راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری رویداد بین‌المللی انجمن‌های رمزارز و فعالین حوزه بلاکچین مطرح شد / ایجاد بستر همکاری ایران و روسیه در حوزه رمزارز

نشست خبری نخستین اجلاس بین‌المللی انجمن‌های رمزارز و فعالین حوزه بلاکچین با حضور نمایندگانی از روسیه و ایران در محل مرکز تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری برگزار شد. آنتوان تکاچف نماینده مجلس پارلمان روسیه، ویکتور گونجاروک معاون رئیس انجمن ارز دیجیتال و بلاکچین روسیه، ایگور  رونتز مدیرعامل شرکت ماینینگ بیت ریور، مهدی شریعتمدار رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک ایران، عباس آشتیانی مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران، حسین اسلامی رئیس سازمان نصر تهران، رضا قربانی رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران، امید علوی عضو هیئت مدیره انجمن بلاکچین، سامان بیرقی دبیر کنفرانس تکنوبلاک و حسین خسروپور به عنوان نماینده مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در نشست حضور داشتند.

مرکز تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری مأموریت تسهیل همکاری بین‌الملل در حوزه اقتصاد دیجیتال که در سه‌لایه ICT ، پلتفرم، کسب‌وکارهای مبتنی بر پلتفرم‌هاست را دنبال می‌کند. به گفته خسرو پور، درنتیجه مذاکرات دو سال قبل ایران و روسیه در مسکو نخستین اجلاس بین‌المللی انجمن‌های رمزارز و فعالین حوزه بلاکچین  پنجشنبه ۱۳ مرداد با چهار محور ساماندهی، توسعه فناوری، استخراج و تبادل برگزار می‌شود.

به گفته سامان بیرقی، دبیر کنفرانس تکنوبلاک، در این رویداد که موردتوجه وزارتخانه و دستگاه‌های دولتی قرار گرفته سخنرانی و پنل‌های با موضوع قانون‌گذاری و فرصت‌ها و چالش‌های پیشروی بلاکچین جریان خواهد داشت. او بیان کرد که امیدواریم با این همایش، اتفاق خوبی رخ دهد و در راستای همکاری‌های مشترک بین کشورهای مختلف در این زمینه، بتوانیم راهگشای برخی از مشکلات باشیم.

آنتوان تکاچف نماینده مجلس پارلمان روسیه که معتقد است ایران و روسیه شرکای خوبی برای هم هستند تصریح کرد: «این روزها روسیه شرایط تحریمی که ایران چند سالی است با آن مواجه است را تجربه می‌کند، روسیه می‌تواند در حوزه سیاست خارجه از تجارب ایران بهره ببرد و ایستادگی و حفظ شرایط خوب زندگی را از ایران یاد بگیرد.»

او ضمن بیان اینکه سوئیفت برای هر دو کشور ایران و روسیه قطع است گفت: «ما دو کشور باید با استفاده از فناوری‌های مالی و بلاکچین فعالیت‌های مالی خود را پیش ببریم. پارلمان دولت روسیه اعلام می‌کند که به همکاری با دولت ایران و  بانک مرکزی کشور تمایل دارد. البته در حال حاضر هم همکاری‌های ما آغاز شده و آینده روشنی در انتظار ماست.»

او در پاسخ به اینکه آیا روسیه تا پیش از اینکه توسط سایر کشورها تحریم شود هم از یادگیری از مقاومت‌های ایران در برابر تحریم‌ها استقبال می‌کرد یا خیر گفت: «روسیه پیش از شروع درگیری و جنگ هم برنامه همکاری با ایران را داشت تنها موضوعی که مانع گسترش روابط، همه‌گیری کرونا بود.»

نماینده پارلمان روسیه در پاسخ به اینکه آیا صرافی‌های رمزارز ایرانی می‌توانند در روسیه فعالیت کنند گفت: «براساس اطلاعاتی که در این چند روز کسب کردیم فناوری و تکنولوژی‌های دو طرف برای این اقدام آماده است. روسیه و ایران می‌توانند باهم تبادل رمزارز داشته باشند اما موضوع مهم امنیت و اعتماد است که باید موردتوجه قرار گیرد تا هیچ ضرر اقتصادی رخ ندهد.»

معاون رئیس انجمن ارز دیجیتال و بلاکچین روسیه که نماینده شرکت راکی هم هست ابراز امیدواری کرد که این همکاری پل محکم روابط ایران و روسیه که کشورهایی پرجمعیت هستند باشد. به اعتقاد او ، ایران و روسیه با همکاری‌های مشترکی در زمینه صرافی و رمزارز و بلاکچین می‌توانند اکوسیستم مشترکی را ایجاد کنند. امیدواریم با قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی گوناگون به کشور روسیه بازگردیم.

