راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماهیت نوآوری عدم سازگاری با قوانین کهنه است

در چهاردهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه فعالان اکوسیستم نوآوری با مدیران ارشد بیمه مرکزی در رابطه با روند نوآوری در صنعت بیمه و چالش‌های آن به بحث‌و گفت‌و‌گو نشستند.

در هفته‌ای که گذشت نمایشگاه مالی بورس، بانک و بیمه در محل نمایشگاه‌های بین‌‎المللی تهران برگزار شد و فعالان این سه عرصه گرد هم آمدند تا از راهبردها و روندهای توسعه‌ای خود و همچنین چالش‌های موجود در فضای همکاری و تعامل با نهادهای ناظر و رگولاتوری بگویند. در این میان بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد  ناظر صنعت بیمه با اجرای پنل‌های متفاوت حضور فعالی داشت که در هر یک به موضوعات  و چالش‌های کنونی صنعت بیمه پرداخته شد که باید اذعان داشت تغییر روند تعامل سنتی بیمه مرکزی در توجه به استارتاپ‌های نوپای این عرصه موضوعی کاملاً مشهود بود.

برگزاری پنل‌هایی با محور  لزوم به‌کارگیری نوآوری در بیمه و بیان چالش‌ها و موانع آن با حضور مدیران بالادستی بیمه مرکزی نظیر محمدجواد آقاجری، مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای و قاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی می‌تواند دریچه‌ای امیدوارانه به تغییر احتمالی رویکرد بیمه مرکزی در دوران ریاست جدید آن باشد.

روز دوشنبه سوم مرداد برای اهالی اکوسیستم نوآوری صنعت بیمه روز خاصی بود. بیمه مرکزی که تا پیش از این کمتر زمانی به‌صورت رسمی تصویر مذاکره با استارتاپ‌های بیمه‌ای را به رخ کشیده بود – هرچه بود در فضایی غیررسانه‌ای و پشت درهای بسته – این بار قرار بود با نمایندگان اکوسیستم نوآوری بر سر یک میز بنشیند. حالا نهاد ناظر بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و جنجال‌‎های اجرای پروژه سوئیچ بیمه مرکزی آمده بود تا در کنار فعالان عرصه نوآوری از چرایی‌ها و چگونگی این طرح بگوید و پاسخگوی دغدغه‌های کسب‌وکارهای صنعت بیمه باشد.

این پنل با عنوان «مشکلات قانون‌گذاری» و تمرکز بر مبحث سوئیچ صنعت بیمه با مدیریت سیدقاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی و با حضور حسن‌رضا عباسیان‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و امور فنی بیمه مرکزی؛ حمید پروازی، دبیر کارگروه توسعه کسب‌وکارهای نوین سندیکای بیمه‌گران؛ حامد کاظمی، رئیس هیئت‌مدیره رایین‌تک؛ حامد ولی‌پوری، مدیرعامل ازکی و روح‌الله حیدری، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه پارسیان برگزار شد.

در ابتدای این نشست روح‌الله حیدری، درباره چالش‌های قانون‌گذاری در فضای اکوسیستم نوآوری گفت و اینکه نوآوری ساختارشکن است و در ماهیت خود با قانون سازگاری ندارد: «ماهیت اینشورتک با قانون سازگاری ندارد. اما استارتاپ‌ها راه خود را پیدا می‌کنند و منتظر قانون‌گذاری نمی‌مانند. تحول دیجیتال تغییر در سبک زندگی را رقم زده است. اگر چالش‌های این حوزه رفع شود، سد بزرگی برداشته می‌شود. مسئله سوئیچ بیمه مرکزی نیز باید در فضایی آرام و با مشارکت ذی‌نفعان حل شود و دغدغه‌های شبکه‌های فروش و استارتاپ‌ها نیز شنیده شود.»

در ادامه حامد ولی‌پوری درباره تعریف ماهیت سوئیچ بیمه مرکزی توضیح داد: «اگر به مدل کسب‌وکارها نگاه کنیم، اصالت بر ارزش و سهم‌گیری از بازار و ایجاد مزیت رقابتی است که برای ایجاد آن ابزارهای مختلفی وجود دارد. فناوری و کدنویسی دو عاملی است که مزیت رقابتی را در تجربه کاربری آسان می‌کند و همچنین قیمت تمام‌شده را کاهش می‌دهد. این مزیت‌ها می‌تواند سهم بیشتری از بازار را برای کسب‎‌وکارها ایجاد کند، اما مدل‌های ساختارشکن، مقاومت به وجود می‌آورد و در اینجاست که رگولاتور نقش تصمیم‌گیری و تنظیم‌گری دارد و باید حامی حقوق مردم نیز باشد. همچنین رگولاتور در طرف استارتاپ‌ها باید تسهیلگر باشد و با توجه به دغدغه‌های این حوزه اقدام به تنظیم‌گری کند.»

