راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیمه ملی کارت چیست و چگونه ملی کارت را بیمه کنیم؟

بیمه ملی کارت طرح ارائه شده بانک ملی ایران جهت پوشش ضرر و زیان‌های ناشی از سرقت و سوء استفاده های احتمالی از ملی کارت های این بانک می باشد. هزینه بیمه برای هر کارت 5،000 ریال بوده و مدت زمان بیمه یکسال و قابل تمدید می باشد. کاربرانی که تمایل به بیمه نمودن کارت بانکی خود دارند می توانند از قسمت ثبت مشخصات بصورت آنلاین کارت مورد نظر را بیمه نمایند.

 .

مفاد توافقنامه بیمه ملی کارت

ماده اول: موضوع توافقنامه

موضوع این توافقنامه عبارت است از جبران خسارات وارده به دارندگان كارتهای الكترونیكی بانكی صادره توسط بانك ملی ایران، ناشی از تحقق خطرات تحت پوشش با توجه به شرایط مندرج در مواد ذکر شده.

 .

ماده دوم: خطرات تحت پوشش

  • سرقت، مفقودی، جعل یا سوء استفاده از كارتهای الكترونیكی مورد استفاده در سامانه‌های ATM و POS و PIN PAD منجر به برداشت وجه از حساب هر یك از بیمه شدگان
  • انتقال وجه از حساب هر یك از بیمه گذاران توسط دستگاه‌های ATM و POS و PIN PAD

.

ماده سوم: تعریف

  • سرقت: عبارتست از اینكه كارت از مشتری سرقت و بطور غیر قانونی از طریق این كارت برداشت یا عملیات انتقال صورت گیرد.
  • مفقودی: عبارتست از گم شدن كارت بیمه شده مشروط به اینكه وی هیچگونه قصد و اراده‌ای در تحقق این واقعه نداشته باشد.
  • جعل: هرگونه شبیه سازی توسط جاعل یا جاعلین اعم از اینكه ناشی از سرقت باشد یا نباشد و اعم از اینكه منجر به برداشت وجه نقد یا انتقال و جابجائی وجه به حساب دیگری گردد.
  • سوء استفاده: هر گونه برداشت وجه یا انتقال از طریق كارت بدون اطلاع و كسب اجازه از بیمه شده

 .

ماده چهارم: تعهدات بیمه گر و میزان حق بیمه

  • حداكثر تعهد بیمه‌گر در ارتباط با خطرات تحت پوشش عبارتست از:
  • برداشت ناشی از سرقت و سوء استفاده برای هر كارت الكترونیكی روزانه تا مبلغ 2،000،000 ریال برای مدت 5 روز و حداكثر تا سقف 10،000،000 ریال
  • برداشت ناشی از جعل كارتهای الكترونیكی و انتقال منجر به دریافت نقدی یا جابجائی وجه به حساب دیگر برای هر نفر از دارندگان كارت ATM حداكثر تا مبلغ 100،000،000 ریال
  • حق بیمه سالیانه برای هر یك از بیمه شدگان مبلغ 5،000 ریال می‌باشد.

 .

ماده پنجم: وظایف بانك و بیمه گذاران

  • صرف اعلام دارندگان كارت و بانك مبنی بر سرقت یا مفقود شدن، جعل یا سوء استفاده از كارت كفایت می‌نماید و نیازی به اخذ گزارش از مقامات انتظامی و سایر مراجع رسمی وجود ندارد.
  • پس از اعلام سرقت، جعل یا سوء استفاده حداكثر ظرف مدت 3 روز (با استثناء تعطیلات رسمی) نسبت به ابطال كارت مربوطه اقدام نماید.
  • در صورت اعلام خسارت، مدارك مثبته خسارت را در اختیار بیمه‌گر قرار داده و همكاری‌های لازم را با بیمه‌گر جهت بررسی اسناد و مدارك مربوطه بعمل آورد.

.

ماده ششم: وظایف بیمه‌گر

بیمه‌گر موظف است در صورت وقوع سرقت، جعل یا سوء استفاده منجر به برداشت یا انتقال وجه از كارت، ظرف مدت 15 روز پس از اخذ كلیه مدارك مورد نیاز نسبت به پرداخت خسارت اقدام نماید.

 .

ماده هفتم: استثنائات

خسارت‌های ناشی از عوامل زیر از شمول تعهدات بیمه گر خارج می‌باشد:

  • سرقت الكترونیكی بدون استفاده از كارت
  • خسارت مربوط به هزینه صدور كارت مجدد
  • خسارات ناشی از جنگ، شورش، اغتشاش، بلوا، عملیات خرابكارانه و سیل و زلزله (مفقودی و سرقت ناشی از بروز خطرات سیل و زلزله مستثنی است)
  • اشتباه در محاسبه و اختلال در سیستم سامانه االكترونیكی

تبصره: هر گاه بیمه‌گر به نحوی از انحاء تشخیص دهد كه وقوع خسارت موضوع ماده 2 ناشی از یكی از بندهای مستثنی شده در این ماده می‌باشد اثبات آن به عهده بیمه‌گر خواهد بود.

 .

ماده هشتم: مدت اعتبار قرارداد و بیمه نامه

مدت اعتبار قرارداد از ساعت 24 تاریخ ارسال اطلاعات بیمه شده برای بیمه گر لغایت یک سال شمسی می باشد که پس از انقضای مدت مزبور، صاحب کارت در صورت تمایل به ادامه بیمه نمودن کارت خود می بایست به سامانه بیمه ملی کارت مراجعه نماید.

 .

توجه: در صورت عدم تطابق شماره ملی کارت با کد ملی، بانک هیچگونه تعهدی در خصوص تعلق حق بیمه به کارت ثبت شده در سیستم ندارد.

برای بیمه ملی کارت خود بصورت آنلاین می توانید همین الآن اقدام کنید، فقط کافی است اینجا را کلیک کنید و به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید.

 منبع: بانک ملی و وبلاگ بانک روید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.