راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سال 1400 متریکس منتشر شد / پیشگیری از وقوع 500هزار نصب تقلبی

متریکس یک پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل‌مارکتینگ است که در نقش یک ابزار تحلیلگر عمل کرده و به بازاریابان و صاحبان اپلیکیشن‌های موبایلی کمک می‌کند نتایج کمپین‌ها و تبلیغاتشان را در قالب گزارش‌های شفاف و قابل‌ فهم مشاهده کنند و درنتیجه برای استراتژی بازارایابی خود بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

گزارش سال ۱۴۰۰ متریکس به تازگی منتشر شده که هدف از آن، ایجاد افق دید مناسب در مورد بازار و کاربران برای مدیران بازاریابی، مدیران محصول و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ایرانی در راستای بهینه‌سازی بودجه‌های بازاریابی است. اطلاعات این گزارش از تحلیل رفتار بیش از 50 میلیون کاربر یکتا و بررسی بیش از ۷۵۰ اپلیکیشن منتشرشده در استورهای معتبر که از متریکس استفاده می‌کنند، ارائه شده است.

این آمارها نشان می‌دهد دسته‌بندی بازی در ایجاد نصب ارگانیک همیشه بهتر از دسته‌بندی برنامه عمل کرده است. در سال 1400، 89.59 درصد نصب اپلیکیشن‌های بازی ارگانیک و 10.41 نصب‌ها غیرارگانیک بوده، همچنین 76.15 درصد نصب برنامه‌ها ارگانیک و درصد 23.85 آنها غیرارگانیک بوده است. ۳۰.۵۱ درصد نصب اپلیکیشن‌های مالی غیرارگانیک و ۶۹.۴۹ درصد آنها ارگانیک بودند.

تبدیل کلیک به نصب معیار ساده‌ای است که نشان‌دهنده موفقیت کمپین‌ها درباره نصب است. آمارهای متریکس نشان می‌دهد شبکه‌های تبلیغاتی در تبدیل کلیک به نصب در دسته‌بندی برنامه‌ها بهتر از بازی‌ها عمل کرده‌اند. 0.53 درصد از کلیک‌های بازی به نصب منجر شده و در بخش برنامه‌ها نیز نرخ کلیک به نصب، رقمی معادل 1.24 (دوبرابر بازی‌ها) برآورد شده است.

میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن‌ها به سشن یا نشست معروف است، منظور از تعداد نشست، تعداد دفعاتی است که یک کاربر اپلیکیشن را باز می‌کند و می‌بندد. میزان تعامل کاربران در بخش بازی‌ها به ازای هر کاربر 11.00 سشن و در بخش برنامه‌ها به ازای هر کاربر 7.00 است.

طول نشست میانگین بازه‌ زمانی است که کاربران داخل اپلیکیشن سپری می‌کنند. طول نشست کاربران در بازی‌ها عددی معادل 10.33 دقیقه و برای برنامه‌ها 1.64دقیقه است.

در بخش برنامه‎‌، دسته نقشه بیشترین تعداد نشست و دسته‌ سرگرمی بیشترین میانگین زمان نشست را به خود اختصاص داده‌اند. در اپلیکیشن‌های باز‌ی‌ هم بیشترین تعداد و بالاترین میانگین زمان نشست به ترتیب متعلق به دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها بوده است.

متریکس اعلام کرده در سال گذشته با شناسایی 16000 کلیک مشکوک از وقوع بیش از 500هزار نصب تقلبی جلوگیری کرده است؛ اگر هزینه‌ ایجاد هر نصب حدود 5000 تومان باشد، متریکس با الگوریتم‌های تشخیص تقلب، توانسته از هدررفت بیش از دو میلیارد تومان بودجه‌های تبلیغاتی مشتریاتش جلوگیری کند.

در سال گذشته اپلیکیشن‌های بخش بازی 3.03 درصد و در برنامه‌ها 1.08 تقلب کرده‌اند. این آمار نشان‌دهنده احتمال وقوع سه‌برابری تقلب در بخش بازی‌ها نسبت به برنامه‌هاست. در بخش برنامه‌ها، بیشترین تقلب در اپلیکیشن‌های حوزه‌ آشپزی و رستوران و مالی و کمترین آن در حوزه عکاسی و ورزشی اتفاق افتاده است.

در بازی‌ها نیز بیشترین تقلب با اختلاف زیاد، در بازی‌های استراتژی شناسایی شده است.

در این گزارش آمارهایی از توزیع تقلب‌ در فصل‌ها آورده شده است، آمارها می‌گویند در فصل تابستان با روش To many Engagement بیشترین تقلب‌ها اتفاق افتاده است. سه فصل پاییز، زمستان و بهار به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

طبق اطلاعات متریکس ، امسال سهم نصب‌های غیرارگانیک گوگل‌ادز بین شبکه‌های تبلیغاتی فعال در ایران، 40 درصد بوده است.