او در ادامه درباره محل اختلاف استارتاپ‌ها در سوئیچ بیمه مرکزی عنوان کرد: «کسب‌وکارهای جدید به ابزار نیاز دارند و در حوزه بیمه این ابزار در اختیار رگولاتور است؛ این مسئله محل اختلاف ماست. اگر به تجربه‌ کشورهای دنیا در این زمینه نگاه کنید، آنها اگر ابزاری را در اختیار بازار قرار می‌دهند، آن را در فضایی رقابتی عرضه می‌کنند و مکانیسم اصلی بازار آزاد رقابت است. در صنعت بیمه این فضا وجود ندارد و به نظرم بایستی سازوکار فعالیت در فضای رقابتی شکل بگیرد و این ابزارها را در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهیم. با این حال در فضای کنونی ایجاد گفتمان تعاملی بسیار اهمیت دارد.»

قاسم نعمتی در پاسخ به ولی‌پوری گفت: «هر فضایی شرایط خاص خودش را دارد و در مقام مقایسه با دیگر کشورها باید عوامل دیگری نیز لحاظ شود؛ چراکه نگاه ما به فضای اکوسیستم خودمان است و بر این اساس نیز شیوه‌های عملیاتی خود را طراحی می‌کنیم.»

در ادامه حامد کاظمی درباره ماهیت سوئیچ بیمه مرکزی اشاره کرد: «سوئیچ یا هر ابزار نظارتی دیگر از قوانین حاکم بر کشور پیروی می‌کند و بر کسی پوشیده نیست که قوانین حمایتی هستند و برای آزار و اذیت اعمال نمی‌شوند. قانون حکم خط‌کش را دارد و این خط‌کش می‌تواند در موقعیت‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. اما در اینجا سؤال این است که روال قانون‌گذاری در بیمه مرکزی چگونه است و ما در کجا می‌توانیم ورود کنیم؟»

حمید پروازی نیز رویکرد سوئیچ بیمه مرکزی را از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. او در این‌باره گفت: «باید به سوئیچ از دو زاویه نگاه کرد؛ نخست دغدغه نمایندگان برای ایجاد عدالت و دیگر مدل کسب‌وکاری. در سطح کسب‌وکاری مدل سوئیچ چالش‌های فعلی را به وجود آمده است. به نظر می‌رسد ورود نهاد ناظر به مسئله موجودیت کسب‌وکارها، ایجاد نوعی انحصار، مداخله در مختصات اقتصادی کسب‌وکاری استارتاپ‌ها، قیمت‌گذاری در بازار غیرآزاد و همچنین اعمال سلیقه از مهم‌ترین مسائل جاری در مسئله سوئیچ باشد.»

قاسمی در پاسخ پروازی افزود: «در فضایی که هر کس برای خودش ساختارشکنی دارد، ما تلاش داریم در این فضا با تعامل روبه‌جلو حرکت کنیم، اما شیوه عملکرد مهم است. ما قبل از ارائه هر آیین‌نامه گفت‌وگوهای فراوانی با فعالان این حوزه انجام دادیم و این فضا از این به بعد نیز ادامه خواهد داشت. بیمه مرکزی حامی نوآوری است، اما موافق نوآوری به روش درست است. معتقدم یک‌جانبه‌نگری در این فضا ما را دچار مشکل خواهد کرد.»

و در نهایت رضا عباسیان‌فر در پاسخ به دغدغه‌های مطرح در این پنل از سمت بیمه مرکزی صحبت کرد: «ما برای انجام پروژه سوئیچ مطالعات تطبیقی انجام دادیم و بستر فعالیتی استارتاپ‌ها را در این حوزه رصد کردیم. ما برای انجام این مهم کارگروهی تشکیل دادیم که در طول بیش از یک سال روی این موضوع کار می‌کرد و به نحوی تجمیع نظرات فعالان این عرصه و حاصل جلسات فراوان بود.»

او ادامه داد: «موضوع، سوئیچ در آیین‌نامه بود و پیشنهاد بنده بود که کمیسیونی مشترک با ذی‌نفعان شکل بگیرد. در حال حاضر نیز آمادگی لازم برای اصلاح آیین‌نامه وجود دارد. بیمه مرکزی به حوزه تصدی‌گری ورود نمی‌کند و موضوع انحصار نیز مطرح نیست، بلکه حاکمیت بر اعمال مقررات و نظارت بر حوزه آی‌تی برای ما اهمیت دارد. ما شاید سوئیچ را خوب تعریف نکرده‌ایم، تلاش این بود تا یک مؤسسه در صنعت بیمه داشته باشیم که بتواند ابزار نظارتی ما باشد، نه آنکه در صنعت دخالت کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.