 او در این باره توضیح داد: «شرایط فنی ایران بسیار مساعد است. ما و ایران باید سیستم پرداخت مختص خودمان را ایجاد کنیم و سیستم را به سطح بین‌الملل برسانیم.»

حسین اسلامی حضور مرکز تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری در حوزه فناوری را برای بخش خصوصی دلگرمی می‌داند چراکه این نهاد به ریاست‌جمهوری متصل است و مختصات بخش خصوصی را هم به‌خوبی می‌شناسند. به گفته اسلامی، رفتار فناوری بلاکچین تکاملی و تهاجمی است. ما به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی هرجا که فناوری‌‌های نوین سبک زندگی را تغییر می‌دهند حضور داریم؛ چون بخش خصوصی باید موتور محرک این فضا باشند. بیش از هشت سال است که کمیسیون فین‌تک نصر تهران و نصر کشور با حاکمیت تعامل و گفت‌وگو می‌کنند.

او با اشاره به نیروهای انسانی روسیه و ایران ادامه داد: «استعدادهای درخشانی در هر دو کشور وجود دارند که بر لبه تکنولوژی راه می‌روند. توان فنی و کسب‌وکاری هر دو کشور می‌تواند مکمل یکدیگر باشد، از اینکه دوستان روسیه به دنبال عقد قرارداد هستند برای ما ارزشمند است. این یک فرصت جدید برای ایران و روسیه است.»

رضا قربانی با بیان اینکه از سال 1396 مطالبه رگولاتوری داشتیم توضیح داد: «مهرماه سال 1396 که تشکل‌های صنفی به حوزه‌های رمزارز و بلاکچین ورود نکرده‌ بودند، آبرویمان را وسط گذاشتیم و مراسم روز بیت‌کوین را برگزار کردیم. ما که از همان زمان مطالبه رگولاتوری داشتیم، امروز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی تکنو بلاک خوشحالیم.» او در ادامه به مسائل اصلی حوزه اشاره کرد و گفت: «سه مسئله اصلی داریم که یکی از آنها رگولاتوری است و امیدواریم در این کنفرانس به آن پرداخته شود، اقتصاد و بحث‌های امنیت از دیگر مسائل اصلی حوزه بلاکچین و رمزارز هستند.»

رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد که بدنه صنف از کشورهای منطقه، روسیه، هند و چین استقبال می‌کند.

مهدی شریعتمدار نیز با اشاره به ظرفیت‌های ایران گفت: «رویکرد نهاد تنظیم‌گر  ایران در حوزه بلاکچین، WAIT AND SEE  که بالغ‌ترین رویکرد دنیاست بوده، رگولاتور به بخش خصوصی اجازه رشد داده است. ایران در حال حاضر بیش از 300 شرکت مبتنی بر آی‌تی دارد و 6 میلیون نفر از ایرانیان از پلتفرم‌های ایرانی استفاده می‌کنند. شواهد نشان می‌دهند که تکنولوژی بلاکچین ایران قوی است. ایران و روسیه می‌توانند شروع‌کننده یک دومینو باشند و به صبوری با کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تعامل کنند.»

آشتیانی نیز در ابتدای صحبت‌هایش عنوان کرد بخش خصوصی در این سال‌ها مرکز تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری  را از خود جدا ندانسته است. او با اشاره به همکاری ایران و روسیه گفت: «همکاری انجمن بلاکچین ایران با انجمن بلاکچین روسیه به دو سال قبل باز می‌گردد. اما شرایط هر دو کشور به در این مدت تغییر کرده است. استعدادها و پتانسیل خوبی زمینه منابع انسانی هر دو کشور وجود دارد. در تعاملات این مدت متوجه شدیم زمینه‌های زیادی برای تعامل وجود دارد.»

او با بیان اینکه کنفرانس تکنو بلاک گامی روبه‌جلو برای تحقق اهداف هر دو کشور است گفت: «ایجاد بستر ارتباطی پایدار میان کسب‌وکارهای تخصصی دو کشور، ایجاد و تقویت اکوسیستم مشترک، گسترش اکوسیستم و بسط آن به کشورهای منطقه اهداف اصلی تکنو بلاک هستند.»

علوی با ابراز امیدواری درباره شناخت نقاط ضعف و قوت کشورها در جلسات گفت: «باتوجه‌به مشکلات شبکه برق ایران در هفت سال گذشته و اشتیاق روسیه برای تأسیس نیروگاه در ایران، می‌توان در زمینه صنعت ماینینگ همکاری‌هایی داشت.»  

در این جلسه بیان شد که یکی از بحث‌های مهم این صنعت رگولاتوری و تنظیم‌گری است. بلاکچین فناوری تحول‌آفرینی است که هنوز کشورها موضع تنظیم‌گری خود را نسبت به آنها مشخص نکرده‌اند. امید است که سندباکس‌های رگولاتوری دو کشور بتوانند همکاری داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.