اپلیکیشن‌های مالی، رتبه نخست بیشترین نرخ تقلب در نصب اپلیکیشن را در سطح جهان را دارند، بر اساس گزارش‌های جهانی، برنامه‌های مالی اولین دسته از اپلیکیشن‌ها در میان ۱۰ اپلیکیشن اولی هستند که از هدررفت بودجه‌ تبلیغاتی به دلیل نصب تقلبی اپلیکیشن رنج می‌برند. در این شرایط استفاده از خدمات یک پلتفرم اتریبیوشن در کمپین‌های تبلیغاتی، برای تشخیص و پیشگیری از تقلب (anti-fraud)  کمک بزرگی به جلوگیری از ورود کاربران غیرواقعی به اپلیکیشن می‌کند و احتمال جذب کاربران باکیفیت را بالا می‎‌برد.

متریکس نیز به‌عنوان یک پلتفرم اتریبیوشن در ایران، در راستای تضمین امنیت کمپین‌های تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان حوزه مالی و بانکی فعالیت می‌کند.

در حوزه‌ای که به دلیل بالا بودن درآمد شبکه‌های تبلیغاتی به روش CPI در مقوله اپلیکیشن‌های مالی، به شدت با خطر تقلب روبه‌روست، بهره‌گیری اپلیکیشن‌های مالی از خدمات پلتفرم‌های اتریبیوشن، بیش از هر چیز به مدیریت بودجه تبلیغاتی و بهینه‌سازی عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی آنها کمک می‌کند. 

اطلاعات گزارش سال ۱۴۰۰ متریکس نشان می‌دهد نرخ تبدیل کلیک به نصب در اپلیکیشن‌های مالی رقمی معادل ۰.۸۳ درصد برآورد شده است. از لحاظ بیشترین سهم نصب از مجموع نصب‌ اپلیکیشن‌ها، جایگاه سوم و از لحاظ سهم کاربران فعال در همین بخش، جایگاه چهارم به اپلیکیشن‌های مالی تعلق دارد. عمده تقلب‌های اپلیکیشن‌های مالی با روش To many Engagement بوده و سهمی معادل ۱.۷۲ درصد دارد که در نمودار مربوط به نرخ تقلب در سال 1400 جایگاه دوم را داشته است.

 این نوع تقلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک منبع تبلیغاتی متخلف، یک کلیک یکسان را چندین بار پیش از یک نصب ارسال کند. نتیجه‌ این کار، اتریبیوشن‌های سرقت‌شده و داده‌های نامتعارفی است که نرخ کلیک بالا و نرخ تبدیل پایینی دارند.

همراه اول با 48.53 درصد نفوذ، اپراتور محبوب کاربران هر دو بخش برنامه و بازی است و ایرانسل و رایتل به ترتیب با درصدهای 44.42 و 2.83 در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

29.55 درصد طرفداران بازی‌ به‌صورت آفلاین، 29.49 درصد آنها با وای‌فای و 40.96 درصد آنها با دیتا از اپلیکیشن‌های بازی استفاده کرده‌اند.

بیش از ۷۰ درصد کاربران سایر اپلیکیشن‌ها نیز از دیتای موبایل، 25.82 درصد آنها از وای‌فای و 7.01 درصد از آنها به‌صورت آفلاین از برنامه‌ها استفاده کرده‌اند. 61.42 درصد کاربران اپلیکیشن‌های مالی از همراه اول و 32.84 درصد آنها از اپراتور ایرانسل استفاده می‌کنند.

متریکس سال گذشته پارتنر رسمی گوگل شد و از طریق یکپارچگی مستقیم و رسمی با گوگل‌ادز شرایط اتصال حساب گوگل‌ادز به متریکس را برای رصد اطلاعات اتریبیوشن تمام کمپین‌های گوگل‌ادز فراهم کرد.


جمع‌بندی


آمارهای گزارش در مولفه‌های نصب ارگانیک و غیرارگانیک، تبدیل کلیک به نصب و… نشان می‌دهد جذب کاربران به اپلیکیشن‌های مالی، فرایند دشواری است. از آنجا که اپلیکیشن‌های مالی از نظر حاشیه سود شرایط متفاوتی را در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌ها تجربه می‌کنند، اطمینان از صحت و کیفیت کاربران برای آنها ضروری است. این امر بازاریابان اپلیکیشن‌های مالی را به مدیریت هرچه بیشتر بودجه‌های تبلیغاتی سوق می‌دهد. متریکس با شناسایی ابعاد متفاوت این فضا، عملکرد کمپین‌ها را با هدف استفاده درست از بودجه‌های تبلیغاتی تحلیل می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.