر داشت که پلتفرم ما وقتی عملکرد درستی نداشته باشد، می‌تواند به برند دیگری (بازار عرضه‌شده) نیز لطمه وارد کند. تست‌های روتین سیستم، تهیه بک‌آپ به‌صورت اتوماتیک و روال بازیابی آن، راهکارهای تأمین امنیت سیستم و برنامه‌های مانور راه‌اندازی سیستم در موارد بحرانی مهم‌ترین مواردی است که در پایداری پلتفرم باید در نظر گرفت. در این زمینه به متخصصان امنیت و تسترها نیاز خواهید داشت.
منبع عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.